no.57- 58 In juli 1857 speelt Charles Dickens in een ander toneelstuk: The Frozen Deep. Aanvankelijk ook gespeeld in min of meer hui selijke kring. Echter toen er medio 1857 publieke voorstellingen in zicht kwamen wer den voor de vrouwelijke rollen beroeps arties ten aangetrokken, de vrouwelijke gezinsleden zouden onder het publieke oog aan zedelijk heid inboeten. De familie Ternan werd aange zocht om de oude dame maar vooral de rollen voor de jonge meisjes op zich te nemen. Ook in dit stuk ligt Charles Dickens weer met z'n hoofd in de schoot van een jonge vrouw: Ellan Ternan. Haar toneel ontroering tranen drupten bij het slot vrijelijk op zijn gezicht en maakten daar blijvend indruk mee op Charles Dickens. Hij was toen 45 jaar, zij telde pas 18 lentes. Al gauw zocht hij een relatie met haar. Hetgeen volgens alle informatie die daar nu over bekend is, door haar,met grote terughou dendheid werd aangegaan. Dat Dickens gevoelig was voor de charme van jongere vrouwen was al eerder een ergernis voor Catharine geworden. In juni 1858 maakt hij publiekelijk, middels een advertentie, zijn 'Domestic Trouble' met Catherine openbaar, feitelijk leefden zij toen verder gescheiden van tafel en bed. We weten nu ook wat het huwelijk, in juni i860, van z'n dochter Katey hem deed: op de avond van haar huwelijk, Katey was inmiddels op huwelijksreis vertrokken, werd Charles Dickens huilend door Mamey, z'n oudste dochter gevonden, met z'n hoofd in de bruids jurk van Katey(i8)*. Slot In de veertiger jaren was Dickens veelvuldig in Frankrijk. Hij ontmoette daar enkele malen Victor Hugo een schrijver die hij zeer bewon derde, een bewondering die wederzijds was. Ten tijde van het schrijven van Little Dorrit was Dickens vaak in Frankrijk en Parijs. Victor Hugo was daar niet, die leefde in bal lingschap op Guernsey. Maar hij leefde daar wel in een mariage a trois, een feit dat reeds lang bij iedereen bekend was, zonder dat daar nu veel aanstoot aan genomen werd. Hoe zou den Dickens gedachten naar zo'n voor hem aantrekkelijke situatie wel niet zijn uit gegaan? Scheiden was naar zijn idee, voor hem in Engeland onmogelijk. Maar een vrien din? Volgens Lemonnier (21)* zocht Dickens in Parijs met enige regelmaat dansgelegenhe den op waar je als man alleen naar toe ging. Lemonnier maakt er ook geen geheim van dat na medio 1858 Dickens zonder de entourage van z'n huishoudster Georgina en dochters alleen naar de voorstellingen van The Ligth House ging. Dat opgeteld bij de uitspraken die hij wel eens deed over de mannelijke sexuali- teit maken de veronderstelling redelijk dat hij op zoek was naar een jong en aantrekkelijk persontje. Het moet een tijd van grote innerlijke tormen- tie vor hem geweest zijn, immers denk maar aan de scene uit David Copperfield wanneer die op bezoek bij mr. Micawber in de debtors Prison 'ziet' dat een andere bewoner duidelijk in los verband met de ook in zijn kamer aan wezige vrouw en kinderen leeft. Het openings vignet van Little Dorrit geeft Amy weer terwijl ze de stap zet vanuit de gevangenis de wijde wereld. Het slot vignet vertelt dit met woorden. Tussen deze twee vig netten in zijn de twee hoofd verhaal lijnen gespannen van de gevangenis en de vader- dochter/man-vrouw verhouding en verweven met de twee hoofdlijnen al die andere grotere en kleinere verhaallijnen. Die zijlijnen verster ken door hun herhaalde verdieping van de hoofdlijnen het geheel van het verhaal, van de boodschap. De isomorfie van het begin punt en het einde zijn weloverwogen gekozen. De schrede naar buiten staat symbool voor het individuele streven zich aan de dwang van de instituties de gevangenis" te onttrekken. De oplossing die Dickens kiest voor Amy Dorrit om zich definitief aan de gevangenis te ont worstelen: het huwelijk met Arthur Clenham is minder duidelijk. Immers ook het huwelijk, met zijn registers en vastgestelde sociale nor men is ook weer een institutie, een gevange nis, er is geen ontkomen aan! De oplossing het huwelijk, dat de vrouw vrij maakt ten opzichte van de familie, de vader, is voor Amy de geborgenheid die Arthur biedt en voor Arthur de jongere leeftijd van Amy, de hoop op het hervinden van de onbevangen heid van de jeugd. 37 ian Volume XXVI

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2006 | | pagina 37