133 geen democratieën waren, en dat de schrijvers toen, en ook nu, alleen met vrucht gelezen worden door een kleine elite. Ook in Martin Chuzzlewit komen we dit thema van het neoclassicismen tegen, bijvoorbeeld bij de figuur van Mrs. Hominy. Zij reist naar een plaatsje genaamd New Thermopylae. Thermopylae was de plek waar in 480 v. Chr. een handvol Grieken gedurende drie dagen een bergpas afgesloten wist te houden voor een groot Perzisch leger. Deze veldslag en het gedrag van de Grieken werden een symbool voor heldenmoed, en voor de gedachte dat een leger van vrijwilligers, dat vecht voor zijn geboortegrond, een heel veel groter leger van soldaten, die gedwongen vechten, aan kan. In dit geval slaat dat op de onafhankelijkheidsstrijd van de Amerikanen tegen de Engelsen. En zij noemt zichzelf "the Mother of the modem Gracchi". De Gracchi waren de gebroeders Tiberius en Gaius Gracchus, die probeerden om de sociale en politieke stmctuur van de Romeinse republiek te verbeteren door de positie van de kleine boeren te versterken, maar wat niet lukte door de tegenstand van de grootgrondbezitters. Tiberius werd vermoord en Gaius pleegde zelfmoord. Hun moeder was Cornelia, de vrouw die het hoogst in aanzien stond in de Romeinse Republiek: haar vader was de Scipio die Hannibal versloeg; na de dood van haar echtgenoot voedde zij haar kinderen op in de beste republikeinse deugden; van haar 12 kinderen bleven er drie leven, de twee genoemde zonen, en een dochter Sempronia, die trouwde met Scipio de Jongere, die Carthago vernietigde. Concluderend, Dickens mag dan wel op karikaturale wijze hebben geschreven over Amerikanen en Amerikaanse toestanden, en deze Mrs. Hominy is wel een sterk voorbeeld, maar - en dat verbaast ons natuurlijk helemaal niet - hij heeft heel goed waargenomen en wat hij schrijft snijdt ook hout. In de kern zijn hij en een zo heel verschillend figuur als De Tocqueville het heel vaak eens. Dat hun beider boeken nog steeds in grote oplagen, gebonden en als pocketeditie, verkocht worden, is wel het bewijs van hun kwaliteit. Charles Dickens by Michael Slater The Great Controller Charles Dickens was one of those people for whom the phrase 'control freak' might have been invented. He could not feel easy in a hotel room until he had rearranged all the furniture to his liking. He needed to know, too, that the furniture back home was just as he had left it: 'Keep things in their places', he wrote in one letter to his wife Catherine, 'I can't bear to picture them otherwise'. He could not settle to work if he did not have, set out in their regular places on his desk, certain talismanic objects like his bronze group of duelling frogs as well as the little china monkey now on

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2009 | | pagina 25