No. 47
ZONDAG 23 MAART 1913
lsteJaargang.
VOOR ZANDVOORT EN AERDENHOUT
Paaschfeest.
DE ZONDAGSBODE
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
abonnementsprijs
Per Jaargang 1.50
3 Maanden0.50
Afzonderlijke nummers005
REDACTIE:
G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort.
Jhr. Dr. M F. van LENNEP - Aerdenhout
Adres voor de Administratie
P SAAF, Burgemeester Engelbertsstr. 9-13
Zandvoort - Telefoon No. 27
Advertentiën 1 5 regels0.55
Elke regel meer0.10
Dienstaanbiedingen 1 -5 regels 0.35
Elke regel meer„006
Bij abonnement extra korting
Zondag, 1ste Paaschdag, 23 Maart 1913,
Ned. Herv. Gemeente
vrn. 10 uur, Ds. G. POSTHUMUS MEYJES.
extra-collecte voor de Kerk.
Maandag, 2de Paaschdag, 24 Maart 1913,
Ned. Herv. Gemeente
Geen Dienst.
Indien Christus niet is opgewekt,
zoo is uw geloof vergeefsch, zoo
zijt gij nog in uwe zonden,
1 Kor. 15:17.
Als 't waar is, wat wij zoo menig keer op hoogen toon
hebben hooren verzekeren, dat de opstanding van Jezus
Christus slechts in de overprikkelde verbeelding van zijn
eerste volgelingen heeft plaats gehad als de Nazarener is
verteerd en vergaan, net zooals onze vaderen verteerd en
vergaan zijn en zooals straks wij zelf zullen verteren en
vergaan als zijn laatste snik aan t kruis tevens zijn laatste
levensteeken geweest is en Hij dus later inderdaad nooit
meer eenig teeken van leven gegeven heeft welnu,
dan gaat het ook niet meer aan dezen Jezus „Heiland" te
noemen, en dan wordt het hoog tijd dat wij ophouden
Paaschfeest te vieren. Op „echt" Paaschfeest vieren, en op
„echt-vroolijk" Paaschfeest vieren is er dan toch geen
kans meer.
Bij gelegenheid van dat Paaschfeest kunnen redenaars op
den kansel en onder den kansel zulke treffend-schoone toe
spraken houden over de opstanding van de natuur de vi
ooltjes beginnen te bloeien, en de velden worden groen en
de knoppen ontluiken en de vogeltjes gaan weer lustig
zingen. O zoo mooi Maar Paschen is geen lentefeest.
Paschen is geen stuk natuuraanbidding of natuurverheerlij-
king. Paschen is een geloofsfeest, waarop wij niet willen
hooren van bloemen en bladeren, van spreeuwen en nach
tegalen. Wij willen de oude boodschap hooren, de boodschap
van dat groote, zalige, onomstootelijke feit„de Heer is
waarlijk opgestaan Wij willen 't altijd weer hooren, altijd
weer„de Heer is waarlijk opgestaan Wij willen niet
anders hooren dan dat ééne „de Heer is waarlijk opge
staan De anderen moeten ten slotte zelf weten wat ze
doen of niet doen. Maar óns is 't onmogelijk dat feit stil
zwijgend of schouderophalend voorbij te gaan. We voelen
er ons door aangegrepen. We zien het vrij en open in de
oogen Wij staan er bij stil, vol dank en jubel en aanbid
ding. Want neen we kunnen niet zeggen hoe rijk en
gelukkig het ons maakt. Als Christus in den dood ware
gebleven, dan waren wij even ellendig als degenen, die
geen hope hebben in de wereld dan was ons geloof ijdel
dan leefden we ons dood in onze zonden dan stierven
we reddeloos weg in onze zonden en er klonk geen zege
lied over de graven, en door de diepte van den dooden-
akker trilde niet nu reeds het Halleluja van de engelen,
die straks, als de dag der groote opstanding aanbreekt, de
ontslapenen tot nieuw leven zullen wekken.
In het begin van zijn „Faust" laat Goethe ons iets zien
van de verheffende kracht, die het geloof aan Jezus' op
standing kan oefenen zelfs op een menschenhart, dat bezig
is in wanhoop te verzinken. Faust kan en wil den last van
het leven niet langer dragen. Hij zet den gifbeker aan de
lippen. Op t oogenblik dat hij zich den dood zal drinken,
hoort hij de klanken ruischen van het Paaschlied, dat daar
in de kloosterkerk in de buurt wordt gezongen „Christus
is opgestaan Leven den stervenden Blijdschap den ver-
dervenden Christus is opgestaan En al gelooft hij de
boodschap niet, de boodschap is toch machtig genoeg om
hem nieuwe hope en nieuwen levensmoed te storten in de
ziel en te maken, dat hij den gifbeker niet drinkt. De he-
melklanken laten hem niet los. Ja, voorwaar, het Paasch
lied is een macht, machtiger zelfs dan de vreeselijke macht
van wanhoop en ongeloof. Het is een overwinning, over
winnende al wat overwonnen moet worden om den mensch
tot een eeuwigheids-mensch te maken, vol dank en vol
moed en vol hope. Aan den Paaschmorgen heeft God laten
zien wat Hij kan. De „uitnemende grootheid zijner macht",
de „werking van de kracht zijner sterkte" is in de opwek
king van Jezus met ongeëvenaarden luister openbaar ge
worden Al die macht van overpriesters en Farizeën, al die
macht van koningen en stadhouders, al die macht van on
trouw en verraad, al die macht van boosheid en leugen, al
die reuzenmacht is te schande gemaakt, als de Gekruisigde
levend wordt. Die in den hemel woont lacht. De overwon
nene staat daar als Overwinnaar. De gerechtigheid heeft
gezegevierd. De waarheid heeft gezegevierd. God heeft ge
zegevierd Daarom, komt, alle gij vermoeiden en
geplaagden, alle gij beangstigden en hulpeloozen, komt en
hoort het oude stormgezang van de kracht Gods, hoort het
lied van de overwinning, van de overwinning des Heeren,
en hoort het zoo, dat ge niet nalaten kunt het zelf mee te
zingen en het altijd weer nieuw te zingen „de Heer is
waarlijk opgestaan
Wanneer het er droevig en somber gaat uitzien in de
wereld wanneer men de vrijheid in 't graf legt, en de
waarheid met kerkelijk of staatkundig gezag ten doode
doemtwanneer Pilatus en Herodes vrienden worden wan
neer menschen, die het goede willen werken, zich hun werk
bij de handen zien afbreken wanneer de gemeente in den
nood der tijden 't gevoel krijgt alsof alle grond haar weg
zinkt onder de voeten ook dan is het geen tijd om te
vertsagen en wanhopig te worden. Het heeft er nog slechter
uitgezien in de wereld dan het er nu in de wereld uitziet.
Toen namelijk, toen men den Heer der heerlijkheid zeiven
verwierp, 't Leek alsof het toen voor de menschheid voor
goed nacht zou worden en altijd nacht blijven. Maar de
zon ging op, de Paaschzon. Daarom „goeden moed
En als straks onze ure komt om te scheiden, welnu, dan