uiting komt in een muzikale rebellie tegen Sikes, waarbij de
Dodger bemiddelt mets „better do as you are told. Bill has
got a heart of gold, better not to mess with it!" Fagin, die
op het toneel minder verdorven is dan op papier, ventileert
dan zijn overpeinzingen in „Reviewing the situation's „I'd be
the first to say I'm not a saint, I'm finding it hard to be
as black as they paint. Can a fellow be a villain all his
life? Better settle down and get myself a wife," Maar nees
„A Woman, she will nag at me, the fingers she will wag me,
the money she will take from me, a misery she'll make from
me, I think I'd better think it out again!"
Volgt de sterf scene in het werkhuis, waarbij de oude Sally
eenvoudigheidshalve onthult, dat Oliver de kleinzoon van Mr,
Brownlov; is, Mr.Brumble en Mrs.Corney - hun echtverbintenis
komt op het toneel niet aan de orde - haasten zich de groot
vader in te lichten. Ook Fancy gaat op bezoek bij Brownlow
(in plaats van bij Rose Maylie). en belooft hems
„Tonight, between eleven and the time the clock strikes
twelve, I will walk on London Bridge and I will bring Oliver'!
Dit is de inleiding tot het slottafereel. Fancy zingts
„I'll love Bill, right or wrong, but he's so big and strong,
and someone else needs mes a child with no one to take his
part, I'll take his part, Bill, but cross my hearts I won't
betray your trust, though people say I must» I've got to
stay true just, as long as Bill needs me". Hier bereikte
Georgia Brown het ontroerende hoogtepunt van haar sublieme
creatie, Sikes volgt Fancy en Oliver naar London Bridge,ver-
moordt Fancy en sleept Oliver mee naar Fagin's den, Brownlow
verschijnt, vindt Fancy's lijk en slaat alarm, daarmee de
massascène inleidend waarin de woedende menigte, op het
spoor van Sikes gebracht door zijn over het toneel sluipende
hond, de deur van de Thieves' kitchen openrameit, Sikes over
de daken vlucht en daarbij wordt neergeschoten. Als Fagin on
vindbaar is gebleken en de menigte is vertrokken om hem in
The Three Cripples te gaan zoeken, verschijnt de oude zondaar
uit zijn schuilplaats onder de brug en zingts „Can somebody
change? It 's possible. Maybe it's strange, but its possible.
All my bosom companions and treasures I've left behind. I'll
141