Voorjaar 2005 no. 52
The Dutch Dickensian Volume XXV 1 6
aandeel in het gebeuren betreft; haar hysterische
zelfkastijding is voor ons moeilijk te begrijpen.
Victoriaanse vrouw aanwezig zijn - is zij een
unieke persoonlijkheid, door haar tijdgenoten als
excentriek en onvrouwelijk gezien. Denk alleen
aan het feit, dat zij als alleenstaande
vrouw een dito manspersoon als
huisgenoot heeft! Me dunkt, dat zou in
bepaalde milieus heden ten dage nog
reden tot roddel en achterklap geven!
Betsey is met liefde en zorgvuldigheid
door Dickens neergezet, evenals zijn
andere vrouwelijke karakters en dat
maakt hem niet alleen tot de geweldige
schrijver die hij is, maar wekt ook des te
meer onze nieuwsgierigheid naar zijn
tijd, waarin -ondanks een rigide
opvoeding- sommige vrouwen
ontsnapten en tot volwaardige mensen
opgroeiden in plaats van gedweeë
poppetjes.
De Betsey Trotwood van onze tijd draagt
een mantelpakje en gaat elke dag naar
kantoor. Ik kom haar weieens tegen,
winkelend in Gouda of op een feestje bij
vrienden.
Ondanks teleurstellingen en verdriet,
een weldaad voor haar omgeving.
Dickens heeft het goed gezien.
Dat de uitdrukking: 'it takes two to tango' dateert
van na de Dickens periode, moge hier duidelijk
zijn.
Ook Agnes, 'who was always pointing upwards' ("to
the bedroom", zoals een guitig spreker eens
opmerkte), roept bij vele moderne lezers een
neiging tot driftig door elkaar schudden op; zij is
zó perfect in haar sereniteit en
opofferingsgezindheid, dat men zich onwillekeurig
afvraagt, of David door zijn tweede huwelijk niet
van de regen in de drup raakte.
En last but not least, miss Betsey Trotwood, de
ijzeren dame met het gouden hart.
De verbittering en wanhoop over het misbruik van
haar liefde door haar echtgenoot, heeft haar -
uiteraard- een overlevingsstrategie doen
ontwikkelen; een masker van achterdocht en
stuursheid naar de buitenwereld. Haar
intelligentie voorkomt echter, dat zij een verblind
mannenhaatster wordt.
Haar genereus karakter verwelkomt iedere mens,
die haar respect verdient. Door haar gebrek aan
hulpeloosheid, hysterie en herhaaldelijk
flauwvallen - trekjes die bij vrijwel elke