Mededeelingen. Voor eiken dag. Niet MEEWERKEN aan het bevorderen van Zondagsrust staat met TEGENWERKING gelijk. FEUILLETON. CHARLES CHINIQUY. IV. Het was bij het krieken van den ochtend. Alles in Abrahams huis was voor de afreis gereed. Hij nam afscheid van Sara, en Eliëzer de trouwe dienstknecht volgde hem een eind weegs, en keerde toen terug. Zij reden eendrachtig tezamen, Abraham en Izaak, tot zij bij den berg Moria kwamen. Maar Abraham bereidde alles voor het offer, rustig en kalm, doch terwijl hij zich afwendde en het mes trok, zag Izaak dat Abraham zijn linkerhand in vertwijfeling balde, dat er een siddering door zijn lichaam ging, maar Abraham trok het mes. Toen keerden zij weder naar huis, en Sara ijlde hen tegemoet, maar Izaak had het geloof verloren. Er is in de wereld nooit een woord over gesproken, en Izaak sprak nooit met eenig mensch over hetgeen hij had gezien, en Abraham vermoedde niet dat iemand het gezien had. Als het kind gespeend moet worden heeft de moeder het krachtiger voedsel bij de hand opdat het kind niet zou omkomen; gelukkig hij die het krachtiger voedsel bij de hand heeft Naar Kierkegaard. Mededeelingen, vragen, berichten enz moeten, om in het eerstvolgend nummer te worden opgenomen, aan het adres der Redactie worden toegezonden des Dinsdags vóór 1 uur namiddags. De extra-collecte voor de kerk, 1.1. Zondag gehouden, heeft opgebracht f 47.48. Door den heer P., die hier tijdelijk was, werd mij, vóór zijn vertrek naar Amsterdam, voor 't zelfde doel f 2.50 ter hand gesteld. o De e.v. Doopsbediening is bepaald op Zondag 1 Sep tember. Bij de aangifte voor den Doop (s Zaterdags te voren van 89 's avonds in de consistoriekamer) moet het Trouwboekje worden medegebracht. o De kerkvoogden hebben houten hekken doen aanbrengen voor de kerkdeuren. Daardoor kunnen de deuren onder den dienst open blijven, wat zeer bevorderlijk is aan de ventilatie in het gebouw. Nu kan het, zelfs bij warm weer, niet meer benauwd zijn in onze kerk. o In het stukje, in het vorige nummer geplaatst over de Naaischool, stond dat de helpster f 8 per week ontving. Natuurlijk is dit eene vergissing en is de bedoeling: per maand. o In de Hotels en Pensions is eene, in 4 talen gestelde, inteekenlijst neergelegd ten bate van de Diakonie-armen. Van de eigenaars dier inrichtingen ontving ik de toezeg ging van krachtige medewerking. En nu werd mij Maan dagavond 1.1. door den heer Bückmann van „Pension Biickmann Hoogeweg alhier, de opbrengst van de éérste lijst gebracht, groot f 32.50 mét de belofte van verdere behartiging der armen-belangen. De heer B. zeide dat hij niet zou rusten vóór hij f 100 bijeen had gezameld. Dat is nog eens krachtdadig hulpbetoon. Ik hoop dat de andere Hotel- en Pension-eigenaars met den heer B. zullen wed ijveren enhet record van f 100 nog verbeteren. o— In antwoord op het stukje over de Naaischool alhier (zie no. 12 van den Zondagsbode) is ingekomen bij Mevr. Posthumus Meyjes het bericht dat mevr. v. R. te Aerden- hout een jaarlijksche bijdrage wil geven van f 3 en bij mevr. Qerke dat V. B. te Zandvoort een contributie van f 1 schenkt. Dat is alles ErgoDe Ch'ristelijke Naaischool ruste in vredeAlle gegoede „christelijke" ingezetenen van Zandvoort zijn uitgenoodigd bij de begrafenis van hun slachtoffer door hun „christelijke" tegenwoordigheid van hun „christelijke" belangstelling te doen blijken. Verzameld doer C. B. Vertrouwen is vertrouwen waarcf. Chamisso. In ieder insect moet men een wonder leeren zien. Kingslf.y. 8) Genoeg, dat hij na veel angst, veel gebed, na raadplegen ook met Pater Mathew, den geheelonthouder van Ierland, in het geloofden strijd aanbond, en door Gods genade heerlijk overwon Gedurende plechtige samenkomsten in de kerk, die drie dagen duurden, zwoeren meer dan twee derden der bewoners van Beau- port den drank af, en teekenden de onthouders gelofte. De geheele plaats was veranderd en werd van arm en ellendig, welvarend, terwijl de 7 kroeghouders weldra een goed heenkomen moesten zoeken. In het eerst werd Chiniquy door den bisschop en de priesters in de buurt zeer in deze zaak tegengewerkt en bespot; maar eindelijk werd hij ook in andere gemeenten uitgenoodigd tegen den sterken drank te prediken, en overal met het heerlijkst gevolg In Kamouraska b.v. zijne geboorteplaats, waar hij priester werd, na van Beauport te zijn vertrokken, had hij bij zijne komst gehoord dat de rumkooplieden weidra zouden vertrekken om hunne winterprovisie op doen, en den eersten Zondag reeds waarschuwde hij hen van den kansel, om niets te koopen, daar zij na den volgenden Zondag niets meer zouden verkoopen. Het volk was boos om deze woorden, en na den dienst werden de koop lieden aangespoord, in plaats van 100 vaten er liever 200 mede te brengen, die men op de gezondheid van den jongen pastoor dacht te ledigen.— Den volgenden Zondag hield Chiniquy zijne eerste prediking aldaar tegen den drank, en diezelfde menschen. die luide gezworen hadden nooit te zullen deelnemen aan de geheel onthoudersvereeniging, kwamen thans ten getale van 1310 en teekenden de gelofte! De vrouwen der kooplieden zonden hiervan spoedig tijding aan hunne mannen, en geen droppel rum werd gekocht Om slechts even een denkbeeld te geven van Chiniquy's ijver in deze zaak diene het volgende: In 4 jaren tijds, van 1846—50, sprak hij 1800 malen, in 200 verschillende gemeenten, en mocht in het geheel ongeveer 200 000 menschen voor de geheel onthouding winnen! In 1850 werd hem dan ook officieel door den bisschop van Montreal de titel van „apostel der geheel ont houding van Canada'' gegeven. In den tijd dat hij zijn strijd nog onder veel tegenwerking en groote zorg en moedeloosheid voortzette, werd hij eens zeer gesterkt en ge troost door het bezoek van een Protestant, die hem moed insprak en Gods besten zegen op zijn werk toewenschte, en hij moest met diepe schaamte bekennen dat die Protestant, wien zijne kerk hem leerde te verdoemen, oneindig hooger stond dan zijne bisschoppen en priesters, die hem bespotten en tegenwerkten, en zeiven in onreinheid en dronkenschap zich wentelden. Zoo zien wij dat de Heer bezig was hem langs allerlei wegen daarheen te leiden, dat hij de dwalingen van Rome zou leeren inzien; tot nu toe echter trachtte hij die stem, die telkens luider en luider in zijn binnenste sprak: ,.ga uit van haar! heb geene gemeenschap aan hare zondenziet gij niet dat zij geheel veront reinigd is en de kerk van Christus niet kan zijn!" door tranen en herhaalde boetedoeningen te smoren. ik heb reeds in het voorbijgaan opgemerkt dat Chiniquy na een 4-jarig verblijf in Beauport, die standplaats met Kamouraska had verwisseld. Het kostte hem zeer om Beauport te verlaten waar zijn arbeid zoo rijk gezegend was geweest en hij zeven scholen had gebouwd; en niet dan onder heete tranen lieten de bewoners hein vertrekken. In Kamouraska was de zegen echter niet minder groot, doch zijn hart werd daar en in al de gemeenten, die hij op zijne reizen als onthoudingsprediker bezocht, telkens droevig getroffen door den treurigen zondigen toestand der geestelijkheid in geheel Canada. Ontzettende gevallen werden hem overal verhaald, en in groote droefheid en angst der ziel dat hij zelf ook eens tot zulk een val zou kunnen geraken, zocht hij de toevlucht in een klooster, en werd monnik te Longeuil onder de broeders der on bevlekte Maria. Daar in die ark hoopte hij rust en veiligheid te vinden, maar helaas hoe werd ook weder zijne zoete verwachting verijdeld. V. L. Wordt vervolgd

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1912 | | pagina 2