PASPOORT. „Sometimes in real life one meets a character
and thinkss This man comes straight out of Shakespeare of
Dickens...." (The Dyer's Hand by W.H.Auden) C. Buddingh schrijft
in „Litterair Paspoort" over dit boeks „Het opstel „Dingley
and the Pleet" dat aan een analyse van de figuur van Samuel
Pickwick is gewijd, plaatstbijvoorbeeld 'Eden' en 'the Hew Je
rusalem' tegenover elkaar, vervolgens de 'Arcadian dreamer'
en de 'Utopian dreamer', daarnaast het 'heidense Eden' en het
christelijke, weer verderop 'the real World' en 'the game
world' om zo tenslotte tot een vergelijking van Pickwick en Don
Quichote te komen, gebaseerd op het verschil tussen 'theLaw'
en 'Grace', 'the Righteous man' en 'the Holy man'(Litterair
Paspoort, Oktober 1963)
Over alles kan men verschillend denken.; dus ook overs.dewaar
de en het belang van bestsellerslijsten. Vox populi behoeft
niet vox dei te zijn, maar aan de andere kant oordeelt degeen,
die zegt dat bestsellers uiteraard in de vergetelheid zullen
verzinken, onjuist. Vermoedelijk bestonden in Dickens' tijd
deze competitiestanden voor boeken nog niet, anders zou hij on
getwijfeld aan de top hebben gestaan, maanden- zo niet jaren
lang. En hij wordt nog altijd gelezen^ hij is nog steeds lite
ratuur. (Eric van der Steen in Litterair Paspoort, december
1962)
Dat de Engelse en Amerikaanse letterkunde in ons land popu
lair is, staat buiten kijf - Litterair Paspoort had het niet
tot zoveel jaargangen gebracht als dit niet zo was. Wij heb
ben hier een Dickens Genootschap, er zijn verwoede fans van
de meest uiteenlopende auteurs. (Litterair Paspoort, oktober
1963)
VACATURE. Dickens, verz. werken, 17 dln, geb.grform.
gei'lld. Phiz e.a. f.45»~ P° (Uit De Vacature van 5 novem
ber, advex'tentie no.3428)
137