Ontwikkelingen in het
privé leven
Van Woody Allen is de uit
spraak dat alle schrijven
autobiografisch is. Voor de
lezer van nu is het eenvoudig
om een relatie te leggen tus
sen datgene wat zich in de
roman afspeelt en het privé
leven van Dickens. In tegen
stelling tot de lezer van toen,
tijden de periode van publi
catie 1856-1857, is er nu
ongelooflijk veel bekend waar
Dickens op dat moment mee
bezig was en wat hem in de
ban hield.
In de figuur van Arthur
Clenham kunnen we nu de
aarzelingen lezen die Dickens bezig hielden
over de wijze en of hij de relatie met Catherine
zou voortzetten. Het lijkt dan ook een redelij
ke veronderstelling om in de persoon van
Flora niet zozeer zijn oude vlam mrs. Maria
Winter née Beadnell te zien maar er een
reflectie in te onderkennen op zijn gevoelens
voor Catharine.
Enerzijds had zij hem inmiddels 10 (tien) kin
deren geschonken anderzijds kon ze al jaren
niet echt meer meekomen met de meest popu
laire man van haar tijd. Ook het huishouden
viel haar zwaar, zijn huisgezin werd feitelijk
gerund door een jongere zuster van Catherine:
Georgina.
Samen met haar speelt hij in juni 1855 in de
Lighthouse, van Wilkie Collins, op zich een
wat drakerig stuk. Maar Charles Dickens was
een voortreffelijk acteur en na drie voorstellin
gen in Tavistock House wordt het nog een
vierde keer voor publiek opgevoerd, voor een
liefdadig doel,in Campden-House te
Kensington.De andere acteurs waren z'n doch
ter Katey en enkele vrienden zoals mr.
A.L.Egg en Mark Lemmon
De slotscène eindigt met Charles Dickens in
de rol van de oude Aaron Gurnock,met z'n
hoofd in de schoot van Georgina, die de rol
van Phoebe heeft.
gevangenis die de samenleving in haar greep
houdt als de Marshalsea Prison die het indivi
du vernietigt?
Is er wel een 'buiten', buiten de gevangenis?
Als het licht vanuit de gevangenis naar buiten
lijkt te schijnen in plaats van andersom?
Zomer - Herfst 2006110.57-58
plaatje uit L'Ami de la Maison (19)* CD liggend,
hoofd in de schoot van Georgina
'JH 'lIJË