2e Blad van „De Zondagsbode" van Zondag 16 Maart 1913 Voor eiken dag. Mededeelingen. Uit de Gemeente. Onder al de namen, waarmede Zijne gemeente dankend Haren Heiland noemt, is ook dezen naam Middelaar Gods en der menschen. De beteekenis dier benaming „middelaar" wordt duide lijk als we er twee letters voorzetten een middelaar is een bemiddelaariemand die bemiddelend optreedt tusscben hen, die van elkaar gescheiden zijn, om hen weder tot elkander te brengen- Een middelaar is de tusschenpersoon die beide partijen met elkander hereenigt. Zoo is Jezus de Middelaar Gods en der menschen. Hij staat tusschen God en tusschen ons. Niet als een hinderpaal als een belemmering, zooals al die heiligen der Roomsche Kerk, die drom van middelaars die juist den weg versperren. Christus staat God niet in den weg en Hij staat ons niet in den weg. Hij is de brug tusschen Schepper en schep sel de weg tusschen God en mensch de Jacobsladder tusschen hemel en aarde. In Christus reikt God ons de hand en noemt Hij ons Zijn lieve kinderen en erfgenamen. In Christus grijpen wij die reddende hand Gods aan en noemen wij Hem Onzen lieven Vader. En zoo is het dan voor ons allen de groote vraagof Christus ons heeft en of wij Hem hebben. Dit is nu eens geen vraag om over te gaan redeneeren. Daar is zij veel te ernstig voor. Dit is ook geen vraag om er zich van af te maken. Daar is zij veel te ernstig voor. Dit is evenmin een vraag om daarmede te gaan tot de menschen, opdat zij ons het antwoord zouden geven. Daar is zij veel te ernstig voor. Dit is alleen een vraag om er mee in te keeren tot zich zelf, rustig en stil. Heeft de Vader mij, heb ik den Vader Komt Hij voort durend nader tot mij en kom ik voortdurend nader tot Hem? En zal dus straks, als ik sterf, de Vader mij zoo vinden, dat ik voor goed met Hem vereenigd ben En zal ik dan den Vader vinden, zóó vinden, dat in eeuwigheid mij niets meer zal kunnen scheiden van Zijn liefde P. M. Verzameld door C. B. Houdt U niet voor wijzer dan de grijsaards. Jezus Sirach. Jeanne d' Are zeide dat haar witte standaard zoo zege vierend was geweest, omdat zij er tegen had gezegd: „Ga stoutmoedig onder de Engelschen"en hem toen zelf tros gevolgd. Miller. Ik geloof om te begrijpen. Anselmus. De wereld, waarin wij voor het uitwendige leven, is het onwerkelijke en verdwijnende; alleen als wij de toevlucht nemen tot de innerlijke wereld der gedachten, verstaan wij de werkelijkheid van hetgeen ons omringt. Niets is waar dan wat altijd blijft. S. De poëzie erkent vroeger en sterker de waarheid dan het denken. N. N. Het gelaat onzer ouders is het eerste, waarin God zelf in deze wereld ons aanziet. Wagner. Geen man is volmaakt zonder eenige vrouwelijke, geen vrouw zonder eenige mannelijke eigenschappen, en aan man en vrouw beiden wordt het kind ten voorbeeld gesteld. Bavinck. Mededeelingen, vragen, berichten enz. moeten, om in het eerstvolgend nummer te worden opgenomen, aan het adres der Redactie worden toegezonden des Dinsdags, vóór 1 uur namiddags. Zondag a.s. zal er een extra collecte voor de Zending gehouden worden. Evangelisatie-arbeid. Maandag 17 Maart, 's avonds 8 uur, in „Ons Huis" Vrouwenkrans. Woensdag 19 Maart, 's avonds 8 uur in „Ons Huis" (wijkkamer), Bidstond. De „Vragenbus" blijft, wegens overvloed van copie, tot het volgend nummer bewaard. Donderdag, 20 Maart, heeft's morgens 10'/2 uur de huwe lijksinzegening plaats van Maarten Keur en Willempje Paap. Van Mejuffrouw M. K.G. is f 10.ontvangen voor verleende hulp van de wijkzuster. Het ontslag van den Voorlezer-Voorzanger. Dit ontslag is hem, gelijk bekend is, verleend den 31sten Dec. '12. De ontslagene is in hooger beroep gegaan bij het Class. Bestuur, volgens zijn eigen woorden „alleen 0111, zoo mogelijk, aan te toonen, dat de Kerkeraad, met den predikant als stuwkracht, eene onrechtmatige daad beging." Deze toeleg nu is mislukt. Het Class. Bestuur heeft alleen een gebrek in den vorm van het genomen besluit des Kerkeraads erkend. Op grond daarvan heeft de Kerkeraad zijn besluit van den 31sten Dec. '12 ingetrokken en den toén ontslagene alsnog ontslag verleend, ditmaal zonder opgave van redenen hoegenaamd. Nu is 't met dat ontslag, dus ook wat de letter der wet betreft, in den haak. Een pover winstje voor den ontslagene, na al 't kabaal dat hij, om dat ontslag, gemaakt heeft. Openbare vergadering der C. J. V. „EENDRACHT MAAKT MACHT". Op Donderdag 6 Maart 11. hield de C. J. V. „Eendracht maakt macht" des avonds 8 uur een openbare vergadering in „Ons Huis", waarin als spreker optrad, de Heer W. C Posthumus Meyjes uit Amsterdam, met het onderwerp „Gebruiken en feesten in de 17de eeuw." Spreker wenscht iets mede te deelen, omtrent de gebruiken en feesten bij gebeurtenissen uit het dagelijksch leven onzer voorouders en zal zich meer in het bijzonder bepalen bij de 17de eeuw, den bloeitijd in onze geschiedenis. Hij zal speciaal het oog gericht houden op de gezeten burgerge zinnen, daar deze het meest typische beeld van de samen leving geven. Spreker wenscht achtereenvolgens het woord te voeren over de gebruiken bij geboorte en doopbij verloving en huwelijk en bij begrafenissen. Reeds in den tijd der Germanen werd bij de geboorte van een nieuwen wereldburger veel gedronken. Men begon zedig en bescheiden, doch at en dronk al meer en meer, zoodat dronkenschap veelal het einde was. In de 17de eeuw werd de geboorte van een kind in verschillende phasen gevierd. De eerste twee feesten werden nog vóór de geboorte gehouden en daarna volgden er nog tien a elf. Het is niet mogelijk, in dit verslag alle bijzonderheden te vermelden, die spreker van elk dezer feesten mededeelde. Eigenaardig is zeer zeker, dat aan het meenemen van een z.g. „kandeelstok", bij het doopmaal in gebruik, het rechl ontleend werd, ook bij de bruiloft van de(n) jong geborene tegenwoordig te zijn.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1913 | | pagina 3