- 36 - midden van de kring van Heiloo maakte zij kennis met Gewin, en in een brief aan Hasebroek berichtte zij"De auteur van de lotgevallen van Joachim Posbroekerwoud kwam bij wijle den ernst van de gesprekken af wisselen door zijn jolige luim". Beets zou van Gewin hebben gezegd dat zijn boek niet genoeg werd ge waardeerd, "hoewel daaruit pittige humor en warme natuurliefde sprak en 't groote literaire verdienste had". Gewin had in zijn studententijd met enkele studenten-vrienden een reisje langs de Rijn naar Zwitserland en Italië gemaakt. Dat was het uitgangspunt van zijn boek, het enige trouwens dat hij ooit heeft ge schreven. Overigens schreef ook Kneppelhout, beter bekend onder zijn pseudoniem Klikspaan (1814-1885) over diezelfde reis: "In den vreemde, herinneringen, ontmoetingen en schetsen, Zwitserland 15 juni-5 septem ber 1839", hetgeen in 1840 werd uitgegeven. De Camera van Hildebrand, in mindere mate Waarheid en Droomen van Jonathan, maar zeker het verhaal van de reis van Joachim Polsbroeker woud waren geschreven onder invloed van wat "de Engelse humor" werd genoemd. Het was een spelen van de geest met de ernst en de scherts, met het grote en met het kleine, met het ontroerende en het potsier lijke. Evenals "Studentenschetsen" van Klikspaan, doen de schetsen van Hildebrand en Jonathan denken aan "Sketches illustrative of Every-day Life People" van Dickens, dat in 1836 was gepubliceerd. Het reisver haal dat Gewin schreef vertoont een duidelijke gelijkenis met de Pickwick Papers, ook wat de illustraties betreft. In het dagblad Trouw van 5 februari 1987 werd in de rubriek "Boeken van gisteren" een artikeltje afgedrukt van Jan Kuyk met de veel zeggende titel "Vlerk: echo van Dickens". Volgens Kuyk vormen de illustraties van Johan Wilhelm Kaiser (1813-1900), de latere directeur van het Rijksmuseum, het aardigste van dit boek. Toch is het illu strerend in de bewoordingen van Vlerk iets over de personages en de avonturen te zeggen. Het reisgezelschap bestaat uit vijf personen, die elkaar kennen vanuit de Leidse studententijd, en het wordt aangevoerd door Joachim Pols broekerwoud, een vrijgezel die van een erfenis leeft. Hij is 34 jaar

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1987 | | pagina 38