- 29 - De roman, het burgerlijk epos bij uitnemendheid, vertoonde in dit burgerlijk-liberaal tijdvak geen grote bloei waar het de kwaliteit be trof, na 1850 viel er over kwantiteit niet te klagen. Het was de geliefkoosde lectuur bij de huiselijke haard. Een belangrijke eigen schap was de omvang: twee delen was het minste waarop mocht worden gerekend. De lezer diende dus wel alle tijd te hebben. Verder had de lezer bepaalde verwachtingen van een roman, met name wat men in die tijd plachtte te noemen "goedkope aandoeningen en ver wikkelingen". Tranen werden er gestort door de aangedane lezer bij de nooit ontbrekende motieven als verdwenen of te vondeling gelegde kinderen, al of niet valse pleegouders, een geweigerde huwelijkstoe stemming etc. De hoofdpersonen waren of werden op de meest onmogelijke manieren aan en met elkaar verbonden, kwamen elkaar op de meest onverwachte plaatsen tegen, kortom: het is een kleine wereld, maar dat wisten en weten de Dickens-liefhebbers ook, want in Londen en in de rest van Dickensland komen zijn hoofdpersonen elkaar ook voortdurend tegen. Dickens had vanaf het begin van zijn schrijverscarrière ook in Neder land bewonderaars en navolgers. Aanvankelijk vooral vanwege zijn humor, veel later kwamen de sociale tendenzen uit zijn werk binnen onze belangstellingssfeer. Die kwamen voor het eerst voor in enkele schetsen van Potgieter, Van Koetsveld, en later vooral bij Cremer en Multatuli. Het 19e eeuwse lezerspubliek verlangde allereerst de aan doenlijke, aangrijpende situatie. Dickens vond die vaak in de sociale omstandigheden, want in het Engeland van zijn tijd was de industriële revolutie al veel verder gevorderd dan in Nederland. "In Nederland gebeurt alles vijftig jaar later" is de bekende uit drukking, en dus ontstond ook hier veel later de belangstelling voor de sociale roman en novelle. De lezer voelde zich aangetrokken tot de historische roman. Ook onze eigen vaderlandse geschiedenis kende vele dramatische en aangrijpende gebeurtenissen, en talrijk waren dan ook in Nederland de navolgers van Walter Scott en Alexander Dumas. Van Lenneps "Roos van Dekama" kende in de periode van 1833 tot 1897 liefst elf drukken, en "Het Huis van Lauernesse" van mevrouw Bosboom- Toussaint werd van 1840 tot 1895 negen maal herdrukt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1987 | | pagina 31