123 Tegenvallende verkoop cijfers Veel is ter verklaring gegeven voor de tegenvallende verkopen. De eerste hoofdstukken zijn langzaam, weinig focus, niet in balans. Drie pagina's over de wind, 5 over rijtuigen. Bijna stream of conscious proza. In de stream-of- consciousnes techniek wordt een op het eerste gezicht onsamenhangende stroom van gedachten, gevoelens, stemmingen en verlangens van een persoon beschreven. Gezien de vele associaties en gedachtesprongen die zich daarbij voordoen, leidt dit in de geschreven taal tot een vaak fragmentarische zinsbouw. Het bekendste voorbeeld komt voor in O'/r.v.vc.v van James Joyce. Is het boek, zoals Henry James het noemde, 'a loosy baggy monster"? Ook Chesterton was geen groot fan van Martin Chuzzlewit. Toch behoorde de roman in de 19e eeuw tot de populairste van Dickens werken, de verkopen in diverse verschijningsvormen waren hoog, conform zijn andere populaire werken. Zijn laatste twee werken, tot 1842, verschenen in wekelijkse afleveringen en een nieuwe verschijningsfrequentie zou de oorzaak zijn van afhaken. Zijn verblijf in Amerika zou ongunstig zijn geweest 'to an immediate resumption by his readers of their old and intimate relations' zoals Forster schreef. Het laatste nummer van Barnaby Rudge verscheen in november 1841. het eerste van Martin Chuzzlewit in januari 1843. Wellicht dat er omdat voor het eerst een jaar lang geen nieuwe roman was verschenen van Dickens het publiek hem enigszins uit het oog was verloren. Wellicht dat de lauwe respons op Barnaby Rudge en de weinig populaire American Notes het prestige en de populariteit van Dickens hadden ondermijnd. Master Humphrey's Clock, het weekblad waarin o.a. Barnaby Rudge verscheen, had al last van een teruglopende oplage, tot ongeveer 30.000 exemplaren; winst werd er niet meer gemaakt. Toch is er nog een factor waar Dickens geen schuld aan had: de algehele economische malaise die de uitgevers niet minder hard trof dan anderen. In 1839 schreef John Murray II: The publishing of books at this time involves nothing but loss and I have found it absolutely necessary to withdraw from the Printers every work 1 had in the press. Murray beschuldigde de piratenedities uit zowel de Verenigde Staten als het Europese continent van de ellende 'and those parasytical Weekly Publications that extraxt everyting that is required by the great mass of readers, sufficient to supply them with conversation in Society. Murray kon niet meer de grote bedragen betalen die hij eerder had betaald, en bovendien waren de meeste auteurs waar het publiek zo dol op was op dat moment al dood - Austen, Shelley, Byron, Hazlitt, Walter Scott, Coleridge, Lamb - of schreven niet meer zoals Maria Edgeworth en Wordsworth. In de drie daaropvolgende jaren wees Murray ieder manuscript dat hem werd aangeboden af. In 1843 was de oplage van Bentley Miscellany tot een derde

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2009 | | pagina 15