b In een brief dd. 11 oct.1957 schreef Charles aan de oude dienares Anne Cornelius, "who was in charge of Tavistock House, directing her to transform his dressing room into his bedroom. The washstands were to be taken to the bathroom. The doorway between the dressing room and Kate's room was to be closed by a wooden door and the recess filled with shelves." (Edgar Johnson, Charles Dickens, His Tragedy and Triumph, Vol.II,Part VIIIch9p911, zie voorts p.920 e.v.). a P.Ackroyd, Dickens, ch.29,p.921. b Stone, Love Pattern, p.5. Daarbij citeert zij uit Dullborough Towndat op 30 juni 1860 verscheen in All the Year Round. Dickens is dan 48 jaar. Het verhaal is in de 'ik' stijl en gaat terug naar de jeugd van die ik, waarin die vaak met zijn kindermeisje naar dode babies is gaan kijken. Als hij dan een doodgeboren vierling ziet liggen, denkt hij aan 'pig's feet' in een 'neat tripe-shop'. Naef denkt dat dit slaat op de vele 'lyings-in' van zijn moeder. Maar hoe staat het met Catherine. Zij had tien bevallingen en vijf miskramen, meer dus dan Elizabeth. Dickens was nog kort geleden onder hevige, bijna publieke conflicten van haar gescheiden. Zij waren al jaren zonder onderling contact.(b) Heeft de naam 'Dullborough' Town behalve eventuele associaties met zijn jeugd ook een sterke associatie met zijn saaie (dull) echtelijke woning? De sfeer van Dickens' jeugd in Chatham is er moeilijk in te herkennen. Dullborough Town verscheen samen met andere wat sombere herinneringen in All the Year Round, toen daarin ook afleveringen van Great Expectations ver schenen. Ackroyd schreef naar aanleiding van hen: As it is in these essays themselves, sixteen of them written between January and October of 1860 - essays concerning the Paris Morgue and the bodies of the dead; concerning broken sleeps; concerning his lonely walks through the streets of London at night; concerning sad and dismal metropolitan neighbourhoods,; concerning suicides and paupers in Wapping; concerning the figure of 'the very queer small boy' who is the spirit of his own infancy; concerning the lonely chambers in the Inns of Court; concerning the deserted churches in the City of london, St.James Garlickhithe, St.Michael Paternoster Row, St.Martin Vintry, St.Michael Queenhithe; &ct.(a) Het zijn tezamen met Great Expectations alle door een gerijpte kunstenaar in een bepaalde levenssituatie geschreven stukken. Mag men de psychologie van een van deze kunstwerken gelijkstellen met de psychologie van de persoon van de schrijver als kind en de door de kunstenaar herschapen herinneringen met de hoogst persoonlijke indrukken uit zijn vroege jeugd? Naef-Hinderling speculeert dan verder op de mogelijkheid dat de geboorte van Alfred in maart 1814 en diens overlijden in september van dat jaar een eerste ervaring bij Charles heeft opgewekt van verlaten te zijn door de moeder, terwille van Alfred, en van schuldgevoelens voor diens overlijden. Zij erkent echter nadrukkelijk, dat ook deze beeldvorming over de jonge Charles speculatief is. Charles had al vroeg spastische krampen, waarschijnlijk aan de urinewegen. Stone zei hiervan "That chasm had appeared when his mother transferred her primary attentions from him to her next born".(b) Stone gaf echter niet aan, hoe hij dit wist. Door deze aanvallen kon hij wat ouder geworden, moeilijk met zijn kameraadjes spelen en was hij weer? alleen en verlaten. Forster schreef:

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2001 | | pagina 25