De scenes waarin Steerforth in Copperfield voorkomt, behoren tot de momenten waarop het voortkabbelend stramien van de roman steeds heftig wordt doorbroken. "They break through the padded comfort of the book", merkt Angus Wilson op (6). Doris Langley-Levy - een uitgesproken be wonderaarster van Steerforth - noemt Steerforth's portret "The finest cut cameo". Wij missen hem wanneer hij, aldus de schrijfster, een paar hoofdstukken lang afwezig is en zijn verheugd wanneer hij "turns up again" (7). Voor Steerforth's lijfelijke opkomst, zijn wij zijn naam al tegenge komen in een context die iets raden laat over zijn karakter. David, voorzien van een bord met de tekst "Take care of him, he bites", leest de op de deur van de speelplaats van Creackle's kostschool uitgesne den namen: "There was a boy., a certain J. Steerforth, who cut his name very deep and very often" (hoofdstuk V). De verschijning van Steer forth op het toneel doet overigens denken aan die andere schoolheld in onze Nederlandse literatuur: Rob Delsing, de vrouwenkenner van de Latijnsche school uit Pieter Bas. Beiden hebben dezelfde sjieke noncha lance in kleding gemeen, dezelfde zwakheid ook voor vrouwelijk schoon, bij Delsing overigens tot niet meer leidend dan tot drie sproetige apothekerszoontjes, bij Steerforth tot rampzaliger gevolgen. Over de invloed van met name The Pickwick Papers en David Copperfield op Pieter Bas ware een afzonderlijk onderzoek in te stellen. Bij het bewerken van deze lezing ontdekte ik dat dat werk gelukkig al is ge daan. Soetaert heeft een keur van materiaal vastgelegd in een verge lijkende studie over Godfried Bomans en Charles Dickens (8). The Steerforth-passages concentreren zich op twee gegevens: Steer.- forth's dood en de verleidingsscène. Het is opvallend hoeveel zorg Dickens heeft besteed aan de constructie van deze gegevens. De Steer- forthpassages dragen het karakter van een Griekse tragedie. In het begin van het boek worden de contouren al aangezet, de draden van het noodlot geweven en het einde kan niet anders zijn. In een noodlottig crescendo ontplooien de Steerforth-scenes zich naar Emily's schaking en Steerforth's verdrinkingsdood. Daar is allereerst de keuze van de naam, Steerforth, nog versterkt door Peggotty's vergissing: Rudderforthin plaats van Steerforth (hoofdstuk X). In het eerste hoofdstuk waarin Steerforth voorkomt wordt reeds naar zijn dood verwezen: "I recollected to look at him where he lay in the moonlight, with his handsome face turned up and his head reclining easily on his arm" (hoofdstuk VI). Die passage verwijst rechtstreeks naar Steerforth's dood in hoofdstuk LVThe

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1976 | | pagina 9