151 verhevene krijgt zijn plaats in de avonturen van Nell: The Pilgrims Progress. Het meer aardse, humoristisch uitgebeeld met de avonturen van Kit, Dick Swiveller, Sally Brass en haar gluiperige broer en natuurlijk Quilp, de nogal seksistisch ingestelde man van Mrs. Betsy Quilp; valt onder de verhaallijn die veel overeenkomsten heeft met The Canterbury Tales. Vermoedelijk dat Dickens pas na de aflevering, no 14,waarin Nell en haar grootvader aan de wandel gaan dit scenario helder voor ogen kreeg. Overigens gebruikt hij de figuur van een verhaal in een verhaal of meerdere verhaallijnen tegelijker tijd, veelvuldig in zijn romans. De rollen van de diverse spelers krijgen na aflevering 14 een vast karakter. Zo bijvoorbeeld Dick Swiveller. Aanvankelijk spant hij samen met de broer van Nell om via een huwelijk met haar, over twee drie pak weg vier jaar, deelgenoot te worden van het kapitaal dat ergens op de achtergrond voor haar klaar staat. Maar Dick Swiveller ziet daar van af en via The Little Marchioness komt hij tot inkeer. Zijn ziekte beneemt hem bijna het leven en na zijn "wedergeboorte" blijkt hij eigenlijk een hele aardige vent te zijn. Het fragment op bldz 358 valt te lezen als een directe verwijzing naar The Canterbury Tales: Yes, 1 was at the chapel. What then? I've read in books that pilgrims were used to go to chapel before they went on journeys, to put up petitions for their safe return. Wise men! Journeys are very perilous- especially outside the coach." Het aardige van deze uitspraak is dat ze komt uit de mond van Quilp. Dickens beschrijft een zinnetje verder dat we Quilp niet moeten geloven, maar toch, Quilp zat iets eerder in het verhaal inderdaad in de kerk, zij het ook om te spionneren. De tocht gaat Noordwaarts om via het industrie gebied van de Midlands wat Westwaarts af te buigen en te eindigen in Tong. Dit geeft Dickens de mogelijkheden om de voortschrijdende industrialisatie te zetten naast het schilderachtige maar verdwijnende platteland. De structuur van OCS vertoont grote overeenkomsten met The Tales: een centraal thema; de vlucht tocht van Nell en grootvader; en daaromheen verhalen en gebeurtenissen van een vermakelijk en picaresque karakter. Net als bij de Tales is het aankomen van minder belang dan de reis(verhalen). De verschillende plaatsen waar Nell en grootvader langs trekken geven Dickens de mogelijkheid om verhalen te vertellen zoals Punch Judy in the Church Yard: het leven is een poppenspel. Dat thema herhaalt zich in de periode bij mrs. Jarley's Waxwork en in zekere zin ook in het bijwonen door Kit en zijn familie van de vergulde wereld van Astley's toneel. Zo is ook de tocht met de trekschuit en de spanning die de dronken stuurlui weten op te roepen bij Nell: wat willen ze haar en haar grootvader aandoen, zo'n verhaal dat zich binnen het raam van de vertelling afspeelt. Zo ook de hellevuren van de stookovens waar Nell en grootvader zich aan mogen warmen. Vlammen en hellevuren waarin de stoker allerlei beelden en verhalen ziet. De armoede in

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2009 | | pagina 43