VOOR ZANDVOORT EN AERDENHOUT
No. 31
ZONDAG 30 NOVEMBER 1913
2de Jaargang.
Advent.
Voor eiken dag.
DE ZONDAGSBODE
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
Abonnementsprijs
Per Jaargang1.5Ö
3 Maanden0.50
Afzonderlijke nummers005
REDACTIE:
G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort-
Jhr. Dr. M. F. van LENNEP - Aerdenhout.
Adres voor de Administratie
P SAAF, Burgemeester Engelbertsstr. 9-13
Zandvoort - Telefoon No. 27
Advertentiën 1 5 regels0.55
Elke regel meer0.10
Dienstaanbiedingen 1—5 regels 0.35
Elke regel meer0 06
Bij abonnement extra korting
Zondag 30 November 1913, Ned. Herv. Gemeente
v.m. 10 uur: Ds. G. Posthumus Meyjes.
I. GOD ontmoeten.
Schik u om uwen God te ontmoeten.
Amos 4 vs. 12b.
Tot eene ontmoeting met God moet het komen bij de
kribbe van Bethlehem, zal 't inderdaad een gezegend Kerst
feest voor ons zijn over enkele weken.
Is dit soms eene overbodige herinnering acht gij dit zóó
vanzelf sprekend, mijn Lezer, dat gij niet begrijpt waarom
ik het nadrukkelijk op den voorgrond stel Maar zou het
den Kerstfeest-vrienden dan waarlijk altijd om God zijn te
doen om Hem in de eerste plaats, om Hem eeniglijk en alleen?
De toebereidselen die men gewoonlijk maakt, geven dien
indruk niet. De Kerst-plannen der meeste menschen gaan
geheel buiten God om. Men beschouwt de Kerst-dagen als
vacantie-dagen, die een schoone gelegenheid bieden om
eens uit te gaan, om bezoeken te brengen en te ontvangen,
familie en vrienden en kennissen te ontmoeten, geschenken
te geven en te krijgen en zich te goed te doen aan allerlei
versnaperingen die met het Kerst-feest alleen in zooverre
in verband staan, dat zij op Kerstmis worden genuttigd en
voor deze gelegenheid het voorvoegsel „Kerst" bij hun naam
ontvangen. Men eet Kerstbrood en Kerstkransen men koopt
en versiert Kerstboomen men geeft Kerstgeschenken zelfs
tijdschriften en illustraties, die den stroom van het gods
dienstig leven gansch niet raken, geven Kerstnummers. Juist
om prettig Kerstfeest te kunnen vieren, schakelen velen
God uit. Maar de groote massa beseft niet eens wat God
te maken heeft met hun Kerstfeest en wat zij op hun Kerst
feest te maken hebben met God. In tal van gezinnen ten
onzent is het als bij onze Oostelijke naburen het Kerst-feest
is een soort Sinterklaas-feest en het Kindeken in de kribbe
fungeert als Weihnachts-Man."
Is dat niet afschuwelijk
Neen, ik ben er geen tegenstander van dat men op Kerst
mis ook zóó feest viert, dat men dien dag voor elkaar en
voor anderen op allerlei wijze tot een blijden dag maakt.
Maar ik protesteer tegen de heerschende meening dat het
bij het Kerst-feest gaat om alles en nog wat, behalve om
God. Het Kind in de kribbe is Gods Kerst-geschenk. En
het is niet anders dan met woorden spelen, als men zegt
Kerst-feest te kunnen vieren buiten den Gever om en buiten
Zijne Gave om, d.i. zonder God en zonder Christus.
Het doet er niet veel toe of van den naam „Kerst-feest"
het twééde woordje wegvalt. Eigenlijk kunnen wij het even
goed missen. Wie „Christus" zegt, zegt tegelijkertijd „feest
Eens gaf een onderwijzer aan zijn leerlingen een verklaring
der vreemde uitdrukkingen „pleonasme" en "tautologie". Zoo
noemt men, zeide hij, een overtollige toevoeging, een on-
noodige herhaling van het reeds gezegde. Als voorbeelden
gebruikte hij „een ronde cirkel" en „een oude grijsaard."
Toen vroeg hij, om te zien of de kinderen het begrepen
hadden wie weet nu nog een ander voorbeeld En meteen
zeide een klein meisje „lieve moeder." Ik weet niet wat
de onderwijzer antwoordde. Maar wel zeg ik dat wij, op
het voetspoor van dat kind, dat den meester zoo voortreffelijk
verstaan had, tot de pleonasmen en tautologieën ook kunnen
rekenen de benaming „Kerst-feest." Waar Christus is, is
het feest.
Maar als het éérste woordje wegvalt, heeft meteen het
geheele woord zijn beteekenis verloren. Zonder de Gave
van Gods liefde zijn wij nog verloren en gaan wij dus ver
loren. En wie ook maar een schemerend besef heeft van
hetgeen dat beteekent„verloren", zal moeten erkennen dat
dien toestand allerminst sprake kan zijn van waar-
er in
achtige feest-viering.
Daarom schik u
God te ontmoeten
om, op 't komende Kerst-feest, uwen
P. M.
Hoe hooger uw bestemming ligt, des te dieper is de
weg, die er heen leidt. Beck.
Men spreekt van rusten na arbeid, maar ik ken dat niet.
Men zegt, dat bij liet klimmen der jaren rust een billijk
loon is van voorafgeganen arbeid, maar ik versta dat niet.
Leven is werken, en rust bekoort andere arbeid te zijn.
G. J. Mulder.
Het geloof eert God, God eert het geloof.
E.
Als de menschen ons tegenspreken, hebben zij ons dik
werf heel wat beter begrepen, dan wanneer zij ons gelijk
geven. Müller.
De vrees leert ons hoe we loopen moeten.
Arabisch Spreekwoord.
Men verliest niets, als men alleen datgene verliest, dat
toch moet vergaan.
N. N.
Studeeren is bidden.
Luther.