- 31 - Het Leidse studententrio Beets, Hasebroek en Gewin. De Camera Obscura is ongetwijfeld één van de meest bekende boeken uit het Nederlandse taalgebied, het verscheen in 1839, in een oplage van 1150 exemplaren, en werd sindsdien vele malen herdrukt, in 1900 de 20e druk, in 1939 de 40e druk, in 1961 de 54e druk. Het was een bestseller van een op dat moment nog veelbelovend schrijver, die zich toen als Hildebrand bekend maakte, maar daarna de Nederlandse lezer van de 19e eeuw voorzag van wat "de Beets-literatuur" genoemd kan worden, gekenmerkt door de adjectiva oppervlakkig, godsdienstig en moraliserend In 1833 werd te Leiden het gezelschap "De Rederijkerskamer voor Uiterlijke Welsprekendheid" opgericht, een gezelschap van studenten waarvan er velen ten tijde van de Belgische Opstand getekend hadden "om als eenvoudig soldaat de eer van Nederland en des konings te wreken". Belangrijke namen in dit gezelschap waren die van de praeses Bernard Gewin, en van de thesaurier Johannes Kneppelhout en het lid Johannes Petrus Hasebroek. In het tweede genootschapsjaar melde zich als lid aan Nicolaas Beets. Het waren jongemannen waarvan gezegd werd "dat zij in hun jeugd een meesterwerk leverden, hetwelk in hun later leven nooit werd over troffen; zo men wil vroegbloeiers in de moestuin der letterkunde, doch die geurige, sappige vruchten gaven. Hoe vaak is dit het geval? Heeft Dickens ooit zijn jeugdwerk "Pickwick Papers" overtroffen? Heeft Reuter ooit iets mooiers geschreven dan "Ut mine stromtid?" Mr.H.Ph.'t Hooft publiceerde in 1914 een boekje getiteld "De student Beets", en merkte daarin onder meer op: "Het oude praatje dat Hase broek (Jonathan), Gewin (Vlerk) en Beets (Hildebrand) gewed hadden, wie het meest populaire boek zou schrijven dient voorgoed als onge grond terzijde gesteld te worden, hetgeen bevestigd werd door een familielid van Beets, dat met hem over deze werken gesproken had. Ook klopt de tijd van uitgave niet, daar de Camera in 1829, "Waarheid en Droomen" in 1840 en het boek van Gewin, "Reisontmoetingen van Joachim Polsbroekerwoud en zijn vrienden", in 1840/41 uitkwam. Op één punt stemmen de drie werken overeen, dat zij alle op het stramien van de "Pickwick Papers" geborduurd zijn."

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1987 | | pagina 33