141 haar grote opluchting, alleen thuis wonen, maar zal toch voor haar huishouden hebben moeten betalen. Hoe is het mogelijk dat dit gedrocht nog zoveel invloed op vrouwen heeft of denkt te kunnen hebben. Voor mij is Quilp een nare droom of een sprookjesfiguur die te ver af staat van de andere figuren uit de tweede verhaallijn, juist die lijn waar hij het meeste in voor komt. Conclusie: Natuurlijk, je kunt het boek ook lezen met allerlei verschillende lagen in gedachte en overal symboliek in te zien. En er zijn ook knap beschreven waarnemingen uit het werkelijke leven in te ontdekken, maar die zijn ook te vinden in de andere boeken van Dickens. Boeken die ook nog de extra dimensies van een echt goed opgebouwd verhaal en knappe persoonsbeschrijvingen in zich hebben. Voor mij is The Old Curiosity Shop een rariteitenkabinet waarvan sommige voorwerpen het bekijken of te wel herlezen waard zijn, maar waarvan een groot deel onberoerd zal blijven. 1840: The Old Curiosity Shop1. Ton Vroom Chesterton: "Criticism does not exist to say about authors the things that they knew themselves. It exists to say the things about them which they did not know themselves." Ontstaan Geschiedenis. Van alle romans van Charles Dickens heeft Old Curiosity Shop wel de vreemdste ontstaan geschiedenis. Sinds 1836 had hij tot over zijn oren in het werk gezeten: Sketches by Boz, Pickwick Papers. Oliver Twist, Nicholas Nickleby, redactie van Memoirs of Grimaldi, hoofd redacteur van Bentley's Miscellany. En nog een aantal kleinere projecten zoals bijvoorbeeld: The Loving Ballad of Lord Bateman samen met George Cruikshank. Maar ook 'burletta's op operette lijkende toneelstukken in het lichtere genre zoals "the Village Coquette's". Of een ander boekje: Sketches of Young Ladies Gentlemen samen met Quiz pseudoniem van Edward Caswell) en Phiz. In 1839 liep NN op zijn eind en zocht Dickens naarstig naar nieuwe ideeën, waarvan de literaire uitwerking zijn inkomen moest zekeren. Dus een nieuwe roman, uitgave, tijdschrift of wat dan ook, als het maar geld opbracht. Geld was belangrijk voor hem, misschien als doel maar zeker ook als middel om de armoede van zijn jeugd definitief de rag toe te keren. Zijn inkomsten waren de auteursrechten van zijn pennenvruchten en daarin was de oorzaak gelegen van de strubbelingen met diverse uitgevers. Eerst met Macrone over de rechten van de Sketches en het uitgeven van een roman die 'Gabriël Varden The Locksmith of London' zou moeten gaan

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2009 | | pagina 33