VOOR ZANDVOORT EN AERDENHOUT No. 34 ZONDAG 22 DECEMBER 1912 lste j aargang. Het begin des Evangelies. DE ZONDAGSBODE VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG Abonnementsprijs Per Jaargang1.50 3 Maanden0.50 Afzonderlijke nummers0 05 REDACTIE: G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort- Jhr. Dr. M. F. van LENNEP - Aerdenhout. Adres voor de Administratie P SAAF, Burgemeester Engelbertsstr. 9-13 zandvoort - TELEFOON No. 27 Advertentiën 1 5 regels0 55 Elke regel meer„0.10 Dienstaanbiedingen 1—5 regels 0 35 Elke regel meer„0 06 Bij abonnement extra korting Zondag 22 December 1912, Ned. Herv. Gemeente v.m. 10 uur, Ds. A. W. Haksteen, Em.-Predt. n.m. 7 uur, geen dienst. Woensdag, 25 Dec. Iste Kerstdag Ds.G. W. C. Vunderink uit Haarlem. Donderdag,26Dec.2deKerstdagDs G PosthumusMeyjes Het begin des Evangelies van Jezus Christus, den Zoon van GodDe Stem des roependen in de woestijn. Markus I vs 1 en 3a. Treffend is dat woord, waarmede de Evangelist Markus zijn geschiedverhaal aanvangt. Zóó luidt de aanhef„het begin des Evangelies van Jezus Christus, den Zoon van God". En hoe is nu dat begin? Waarmede begint de Evangelie verkondiging Met een zaligspreking Met een belofte Met een troost-woord Met een vrede-groet Wordt ons aanstonds het beeld geteekend van den vriendelijken Heiland, die de vermoeiden en beladenen noodigt tot zijn rust en het gewonde zondaarshart balsemt met het teedere „uw zonden zijn u vergeven"? Neen. Het begin van het Evangelie is geen engelen-harp- geklank. Het begin van het Evangelie is bazuin-geschal. Het begin van het Evangelie is niet het suizen van een zachte stilte. Het begin van het Evangelie is een orkaan, scheurende de bergen en brekende de steenrotsenEen aardbeving en een vuur. Het begin van het Evangelie is niet de stem van den goeden Herder, die zijn schapen roept om hen te doen nederliggen in grazige weiden en aan zeer stille wateren. Het begin van het Evangelie is de stem van den boetge zant, de prediking van den strengen woestijn-profeet„bereidt den weg des Heeren, maakt zijne paden recht!" Verstaan wij den diepen zin dezer diepe gedachte Dit is de bedoeling: door Johannes tot Jezus door onrust tot rust. Door de donkere diepten van hartgrondig berouw naar de blinkende berghoogten der schuldvergiffenis door de Wet tot het Evangelie geen troosten dan het troosten van treurigen eerst het ontwaken van het geweten, dan de boodschap der genadeeerst begraven worden, dan opstaan tot een nieuw leven; door den nacht tot het licht; het Hosanna, „ontferm U, Heergaat vóóraf aan het Hallelujah, „geloofd zij God eerst de helle-vaart der zelfkennis, dan de hemel-vaart der Christuskennis. Het begin van het Evangelie van Jezus Christus, den Zoon van God, is en kan geen ander begin zijn dan het alleen rechte begin: „bereidt den weg des Heeren, maakt zijne paden recht Wanneer we den tekst hebben verstaan, hebben we met een de verklaring van het droevige feit dat, al de eeuwen door, zoovelen geen deel ontvingen aan Christus en aan al Zijne weldaden, gelijk nog tegenwoordig menigeen blijft buiten de ontfermingen van den Heiland, ofschoon ze hem worden aangeboden zonder geld en zonder prijs. Als de eisch der bekeering maar achterwege bleefMaar waar deze in al zijn onverbiddelijke gestrengheid wordt gebracht, wendt men zich af. Er ligt in onzen tekst nog een andere verklaring van veler ónverlost leven. Niet weinigen doen als stond er geschreven, dat niet het begin van het Evangelie, maar dat het gansche Evangelie de stem van den boetprediker is. Dat heeft Markus echter niet gezegd. Johannes is de voorlooper, de wegbereider wan den Christus. Niet minder, maar ook niet meer. Hij is „stem", niets anders dan stem. Hij is niet „het Woord", dat is Christus. Hij kondigt den weg des heils cian. Het heil schenken kan alleen degeen die na hem kwam. Hij roept: Sta af van ongerechtigheid maar de Sterkere dan hij neemt de ongerechtigheid weg. Johannes doopt met water ter bekeering Christus doopt met den Heiligen Geest en met vuur. Johannes reinigt den akker van distels en doornen Chris tus doet in den gezuiverden grond het zaad des Koninkrijks ontkiemen en groeien en vrucht dragen. Johannes predikt maakt, recht in de wildernis de baan voor onzen God Christus herschept de wildernis in een paradijs en doet de woestijn bloeien als een roos. Johannes was een brandende en lichtende kaars en in zijn licht heeft men zich een weinig tijds kunnen verheugen Christus is de zon der gerechtigheid, wier stralen stroomen van licht en warmte en leven uitgieten over de aarde. En in zijn licht wandelen wij eeuwiglyk en altoos. Johannes is de morgenschemering Christus is de volle dag. Johannes verkondigt „de morgenstond is gekomen, maar nog is het nacht" Christus spreekt „nu is het de dag der zaligheid". Bekeering is het voorportaal, dat naar den tempel leidt. Maar wij mogen niet in het voorportaal blijven staan. Wij moeten naar binnen gaan. Binnengaan in het Heiligdom, in het Heilige der Heiligen. Daat staat opgericht de troon der genade. De bekeering is de weg, die voert tot het doel. Maar het doel-zelf ligt veel verder en veel hooger. Dit is het doel de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods. Die vrijheid ons schenken staat aan Johannes niet te geven. Dat vermag de dienstknecht niet. Dat kan de Koning alleen. Het begin van het Evangelie is de stem van den boet prediker. Bij dat begin moeten we altijd opnieuw begin nen. Maar, bij dat begin beginnende en voortgaande, bereiken wij het hart van het Evangelie. We beginnen in de woestijn, waar de stem van den Dooper weerklinkt, opdat wij zouden eindigen in het Paradijs, waar de stem van den goeden Herder Zijn schapen roept tot leven en overvloed.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1912 | | pagina 1