The Dutch Dickensian Volume XXVII 14
Luiheid (ledigheid, traagheid) in combinatie
met melancholie noemden de oude grieken
acedia (accidia) Jeroen Bosch heeft op zijn
schilderij over de christelijke erfzonden acedia
verbeeld door een man die onderuitgezakt bij
de haard hangt in een comfortabele stoel.
Dat beeld doet denken
aan Dickens' beschrij
ving van Eugene
Wrayburn die onderuit
hangt bij de open haard
tijdens de party van de Veneerings! De griek-
se filosoof Theophrastus -
leerling van Aristoteles -
beschreef (een variant van)
deze karakterstijl als 'ironical
man':
Een interessante gedachtenoefening: wat zou
er gebeurd zijn als geile Eugene onderweg
naar het object van zijn begeerte, puberale
Lizz, niet door de moordzuchtige schoolmees
ter in elkaar was geslagen? Een zwangerschap
en daarna het workhouse en een vroegtijdige
dood voor Lizz. Dat soort tragedies was in de
i9e eeuw dood-normaal.
De wonderbaarlijke transformatie van Eugene
die Dickens laat gebeuren na de bij na-moord
richting relationeel commitment oogt gezien
de voorgeschiedenis als een geforceerde con
structie.
Tenslotte: in het kader van Dickens'allergie
voor passief-agressieve mensen vraag ik mij
af: zou ook onze oude mopperaar Ebenezer
Scrooge als een van Dickens'passief-agressie-
ve persoonlijkheden geschetst kunnen wor
den. Wat denkt u?
The lrogfaa.1 M&a
Ironyfemghly defined vwaalc «ent to be as afiectatKm of the worse m wore »f deed
The Ironical Man a> «se who gjsa up to fas asem?©*, and vofanleers to chad with them, instead of showing hatred I Se will praise to their
iaee* those whom ha aUacked behind their backs. and will syrnpsfhtre with them in their defeats. He v»i| show ibtgivern»» So hi» revjkrv
am: «xcuèsc things said against him: and hs nwtl talk blandly to persons who are smarting unik? a wrong. Wfeost people wish to seem fan:
art a harry, he will émts 0smt to call aptn. lie will never confess to anything that he doing, hat will always jass say shot fee is thinking
aboutit- lie wall pretend that fes fats bust arrived,or that he 'was ioi> late," or that he 'was unwell." To applicants far a loan or a
«sbsenptom he will say that he has no raesey, when he has anything lor sale, he will deny jfe&t he racarsss to sell: <sr, when he due* mn
atoan to sell, he will pretend tfaat he èm». Ikarrne, he will ailferi not to have heard, seeing, not to have seem, ifhe has made an admission,
he will say that he docs not reinsKtaber it. fee has 'brer. ««tsidssrisg the question'.; wamehiscv he «fees "rot know swiax
he n "surprised" sometimes is 'the very cflöclössm' at which kc '-men arrived' famvcli. And, at gec«ad, he n very apt to use tfej* fane
of phrase: *1 do not beiievc it*; '1 do not understand tl"; i ma astosnahad.' Or fee wjU say that fee Has fceaad it ikttn scrnc »r& gfas: 'This,
however, was not the story ihaJ ha told me.'The thing siarpnscs mc"; 1 Don't tell*1 do not know how I am to cisaeiicve you, m ?o
condemn, fair.': 'Take cms that voa arc not too credukicsi.
in tredfc to be sèusttted mere carefully than vipers.]
r, and designing characters a
THE CHARLES DICKENS MUSEUM
48 Doughty Street
London WCiN 2 LX
Tel. 020 7405 2127
This new exhibition, open throughout 2007, tells the story
of Dickens's social conscience through his traumatic child
hood experiences and his novels Oliver Twist and Nicholas
Nickleby, both written at the Museum.
www,Dickensmuseum.com)
A NEW EXHIBITION
•0HARLÏ