no.59 paradigma voor het verval van Engeland in de zin van een samenleving die de mens tot een afval product maakt. Silas Weggs die samen met de taxidermist mr. Venus een opzetje maakt om Noddy Boffin te chanteren. Dit zijn de ingrediënten waar CD in deel I van OMF de lezer mee laat kennis maken. In de andere drie delen van OMF werkt hij die ver haal lijnen uit. Uiteidelijk komt het allemaal goed tussen John Harmon, Bella Wilfer, Noddy Boffin ega. Zelfs tussen Lizzie Hexam en Eugene Wrayburn komt een happy ending tot stand. In zijn slotwoord van OMF gebruikt CD de uitdrukking: "the weaver at his loom" Het hierboven in grote lijnen geschetste ver haal is naar mijn idee het kleurrijke patroon dat CD ons voorschotelt. Echter, de Thames, de Podsnappery, de Dust-Mounds, met al hun symboliek vormen de schering dat wil zeggen datgene waar het verhaal op geweven is. De dood wordt door CD in zijn romans maar al te vaak ten tonele gevoerd. Er wordt rijke lijk in gestorven door jong oud. Het sterven wordt begeleid door beelden die herhaaldelijk van dezelfde symboliek zijn: de rivier de zee. Zo bijvoorbeeld in D&S, waar het sterven van Paul mede verbeeld wordt door een stromende rivier How many nigths the dark river rolled towards the sea..". En de dood zelf beschreven als "the old, old fash ion...Death." In DC bij het sterven van Barkins: "and it being low water, he went out with the tide." Even verderop staat Martha in vertwijfeling op het punt zich in de rivier te storten om zo een eind aan haar leven te maken:" Oh the river! Oh the river!". Niet te vergeten ook de relatie die CD legt tussen het water, de zee en de dood Ham die omkomt in de stormvloed die ook Steerforth het leven beneemt. Om maar een paar van CD's stervens beschrij vingen te noemen. OMF opent het iste hoofdstuk met een boot op de Thames. Lizzie Hexam roeit terwijl haar vader aan het roer zit met in zijn handen een touw dat vast zit aan een lijk. Een spannende discussie die Gaffer met Lizzie voert gaat over de rechtmatigheid van het leeghalen van de zakken van de dode. Kan een dode bestolen worden? Kan een dode bezit hebben? Heeft de dode er nog wat aan? Ja, de dode heeft er nog wat aan indien je de overtuiging bent toegedaan dat de dode als het ware "Charon" moet betalen om naar de ande re oever te kunnen komen, de andere oever waar het dodenrijk is, waar rust gevonden wordt. In het 3^e hoofdstuk blijkt dat de gevonden dode nog "Three. Penny. Pieces." op zak had nadat Gaffer het lichaam bij de politie had afgeleverd. Het afnemen van de dode drenkeling van al z'n geld is het twistpunt tussen Gaffer en Rogue. Getuige de drie pennies laat Gaffer de dode z'n laatste geld. Het gebruik van het woord "neophyte" enkele regels verderop in hoofdstuk I geeft naar mijn idee een opening naar de gedachte dat CD met de scene zoals die zich voordoet in hoofdstuk 1 wel degelijk Charon in de verpersoonlijking van Gaffer heeft neergezet met de Thames, volgens LD 1,3,"the deadly sewer" als de rivier de Styx. De Thames, de rivier des doods: de moderne Styx! Mede door het geven van de naam Hexam aan Lizzie en haar vader, Gaffer, krijgt het koppel een magische dimensie. Het meest duidelijke beeld over de betrekke lijkheid van de samenleving zijn natuurlijk de "Dust-Mounds". Immers ze zijn een afgeleide van de eeuwenoude formule: dust to dust, ashes to ashes. Ook de dood van Betty Higden, een oude vrouw die al haar kinderen kleinkinderen overleefd heeft verwijst naar Charon. CD laat haar ondanks de druk vanuit de samenleving die als oplossing voor haar ziekelijke ouder dom het Workhouse biedt, enig geld behou den, ingenaaid in haar kleding. Het Workhouse als verpersoonlijking van de maat schappelijke depersonalisatie die mensen zelfs in de dood anonimiseert. Haar eigen geld geeft haar een uitzicht op een persoonlijk ster ven en begraven worden, letterlijk onder haar eigen naam, het laatste menselijke dat haar rest. Haar eigen geld geeft haar recht op haar The Dutch Dickensian Volume XXVI 24 De symboliek de Boodschap.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2006 | | pagina 24