lopers en bedelaars. De massamediale verheerlijking van het landleven in de dramaserie Swiebertje in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw is opvallend. De serie geeft een geromantiseerd en verdraaid beeld van het werkelijke landleven. De werkelijkheid was hard en kende geen genade. Het Provinciaal Blad van Gelderland uit 1825 (no. 152) licht een tip van de sluier op in een reglement op de organisatie van de werkhuizen voor bedelaars: Elio Pelzers Internet De in de tekst genoemde archieven zijn aan wezig in het Gelders Archief. Meer informatie over Rijkswerkinrichtingen en Veenhuizen is te vinden bij het Gevangenismuseum Veenhuizen. DE GEVANGENIS, PARADIGMA VOOR DE SAMENLEVING?: LITTLE DORRIT door Ton Vroom Veelvuldig komt het thema gevangenis voor in de romans van Charles Dickens. In de vorm van verblijf in de Debtors Prisons, personages die in de dodencel wachten, gevluchte gevangenen (16)* en ga zo maar door. Mogelijk valt de aan dacht bijvoorbeeld bij het lezen van de Pickwick Papers, er geen eens zo erg op. Maar als je alle romans bij elkaar zet waarin de gevangenis een grote of kleine rol speelt dan heb je veel romans van Charles Dickens op een rij. Dan is het geen toevallige illustratie van een verhaal maar dan gaat het om een diepgeworteld patroon. Nu is het makkelijk voor te stellen dat de menselijke nieuwsgierigheid uitgaat naar het onbekende dat zich achter de hoge muren van de gevangenis afspeelt. Als vrije burger is het goed griezelen om te lezen over macabere scènes in de dodencel of om je gevoel van eigen waarde als achtenswaardige burger te versterken vanuit de leunstoel, immers jou zal het toch niet overkomen om ach ter die muren in een cel te moeten zit ten?, de gevangenis dus als extra ingre diënt voor een smeuïg verhaal. Patroon, ingrediënt, persoonlijke erva ringen, tijdgeest dat alles speelt een rol bij het thema gevangenis zoals Charles Dickens dat gebruikt heeft. De gevangenis zoals wij die nu kennen is een uitvinding van de 19de eeuw (1)*. Het ontstaan ervan valt samen met het nieuwe, Verlichte denken over staatsin richting, wat een staat is en de verant woordelijkheid tussen de overheid en de individuele burger. De harde straf fende hand verdwijnt naar de achter grond en vanuit de maatschappelijke verantwoordelijk van de overheid wordt de gedachte ontwikkeld van straffe maar begeleidende hand die de verdoolde burger terugleidt naar een geaccepteerd maatschappelijk bestaan. Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld in Nederland de reclassering, het her- klasseren van de ontspoorde burger door stichtende lezing en bijbelse woor den, in 1824 is opgericht. Dat wel, de leidraad voor het herstel diende gezocht te worden in het beter christen zijn. In Little Dorrit (2)* maakt een van de hoofd- 24 "Kinderen onder de zes jaar zijn van allen arbeid vrijgesteld; de grijsaards zullen even min aan eenige arbeid gebonden zijnzij zullen daartoe evenwel toe worden aange moedigd... De kinderen van 6 tot 12 jaar zullen op hunne winsten een gedeelte van hun onderhoud moeten goedmaken..."

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2006 | | pagina 24