Hij steekt Esther aan die dan ook bijna aan de pokken bezwijkt. Jo wordt ziek en al door Bucket ontvoerd uit Bleak House waar hij zo ziek als hij was tot rust mocht komen. Bucket brengt hem dan naar een hospitaal waar Jo wat kan aansterken. Na korte tijd gaat Jo weer op de loop. Maar eigenlijk is Jo nog steeds ziek. Via bekenden waaronder ook Snagsby komt hij, meegenomen door de aanstaande van Esther, een bevlogen armen dokter, bij George Rouncewell terecht. George is ook ver knoopt met de zaak, zijn moeder is de huis houdster van Lady Dedlock. Jo wordt door George Rouncewell wat opge knapt. Ook Snagsby komt weer aanlopen. Hij is zeer bewogen door de toestand van Jo. Hij geeft hem steeds weer wat geld, een soort van afkopen van de ellendige staat waarin hij Jo ziet. Maar ook dat vermag niet veel te helpen. Jo wordt zieker en zieker en glijdt weg in koortsdromen en blindheid. Op het laatste moment wordt nog getracht Jo iets van religi eus besef bij te brengen. Maar dat mag niet baten, Jo heeft geen idee waar ze het over hebben als George en de anderen proberen samen met hem te bidden. Het overlijden van Jo wordt door CD gebruikt om een felle aan klacht tegen Engeland op zijn publiek los te laten, Jo als symbool van de blindheid van de samenleving: "Dead, your Majesty, Dead, my lords and gen tlemen. Dead Right Reverends and Wrong Reverends of every order. Dead men and women, born with heavenly compassion in your hearts. And dying thus around us every day." De rol van Jo in BH Jo wordt door CD in BH gebruikt om de Londenaren en andere Engelsen te laten zien hoe het er aan de onderkant van de samenle ving toeging. Je hoefde er niet voor naar Afrika, om daar eventuele behoeftigen wilden te helpen zoals mrs Jelleby uit BH zo gaarne deed. CD maakt haar houding lichtelijk bela chelijk door haar neer te zetten: al brieven schrijvend temidden van een huishouden dat een puinhoop is, in de rotzooi en onverzorgde kinderen. Mrs Jelleby als de verpersoonlijking van Brittania. Nee voor CD hoefde je je niet druk te maken over de ellende ver weg, nee de ellende om de hoek van de straat en onder de straat, daar ging het CD om. Jo in zijn ogenschijnlijke onbelangrijkheid en onwetendheid wordt door CD tot een levens groot Londens probleem gemaakt. Via Jo zien we de woonomstandigheden of liever het gebrek daaraan van het Londense proletariaat. Hij verwerkt via Jo zijn eigen ervaringen van het nachtelijke London en de tochten die hij daarin maakte. Ook gebruikt hij reportages over de uitermate slechte toestand van de afvoer van vuil riool water, eigenlijk was London met name in de 'slumps' in de vijftiger jaren van de I9^e eeuw vooral een open riool. De stank die dat met zich meebracht is ondenkbaar voor ons nu. CD gebruikt Jo ook als intermediair tussen Nemo en Lady Dedlock. Als Lady Dedlock via het handschrift waarmee de stukken die op haar aandeel in de zaak Jarndice vs Jarndice betrekking hebben, gecopieerd zijn, er achter komt dat haar vermeend dode minnaar nog leeft, komt ze via Snagsby bij Jo terecht. Ze komt te laat om Captain Hawdon nog in leven aan te treffen maar ze laat zich door Jo zijn graf wijzen. Gesluierd laat ze zich de weg wij zen naar het graf van Nemo, haar vroegere minnaar en vader van hun kind, Esther Summerson. Deze scène gebruikt CD ook om de uiterst onhygiënische toestanden van kerkhoven temidden van de sloppenwijken te beschrij ven: het stinkt er, goor vocht sijpelt overal en de graven, de kisten liggen haast aan de oppervlakte en de mensen wonen er vlak naast. Jo mag er symbolisch zijn bezem over heen halen maar echt schoon krijgt hij het niet. CD heeft ongetwijfeld de situatie in Parijs voor ogen had met betrekking tot begraafplaatsen. Hij was goed op de hoogte hoe daar zaken als riolering etc geregeld waren. En na de Franse revolutie, onder Napoleon, waren situaties als Cimétière des Innocents, het grote armen kerkhof binnen in Parijs, een oord van verrot ting, verval en ziektes, opgeruimd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2007 | | pagina 26