153
Waarde Lezer,
In 1971 verscheen als eerste deel in de TOP-beeldserie (een uitgave van de
al even illustere uitgeverij Impressum Nederland N.V.) een uitgave van
Dickens's kerstvertelling, in de vertaling van Godfried Bomans en met de
originele tekeningen van H.M. Broek. Bijna veertig jaar later zou een
dergelijke uitgave waarschijnlijk 'een verstripte klassieker' worden
genoemd, of in goed Engels 'a graphic novel'. Maar toen heette het nog
gewoon de TOP-beeldserie, 'eens per drie maanden een andere boeiende
topper uit de wereldliteratuur'. Dit was de eerste (uiteraard), daarna zou
Dumas' Graaf van Monte Christo volgen.
Het boekje is ook nog eens voorzien van een voorwoord van Bomans:
'Ik hoor niet tot de mensen, die menen dat Dickens door een uitgave als
deze "ontwijd" zou zijn. Hij was zelf de eerste geweest om dit wel aardig te
vinden, op voorwaarde dat men daarna het boek zelf zou gaan lezen. Hier
sluit ik mij van harte bij aan. U allen een gelukkig kerstfeest toewensend,
uw: Godfried Bomans.'
Ik sluit mij graag bij de woorden van Bomans aan. De kerstvertelling is met
recht een literaire klassieker, Scrooge, Marley, de drie geesten en Tiny Tim
hebben zich zodanig in ons collectieve geheugen een plaats verworven dat
we zelfs alle varianten en parodieën, van de Muppets tot Blackadder, tot het
oerthema kunnen terugleiden.
De gedachte dat een slecht mens als Scrooge overnacht tot een goede ziel
kan veranderen is een kerstrijke gedachte, en een hoopvolle.
Ik wens u allen een goed kerstfeest en een mooi 2011.
Martijn David
President
PUNCH:
Een vlijmscherpe analyse van Victoriaans Engeland
Liesbeth van Aalst
Vier jaar na de troonsbestijging van Victoria werd Punch geboren, op 17
juli 1841 om precies te zijn. Het was vanaf het begin een groot succes met
een oplage van 6000 per week en richtte zich tot de middenklasse met een
duidelijke, radicale boodschap: 'vernietig het principe van het kwaad door
het goede te cultiveren.' Het stelde zich op als een 'verdediger van de
onderdrukten en een radicale gesel van alle autoriteit.' (Mark Lemon)