de misdadigersfiguur in werkelijkheid moet worden gezien. Het is echter kenmerkend voor de Victoriaan die Dickens is, dat er in het hele boek nauwelijks een onvertogen woord valt. In zijn The Dickens World toont House overtuigend aan hoe onwerkelijk Dickens weer is in zijn weergave van de misdadigerswereld (41). De romantische aandacht voor het geheel van het bestaan is bij Dickens geworden tot een geniale aandacht voor het detail. De bijfiguren zijn bij Dickens altijd het boeiendst. Mario Praz vergelijkt in zijn The Hero in'Eclipse'Dickens' romans met de schil derijen van.de Hollandse genreschilders: ook daar zijn de bijfiguren meest het opvallendst weergegeven (42). Tenslotte is de romantische "horror" bij Dickens tot een overigens voortreffelijk melodrama geworden. Sensatie is daarbij troef, zoals bijvoorbeeld blijkt uit de Grand Guignol achtige wijze waarop de figuren in Bleakhouse aan hun einde komen. Deze verandering van de kenmerken van de eerste fase van de roman tische beweging is ongetwijfeld mede het gevolg van de democra tisering van de romantische ideeënwereld, met als noodzakelijk bij verschijnsel een door de verandering in kwantiteit veroorzaakte andere kwaliteit. Maar de wijze waarop het romantisch gevoel vaak tot sentimentaliteit en melodrame verwordt, is daarnaast een gevolg van de levenshouding in het Victoriaanse tijdperk waarvan Dickens zo'n voortreffelijke tolk is. Frans Coenen heeft in zijn boek Dickens en de Romantiek gewezen op de dubbelzinnigheid die die levenshouding eigen is. De maatschappelijke structuur van het Vic toriaanse tijdperk is voor de burger goed zoals zij is. Wanneer hij uiting wil geven aan zijn gevoel, doet hij dat niet door de straat op te rennen en zich verontwaardigd te tonen over maatschappelijk onrecht, maar door zich binnen zijn eigen omgeving vast te klemmen aan bestaande hoogtepunten daarin: geboorte, dood, huwelijk. Daarbij, worden de meeste tranen geschreid. Die dubbelzinnigheid is door Dickens zelf scherp verbeeld in karak ters als de Vader van de Marshallsea-gevangenisin Micawber ook, die zoals Coenen schrijft "het gedaan kregen de vale benauwdheid hunner kleinburgerlijke verhoudingen om te zetten in louter tra gische daden en toestanden" (43). Aldus blijft Dickens gevangen in het schema van het Victoriaanse tijdperk met de daarbij behorende afwijzing van specifiek Romanti sche gevoelens. Althans, in zijn boeken. Want in zijn persoonlijk leven lag het wel even anders. Tijdens het schrijven van zijn laatste roman is hij nog zeer romantisch - "like a madman" zoals zijn dochter meedeelt - verliefd op Ellen Ternan (44). - 21 -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1976 | | pagina 24