Zomer 2005 no. 53 Kenmerken van de Pre-Raphaelieten: Bronnen: The Dutch Dickensian Volume XXV L' WAv;ÊZMZ V tastes - so they turned their backs valiantly on the Old Masters, and marched off in a body to the living men"8. een vat vol ideeën is geweest waar zeer veel stromingen en scholen dankbaar gebruik van hebben gemaakt: Tegen die tijd is Dickens volledig bijgedraaid, we horen geen kwaad woord meer over hen. Toch is het niet helemaal eerlijk om hier de indruk te wekken alsof het Dickens was die de grote draai maakte. De broederschap zoals hierboven al verteld is er nooit in geslaagd om een echte artistieke broederschap te worden. De leden stonden daarvoor toch te ver van eikaars werk vandaan. Zolang zij door het publiek als randfiguren en mislukkelingen werden beschouwd hadden zij eikaars steun nog wel nodig, maar na die eerste moeilijke jaren begon het toegenomen succes bij een aantal van hen aan hun relatie te knagen. Er ontstond een verwijdering die de oude leden zowel in artistiek opzicht als letterlijk uit elkaar dreef. Hunt verhuisde zelfs tijdelijk naar Palestina (1854) om zo beter in staat te zijn bijbelse taferelen op het doek te krijgen. Dat lukte hem zo goed dat hij in 1860, nota bene op advies van Dickens, één van de daar gemaakte schilderijen The Finding of the Saviour in the Temple,') met copywrite voor 5.500 guineas weet te verkopen. Dat maakte hem financieel onafhankelijk en bevestigde zijn artistieke doorbraak. Millias had zoveel succes dat hij in 1853 werd gekozen als "Associate of the Royal Academy". Dat laatste werd door sommige broeders als het einde van de de broederschap gezien, maar we kunnen het ook zien als de acceptatie van de leden in het centrum van de Engelse kunstwereld in die tijd. De tijd na 1855 is er één van komen van nieuwe leden en gaan van diverse oude leden. De ideeën van hen dragen bij aan nieuwe ontwikkelingen in de schilderkunst van de negentiende eeuw, maar het bespreken daarvan valt buiten het thema van dit artikel. Herwaardering van de Pre-Renaissance kunst. Inspiratie vinden in de natuur. Keuze van realistische onderwerpen. Verbinden van schilderkunst met literatuur Symboliek en Romantiek Aandacht voor het detail Aandacht voor het archaïsche Toepassen van nieuwe technieken, met als resultaat zeer frisse en heldere kleuren. Religieuze thema's op uiterst realistische wijze geschilderd Verhullende erotiek Maatschappijkritiek Ik sluit af met een opsomming van kenmerken die kunsthistorici menen waar te nemen bij de diverse leden. Zij maken duidelijk dat de broederschap Hilton, Timothy; The Pre-Raphaelites, London, 1976 (1970) http://painting.about.eom/cs/paintinghistory/a/Preraphaelites.htm http://www.studio-international.co.uk/painting/pre-raph.htm http://www.walrus.com/~gibralto/acorn/germ/ http://swc2.hccs.cc.tx.us/htmls/rowhtml/rossetti/prerap.htm http://jefferson.village.virginia.edu/courses/ennc986/class/germl.text.html/germl.html http://www.dlc.fi/~hurmari/preraph.htm

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2005 | | pagina 37