Winter 2007 no.62 CHARLES DICKENS VICTOR HUGO, door Ton Vroom Eind 1846 reist Charles Dickens van Genua via Parijs terug naar London. Het werk onder handen is Dombey Son. Hij is 35 jaar oud en ook in Frankrijk, zeker in de literaire kringen van Parijs, wereldberoemd. In een brief aan Emile la Rue, 24 maart 1847, schrijft CD hem dat van alle Franse schrijvers" Victor Hugo is best liked by me". Le Dernier Jour d'un Condamné". Victor Hugo 1802-1885) publiceerde in 1829, met een uitgebreide toelichting in 1832, zijn fameuze Le Dernier Jour d'un Condamné". Het is een evocatief verhaal over de geestge steldheid, de hallucinaties, het verlangen naar vriendin en dochtertje van een tot de guilloti ne veroordeelde. De hoop tot het laatste moment voor de val van het hakblok, het afscheid van z'n dochtertje, de onmacht om greep te houden op tijd en gedachten, de sjoe- meligheid van de advocaat van de veroordeel de, zijn beschreven op een wijze die het tot op de dag van vandaag een uitermate indringend verhaal maakt. In zijn toelichting van 20 pagina's uit 1832 neemt VH onverkort stelling tegen de dood straf in al zijn vormen, niet alleen tegen de wijze van ten uitvoerlegging maar evenzeer tegen het opleggen van die ultieme en onher roepelijke justitiële maatregel. Iets wat voor CD kennelijk te ver ging, wel afstand nemen van de publiekelijke terechtstelling maar hij heeft zich niet uitgesproken tegen de dood straf als zodanig. Reynolds zegt over LeDJd'unC in zijn the modern literature of France, 1839" a book to terrible to be perused more then once - too remarkable not to be perused at all". Het moet een blijvend effect op CD gehad hebben zoals blijkt uit het slot van de Sketch A Visit to Newgate". Het visionaire slot van die Sketch geeft de beelden weer die tijdens de laatste uren voor de executie door het hoofd van de ter dood veroordeelde spoken. CD was bekend met het werk van VH dat moge blij ken uit een vermel ding van VH in een brief aan John Macrone uit augustus 1836. De vraagt dringt zich op of hier sprake is van plagiaat. Nee in dier voege dat CD echt een bezoek aan Newgate heeft gebracht en wat hij daar zag verwerkt heeft in zijn Sketch. Zeker ja in de zin dat CD geïnspireerd is door VH. Nu komt dat wel meer voor bij romans van CD. Een goed voorbeeld daarvan is Oliver Twist. Blijkens het boek van John Waller: The Real Oliver Twist, Robert Blincoe: a life that illumi nates an age", heeft CD wel vaker de actuele situatie gebruikt als materiaal voor artikelen of romans. En op zich is met dat gebruiken ook niets mis mee, zeker niet als dat gebruik leidt tot ^,en nieuw, en dus weer, origineel pro duct. Het bezoek aan Victor Hugo Tijdens zijn verblijf in Parijs heeft CD een huis gehuurd in de rue Courcelles nummer 48. Hij verblijft daar met z'n vrouw en kinderen, enkele uitstapjes naar London daargelaten, tot eind februari 1847. Half januari komt John Forster op bezoek en samen brengen ze op 17 januari 1847 een bezoek aan VH. VH woont op dat moment, nog, in een woning aan de Place Royal, die eerder en later Place des Vosges is geheten. VH woonde daar van 1832 tot 1848. In 1848 kiest VH voor een zelfgekozen balling schap op Guernsey vanwege het feit dat zijn geschriften aanstootgevend en revolutionair werden bevonden door de regering van de Tweede Republiek en het Tweede Keizerrijk. Napoleon III werd door VH in zijn boek Napoleon le Petit nogal op de hak genomen. Maar 17 januari 1847 is dat nog niet het geval. Bij betreden van het huis van VH merkt CD The Dutch Dickensian Volume XXVII 8

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2007 | | pagina 8