VOOR ZANDVOORT EN AERDENHOUT
No. 38
ZONDAG 19 JANUARI 1913
IsteJaargang.
Val en opstanding.
DE ZONDAGSBODE
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS
Per Jaargang1.50
3 Maanden0.50
Afzonderlijke nummers005
REDACTIE:
G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort.
Jhr. Dr. M F. van LENNEP - Aerdenhout.
Adres voor de Administratie
P SAAF, Burgemeester Engelbertsstr. 9-13
Zandvoort - Telefoon No. 27
Advertentiën 1 5 regels0 55
Elke regel meer„0.10
Dienstaanbiedingen 1 -5 regels 0.35
Elke regel meer„0 06
Bij abonnement extra korting
Zondag 19 Januari 1913, Ned. Herv. Gemeente
v.m. IU uur, Ds. G. Posthumus Meyjes.
n.m. 8 uur, Gebeds-ure (zie onder „Uit de Gemeente".)
„Zie, deze wordt gezet tot eenen
val en opstanding veler in Israël".
Lukas II vs. 34.
Hoe helder zagen die doffe oogen van dien ouden Simeon
Hoe heeft zijn zienersblik aanschouwd de dingen, die
komen zouden
Want dat is de Heiland geweest, toen Hij verkeerde
onder Zijn volk een val en een opstanding voor velen.
Tot een val, voor een ieder die met Hem in aanraking
kwam maar die Hem niet wilde aannemen.
Tot een val voor al die Priesters, die Zijn hemelsche
zending weerspraken.
Tot een val voor al die Schriftgeleerden en Farizeën,
die Hem smalend een vriend van tollenaren en zondaren
noemden.
Tot een val voor den rijken jongeling, die bedroefd
wegging, omdat hij het tijdelijke niet wilde prijs geven
voor het eeuwige.
Tot een val voor Judas, die drie jaar lang met den Heer
heeft omgegaan. Wat stond die Judas hoog, wat is die Judas
diep gevallen Van zóó n hoogte vallend, moest hij zich
wel te pletter vallen.
Tot een val voor Israël als natie. Zijn tempel is gevallen,
zijn Koningsstad is gevallen. Het is zelf vervallen tot den
lagen rang van een volk zonder Vaderland. Hoe zijt ge
uit den hemel gevallen, o morgenster
Tot een val. Nog is de Christus dat voor velen in Israël
Als het Evangelie onder de Joden wordt gepredikt, vlamt
de oude haat opnieuw op- En andermaal zou men Hem
aan een slavenhout willen hangen.
Tot een val en opstanding veler in Israël. Ja, ook dit laatste.
Tot een opstanding voor een ieder, die met Hem in
aanraking kwam en in Hem geloofde.
Tot een opstanding voor die eenvoudige visschers van het
Galileesche meer, die zich aan Hem hebben opgericht uit
hun onwetendheid en onbeduidendheid. Door Hem aan te
nemen, zijn ze opgestaan en zijn ze staande gebleven.
Tot een opstanding voor de Magdalene, gevallen in
schande, maar door Hem opgericht in eere.
Tot een opstanding voor al die tollenaren en zondaren,
kranken en bedroefden, die Hem hebben vastgegrepen.
Tot een opstanding voor die dooden, wier dood is verslonden
door Zijn leven tot overwinning
Ovstandingjubelt men in Jaïrus' huis.
Opstanding dankt Naïns weduwe.
Opstanding juichen Maria en Martha, wier broeder Lazarus
opgewekt werd.
Tot een opstanding voor Nicodemus, die eerst des nachts
tot Jezus kwam, maar Hem later openlijk beleed, toen hij
Hem mee hielp begraven.
Tot een opstanding voor dien kruiseling, dien diep gevallen
doodslager. Jezus aanroepende, wordt de val van dezen
boetvaardige gebroken en hij valt in de armen van den
Zaligmaker, die Hem het Paradijs binnen draagt.
Tot een opstanding, ook voor velen in Israël. Al de eeuwen
door zijn er ook uit dit oude volk Gods gekomen tot het
geloof in den Gekruisigde en door het geloof in Hem hebben
ook tal van Joden gevonden vrede en vrijheid, opstanding
en leven.
Tot een val en een opstanding is Jezus geweest voor
velen in Israël.
Maar waarlijk niet in Israël alleen
Hij is dat voor iedereen, die met Hem in aanraking komt.
En hij is dat niet zóó dat Hij voor sommigen tot een
val is en voor anderen tot een opstanding en voor weer
anderen noch het één noch het ander. Of tot een val, óf
tot een opstanding. Wanneer Christus niet ter opstanding
is, is Hij ten val. Als Hij niet ten val is, is Hij ter opstanding.
Tusschen vallen en opstaan is de keuze. Die zich aan
Hem vastgrijpt, ook al ware hij peilloos diep gevallen,
brengt het tot opstaan.
Die zich niet aan Hem vasthouden wil, ook al stond hi]
zoo pal als een rots, valt.
Christus' verschijning brengt altijd en overal een crisis
teweeg. Zonder uitwerking is Zijn verschijning op niemand.
Hij trekt aan, of Hij stoot afHij verhoogt of vernedert
hij behoudt of verderft Hij doet wegzinken in de eeuwige
duisternis of voert op tot Gods wonderbaar licht. Gij kunt
Hem niet zien en doen of ge niets hebt gezien. Gij kunt
Hem niet zien en blijven die ge zijt.
Liefhebben of haten moet ge Hem aannemen of ver
achten vloeken of zegenen ontvluchten of navolgen
wederstaan of u aan Hem overgeven.
Wie niet voor Hem is, die is tegen Hem. Al naar onze
verhouding tegenover Hem is, is Hij ons ten val of opstanding.
Deze invloed van Christus is niet toevallig. Hij is van
God tot een val en opstanding gezet.
Verwondert u dat 7 Vraagt ge, waarom is Hij niet voor
allen door God tot een opstanding gezet, enkel en alleen
tot een opstanding Begrijpt ge niet waarom er niet enkel
aantrekkingskracht van Christus uitgaat? Waarom Hij niet
enkel rots der ontkoming, doch ook rots der ergernis is
Het doel van Zijne openbaring in deze wereld verklaart
alles.