kant van het toneel een jong toneelspeler, Mr.Bransby
"Williams (zijn naam is sinds lang vergeten)in een sol-o-num-
mer verschillende bekende personen uit Dickens' werken uit
beelden» Daar, verscholen staande in die vreemde' romanti
sche en mysterieuze wereld van schmink en coulissen, was'dit
voor mij een gebeurtenis die een onuitwisbare indruk op' mij
maakte, en tevens mijn eerste kennismaking met Dickens. Bo
vendien inspireerde het mij om na afloop in ons-kleine hotel
te proberen zelf de oude man uit The Old Curiosity-Shop te
gaan spelen, tot groot vermaak van mijn kornuiten en van
Williams zelf» Zo werd een figuur van Dickens mijn eerste
„rol"o
Chaplin vroeg zich hierna af hoe-Diekensals hij nu geleefd
had over deze tijd zou hebben .gedacht» Hij meende dat Dickens
deze tijd als te intellectualistisch zou hebben veroordeeld»
Alleen in een zuivere balans tussen verstand en gevoel, al
dus Chaplin, kan de wereld blijven voortbestaan en kan het
leven, in deze nucleare eeuw, een groot en- glorieus avon
tuur zijn voor ons allen. Het was" dit schone evenwicht tus
sen intellect en gevoel dat de ziel was van Dickens en de
essentie van het werk dat hij de wereld schonk» Veel hebben
zijn scheppingen bijgedragen tot de grootheid van Engelauds
literatuur en de grootheid van Engeland zelf.
To that greatness, besloot Chaplin, I do, with very sincere
admiration and love, raise my glass to the undying memory
of our beloved Charles Dickens.
(Critische Film- en Televisie Bulletin, J.Brants.
september 1964»
APELDOORN"? In hotel "De Samenspanning" werden onlangs twee
gebroeders' uit Amsterdam waargenomen» De heren hadden een
suite gehuurd, waarvan zij de luiken zorgvuldig gesloten
hielden. Des nachts brandde er licht en hoorde men stemmen-
geroes. Omtrent de aard van hun verblijf tast men in het
duister»
200