Winter 2006 110.59 MARCUS STONE: ILLUSTRATOR VAN OUR MUTUAL FRIEND The Dutch Dickensian Volume XXVI 14 should call the manufacture of fiction; for in reflected, had we read a book so intensely so doing we should express a feeling that has written, so little seen, known, or felt attended us throughout the book. Seldom, we door Guus de Landtsheer Ik ben er van overtuigd dat wij Dickensians de romans van Dickens lezen om hun literaire kwaliteiten en niet zo erg geïnteresseerd zijn in de artistieke kwaliteit van de illustraties in deze boeken. Ikzelf lees bijvoorbeeld van ons Book of Study voor het aan staande jaar een uitgave waarin geen enkele illustratie voorkomt. Toch werd er destijds veel aandacht besteed aan de kwaliteiten van de pren ten in zijn romans en we weten ook dat Dickens zich zeer nadrukkelijk met de inhoud ervan bemoeide. Omdat Dickens zoals wij weten diverse ilustrators heeft gebruikt was het onvermijdelijk dat er een discussie ont stond waarin het werk niet alleen op zich, maar ook met elkaar werd vergele ken. Marcus Stone, die voor Dickens Great Expectations en Our Mutual Friend illustreerde ontkwam hier evenmin aan. In het volgende artikel doe ik een poging de hoofdlijnen van deze discus sie in kaart te brengen. Marcus Stone 1840 - 1921) was de zoon van Frank Stone (1800 - 1859) die behalve dat hij een goede vriend van Dickens was ook enkele van zijn boeken had geïllustreerd The Haunted Man, Nicholas Nickleby en Martin Chuzzlewit). Het is dan ook niet zo gek dat, toen Frank vlak voordat hij stierf in 1859 zijn zoon had aanbevolen bij zijn uitgevers, Dickens zich ontfermde over Frank Stone. De jongeman was tenslotte pas 19 jaar en kon wel enige patronage gebruiken op het glibberige pad naar de top van artistieke roem en de daarbij behorende materiële welvaart. Aan de andere kant wilde Dickens natuurlijk wel dat deze illustrator kon voldoen aan de kwaliteits eisen die hij aan een tekening stelde. Kortom zoals zo vaak was er ook in deze zaak sprake van een keuze met het hoofd en uit het hart. Zo schreef Dickens een aan bevelingsbrief aan zijn uitge ver Edward Chapman en aan John Murray en Thomas Longman met daarin het verzoek dat mocht de gelegenheid zich voor doen zij Marcus een opdracht zouden verstrekken om een boek te illustreren. Die laatste twee hebben overigens nooit aan dit verzoek gehoor gegeven. Stone maakte voor zijn tekeningen gebruik van de voor die tijd moderne fotografische techniek. Zijn werk werd op een houtblok gefotografeerd en dan door een vakman gra veur verder bewerkt. Het resultaat moet in principe meer met de intenties van de teke naar overeenkomen dan de oude techniek waarbij de tekening met de hand op hout of metaal moest worden over getekend. Desondanks ging er toch wel eens wat fout. Een voorbeeld hiervan is afbeelding 5 The Boffin Progress. Hierop ziijn alleen de wielen aan de buitenzijde van de koets afgebeeld. Volgens Stone had de graveur vergeten het wiel aan de binnenzijde over te nemen. Ook met de afdruk van afbeelding 13: The garden on the roof en in deel twee afbeelding 17: Eugene's Bedside, schijnt hij niet echt geluk kig te zijn geweest. Dickens gaf Marcus grote vrijheid in de keuze van de onderwerpen mits hij het schetsen voor goedkeuring aan Dickens voorlegde. Een voorbeeld hiervan is Mr Podsnap waar hij een karikatuur van John Forster voor gebruikte. Niet iedere criticus is het eens met de keuze die Stone heeft gemaakt voor de onderwerpen van zijn tekeningen. In The Oxford Compagnion to Dickens oefent vooral Paul Schlicke hier kritiek op uit. Tenslotte nog twee min of meer eigentijdse

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2006 | | pagina 14