is The Drunkard's Death, dat als extra schets werd opgenomen in de tweede, uitgebreide, uitgave van de Sketches by Boz op 15 december 1836. In die maand verscheen van The Pickwick Papers de achtste aflevering, ch.21-23, en even later verschenen in Bentley's Miscellany de eerste van de twee Mudfog Papers en de schets Oliver Twist. Bovendien werden binnen de Pickwick Papers afzonderlijke schetsen als The Stroller's Tale, The Convict's Return e.a. opgenomen, waarin herhaaldelijk het zwaartepunt ligt op het thema menselijk verval. En terwijl er nog steeds afzonderlijke Sketches ontstonden sloeg dit thema, als ware het een vonk of een vlam, over naar de lotgevallen van Mr.Pickwick zelf, beginnend met Dodson and Fogg en eindigend met de Poor Side van de Fleet Prison en de dood van de Chancery prisoner. Deferring to the judgment of others in the outset of the undertaking, he [de schrijver] adopted the machinery of the club, which was suggested as that best adapted to his purpose: but, finding that it tended rather to his embarrassment than othen/vise, he gradually abandoned it, considering it a matter of very little importance to the work whether strictly epic justice were awarded to the club, or not. Met de voortgang van de Papers ontstaat eigenlijk een verzameling schetsen, waarin telkens Mr.Pickwick en zijn drie medereizigers voorkomen en waarbinnen de eenheid verder wordt ontbonden door bijzondere verhalen of schetsen, waarvan het verband met het hoofdverhaal niet direct duidelijk is. Toch verandert geleidelijk iets en ontstaat meer samenhang. Eerst verschijnt de zeer karakteristieke mr.Jingle. Wij ontmoeten hem later weer in de Fleet Prison. Dan verschijnt de evenzeer karakteristieke Sam Weller, die in zijn interactie met Mr.Pickwick de laatste ook menselijk maakt. Maar een duidelijk structureel verband ontstaat eerst met de verbroken huwelijksbelofte van Mr.Pickwick aan Mrs.Bardell, de daaruit voortvloeiende rechtsgang tegen Mr.Pickwick, diens veroordeling tot schadevergoeding en tot de proceskosten en tenslotte de opsluiting in de gevangenis voor schuldenaren en de beschrijving hoe het daarin toegaat. Wij hebben gezien hoe dergelijke gang van zaken in de werkelijkheid herhaaldelijk voorkwam, met inbegrip van de obstinaatheid van mr.Pickwick in het niet willen betalen vanwege vermeend onrecht. Wij hebben ook gezien hoe buitengewoon nauwkeurig naar de werkelijkheid Dickens dit verhaal, dat als rode draad door de Papers heen gaat lopen, beschreef, zelfs het wel móéten terechtkomen in de Fleet Prison, daar ait niet alieen gebruikelijk was maar ook om de chancery-gevangenen te kunnen ontmoeten. Wij zagen ook, dat het sponging-house, The Pickwick Papers zijn een vervolgverhaal, dat dichtbij een raamvertelling staat. Zij verschenen als een afzonderlijke serie uitgaven, een soort tijdelijke periodiek met tevens advertenties, in 19 afleveringen. De eerste aflevering zag het licht in april 1836 en de laatste, een dubbele, in november 1837. Er is aanvankelijk niet veel samenhang. Zij beginnen als een raamvertelling. Het raam is het verhaal, dat Mr.Samuel Pickwick voor de Pickwick Club op reis gaat om zijn bevindingen op te schrijven en aan de Club mee te delen. Er volgen na 'het raam' een aantal reizen. Wat daarin beleefd wordt, heeft nauwelijks onderling verband. Geleidelijk verdwijnt het raam geheel. Mr.Pickwick tekent nagenoeg niets meer op. De wijze waarop zijn lotgevallen worden beschreven, maakt het onwaarschijnlijk, dat hij het zelf ooit zo zou hebben gedaan. Dickens schreef hierover in zijn voorwoord van de eerste uitgave in boekvorm:

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2004 | | pagina 30