Lente no. 56 V.V\ - die men in Nederland niet veel aantreft, bij seculiere kritiek noch bijbelinterpretaties. "27 Van de Haar noemt Noordmans' theologische interpretatie meteen een literaire. Ze vindt zelfs, dat zijn manier van lezen in de eerste plaats literair is, in interpretatieve zin. Want hoewel Noordmans zich stilzwijgend zeer bewust is van wat in de leerstellige traditie over een thema gezegd is, laat hij zich daar bij het leven niet alles aan gelegen liggen. Ook de exegetische traditie neemt hij niet als norm: "Zijn manier van lezen is literair, wegens het eindeloos goed kijken, wat er staat, en de toch vrije manier van interpreteren." Dr. M.H. Schenkeveldemeritus hoogleraar in de Nieuwe Nederlandse literatuur, is kritischer28. Ze vindt, dat Noordmans' benadering vooral bijdraagt aan de kennis van wat déze lezer bezighoudt en beweegt. Volgens haar heeft de voorstelling die hij van Dickens' inspiratie heeft, iets naïefs-romantisch. Hij is zo doordrongen van het realisme van Dickens, dat hij diens idealisme miskent. Verder bestrijdt Schenkeveld, dat Mr. Pegotty als een soort Christus-figuur gezien zou moeten worden. Men kan hem naar haar mening wel als de christelijke naastenliefde in persoon beschouwen, maar dat is toch iets anders dan een Christussymbool. Schenkeveld: "Alleen door aan te nemen dat een soort van bijzondere genade in de vorm van inspiratie Dickens' deel is geweest, kon Noordmans zulke commentaren geven bij Peggotty en Em'ly."2g Als letterkundige zal Schenkeveld gelijk hebben. Maar de interpretatie van Noordmans blijft intrigeren. Alsook de vraag, waarom Dickens nog steeds tot de verbeelding spreekt. Is het omdat waar is, wat Noordmans met betrekking tot (Peggotty in) David Copperfield zegt: het is nauwelijks mogelijk voor een heel volk het christelijke volkomener uit te beelden dan hier is geschied." Dr. J.D.Th. Wassenaar is als predikant verbonden aan de protestantse gemeente te Hellendoorn. 1 H. Berkhof, "De stand van het Credo in de Hervormde Kerk", in H. van der Linde en F. Thijssen (red.), Geloofsinhoud en geloofsbeleving. Een peiling binnen Reformatie en katholieke Kerk in Nederland (Utrecht/ Antwerpen 1951), p. 122. 2 O. Noordmans, "Iets over Dickens", in Verzamelde Werken (voortaan: V.W.) dl. 4 (Kampen 1988), p. 463- 477- 3 O. Noordmans, ibid., p. 463. 4 O. Noordmans, ibid., 475. 5 O. Noordmans, ibid., p. 471. 6 Zie daarvoor bijv. Dennis Walder, Dickens and Religion (Londen 1981), James R. Henery, A literary and theological analysis of selected novels by Charles Dickens for use in secondary schools and christian education (z.p. 1986) en Steven N. Smith, An analysis of gospel elements in selected major works of Charles Dickens (z.p. 1990). 7 Zie daarvoor J.H.A. Lokin, "De invloed van de jonge Dickens op recht en wetgeving", in Ars Aequi 53 (2004) nr. 10, p. 711-718. 8 Zie daarvoor O. Noordmans, "Gereformeerd-ethisch", in V.W. dl. 3 (Kampen 1981), p. 393 en 412. 9 O. Noordmans, ibid., p. 393. 10 Zie daarvoor J.D.Th. Wassenaar, Noordmans in Friesland. Bijdrage tot de biografie van een kerkvader (Zoetermeer 1999), p. 25-32. 11 O. Noordmans, "Iets over Dickens", p. 467. 12 O. Noordmans, "lets over Dickens", p. 471. 13 Zie daarvoor O. Noordmans, "Binnen de pinkstercirkel", in V.W. dl. 2 (Kampen 1979), p. 342. 14 O. Noordmans, "De Zwitserse theologie", in V.W. dl. 3, p. 578. 15 Zie daarvoor O. Noordmans, ibid., p. 590. 16 O. Noordmans, "lets over Dickens", p. 466. 17 Zie daarvoor O. Noordmans, 'Tets over Dickens", p. 475V. 18 Vgl. A. van der Kooi, Het heilige en de Heilige Geest bij Noordmans. Een schets van zijn pneumatologisch ontwerp (Kampen 1992), p. 206. 19 Zie daarvoor A. van der Kooi, ibid., 217. 20 Brief 546 (A. de Graaf aan O. Noordmans), in V.W. dl. 9B (Kampen 1999), p. 547. 21 Zie daarvoor brief 778 (K.H. Miskotte aan O. Noordmans), in V.W. dl. 9B, p. 783. 22 Zie daarvoor brief 751 (O. Noordmans aan UM Holland), in V.W. dl. 9B, p. 753. 23 O. Noordmans, Geestelijke perspectieven (Amsterdam 19301,19392).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2006 | | pagina 18