Zomer 2005 no. 53
Oorspronkelijke leden:
Hie Dutch Dickensian Volume XXV
hun groep hadden uitgebreid tot zeven gingen zij
over tot de officiële oprichting van de
broederschap in het atelier van Millais. Die
oprichting zal wel gepaard gegaan zijn met
uitwisseling van nog niet echt gerijpte ideeën2 en
het nodige rommelige enthousiasme van een groep
jonge kunstenaars die een "statement" willen
maken. Dat verklaart in ieder geval waarom ze
besloten de oprichting geheim te houden en als
teken van verbondenheid naar buiten toe op hun
werk de letters PRB te zetten. Dit was het begin
van een nogal grillige samenwerking die het
uithield tot 1855. Tot 1850 leidde de broederschap
een betrekkelijk onopvallend bestaan. Het werk
van de kunstenaars werd niet als behorende tot
een school beoordeeld en misschien mede daarom
niet eens zo slecht ontvangen. Echt vreemd is dat
niet als we kijken naar de lijst met onderwerpen
die zij geschikt vonden voor hun werk:
"First, Christian doctrine and medieval life; Second,
scenes from contemporary life, often expressing
moral values founded on religious belief; and lastly,
scenes from literature, particularly Shakespeare and
other nineteenth century poets as Keats, Tennyson,
Coventry Patmore, and Sir Henry Taylor"3
Dat veranderde echter toen in januari van dat jaar
de kunstwereld in Engeland werd opgeschrikt door
een tijdschrift dat het huisorgaan werd van een
'geheim' esthetisch genootschap. In dit tijdschrift
noemden zij zich: a self-consciously avant-garde
artistic group'. Het drukwerk verscheen onder de
naam The Germ4. Op de titelpagina van dit
nummer staat een gedicht van Willian Michael
Rossetti dat we kunnen lezen als een manifest van
de broederschap:
Wb® f°' Wm'?
Not imaging anothert tkught;
Not mangling having either s«8h'
ASh™TpeKh the matter btonghtt
Bn
Ask; Is this tr whole earth,
Dante Gabriel Rossetti (1828-1882)
William Michael Rossetti (1829-1919)
James Collinson (18257-81)
William Holman Hunt (1827-1910)
John Everett Millais (1829-96)
Thomas Woolner (1825-92)
Frederic George Stephens (1828-1907)
Na vier afleveringen was het echter al gedaan met
het blad. De makers waren, zoals dat wel vaker
gaat met kunstenaars en liefhebbers, meer bezig
met 'het hogere' dan dat zij de regelmaat en
discipline op konden brengen die het maken van
een periodiek nu eenmaal met zich meebrengt.
Het tijdschrift trok bovendien veel te weinig lezers
om commercieel interessant te zijn voor de
uitgever. Zelfs de titel viel niet in de smaak bij de
weinige lezers, maar de verandering in Art and
Poetry mocht niet baten. Het kwaad was in die
korte tijd al geschied. Op vooravond van de
tentoonstelling van the Royal Academy in April
werd het nieuws verspreid van het bestaan van:
the secret society who professed themselves to be
practitioners of Early Christian art5.
De gevolgen waren voorspelbaar. Zodra een groep
kunstenaars opstaat die nadrukkelijk hun werk
onder de aandacht brengen door zich te beroepen
op een nieuw uitgangspunt, waarmee zij zich
afzetten tegen de op dat moment overheersende
artistieke smaak, heb je de poppen aan het dansen.
Naast de aantrekkingskracht van stevige
uitspraken die zorgden voor nieuwe leden
(hun aantal nam toe met zes nieuwe
(officieuze) leden), werden ze binnen de
kortste keren van repliek gediend door de
spreekbuizen van de publieke opinie.
Deze wijdden breed uit over het
prulwerk dat deze nieuwlichters zelf
maakten.
Er hingen vijf werken van de leden op
de tentoonstelling, maar Christ in the
House of his Parents (zie blz. 28)
geschilderd door Millais kreeg de eer
het voornaamste doelwit te worden
van critici. Degene die nog wel het
verst ging met zijn kritiek was Dickens
in zijn Households Works. Hij schrijft
2 1. To have genuine idead to express.
2. To study nature attentively, so as to know how to express them.
3. To sympathize with what is direct and serious and hearfelt in previous art, to the exclusion of what is conventional and self-
parading and learned by rote.
4. And most indispensable of all, to produce thoroughly good pictures and statues.
Bron: In http://swc2.hccs.cc.tx.us/htmls/rowhtml/rossetti/prerap.htm
3 http://swc2.hccs.cc.tx.us/htmls/rowhtml/rossetti/prerap.htm
4 http://jefferson.village.virginia.edu/courses/ennc986/class/germl.text.html/germl.html
5 Commentaar in The illustrated London News voor de opening van de tentoonstelling.