G. KUIPER
Mededeelingen.
Zending.
Vragenbus.
Advertentien-
VAN
geschiedenis, in het bijzonder stilstaande bij de bezoeken van den
engel Gabriel aan Zacharias en Maria. Spreker toonde hierbij aan
het verschil tusschen Zacharias en Maria in het ontvangen van de
heugelijke tijding, n.l. het ongeloof bij den eene en het geloof bij
de andere, waardoor Zacharias met stomheid geslagen werd en
Maria haren lofzang zong. Nadat nog eenige liederen waren ge
zongen, werd de samenkomst onder dankzegging gesloten. De
vrouwen van den Krans bleven echter nog even na om haar Kerst
geschenk in ontvangst te nemen Milde handen en harten hadden
er voor gezorgd dat er ditmaal ruim bedeeld kon worden. Na het
zingen van den avondzang gingen de overblijvenden hoogst voldaan
huiswaarts. Naast God, brengen wij hierbij onzen hartelijken dank
aan allen, die er toe meegewerkt hebben om dezen avond tot een
waar feest te maken. v. B.
Rekening en Verantwoording der Inkomsten en Uitgaven voor het
Kerstfeest van den Zandvoortschen Vrouwenkrans op 29 Dec. 1913
De Kerstlijst bracht op f 50 50. Aan postwissels werd nog ontvangen
van mevr. Q. v. U. te H. f2.50; mevr D. v. L. te H. f5 mevr.
T. v. B. te H. f 10.— Mevr. de F. te H. f 10.— mevr. d. M. v V.
te B. f60.fam. v. d. V. te O. f 10.mej. C. te H f250. Boven
dien kwam nog in een gift „in natura" van 20 pond rijst.
Totaal: f150 50
De Uitgaven bedroegen f 82 82"' (o. a. brandstoffen, kruideniers
waren. manufacturen, vleesch, brood, scheurkalenders en teksten).
Er is dus een batig saldo van f 67.67". Daarvan moet nog f 6.50 af
voor zaalhuur (feestavond en Kransavonden). zoodat er overblijft
f 61.17®. Besloten is voor f25 wol. sajet enz te koopen, om daarvan
op den Vrouwenkrans armengoed te maken. De resteerende f35.
worden op een spaarbankboekje geplaatst, ten name van „De Zand-
voortsche Vrouwenkrans1' Van dat geld kunnen dan de nog tot Mei
te betalen onkosten der wekelijksche bijeenkomsten, welke telkens
85 ct bedragen, worden voldaan terwijl hetgeen dan overblijft
kan dienen voor de volgende Kerstfeestviering
Het aantal leden van den Vrouwenkrans bedraagt nu ongeveer 32.
Als Penningmeesteresse dezer Vereeniging is opgetreden: Mevrouw
Helweg.
Rekening en Verantwoording der Inkomsten en Uitgaven voor het
Kinder-Kerstfeest van „De Evangelisatie" te Zandvoort,
op 25 en 26 Dec. 1913.
De Kerstlijst bracht op f 71.44. De uitgaven waren f 68.52® (o. a. Kerst
boom. versiering, kaarsen, zaalhuur f 29.47'en versnaperingen, prijzen
f37.74 Het batig saldo, dat gestort wordt in het huur-en hulpfonds
der Evangelisatie, bedraagt derhalve f2.91®.
Mededeelingen, vragen, berichten enz. moeten, om in het eerstvolgend
nummer te worden opgenomen, aan het adres der Redactie worden
toegezonden des Dinsdags, vóór 1 uur namiddags.
Leest vooral de „Bekendmaking" van den Kerkeraad in ditnummer!
Donderdag, 22 Januari, heeft v.m. 10'/, uur de Huwelijksinzegening
plaats van Dirk Koper en Hendrika Beekhuis.
De Vrouwenkrans vergadert des Maandags, des avonds om 8 uur,
in „Ons Huis".
Donderdagavond om 8 uur houdt de Heer v. Brummelen een Bid
stond bij zich aan huis.
Van mevr. v. K. te 's-Gravenhage ontving ik, met grooten dank,
een postwissel van f 10.— voor het tekort op de uitgaven van de
Kerstfeestviering onzer Zondagsscholen. Nu is het tekort derhalve
f 90.— geworden. Dus nog maar negen van zulke postwisseltjes en
het tekort is gedekt
Van den Heer D. v. d. W. te Zandvoort werd in dank f 5. - ont
vangen voor verleende hulp van de Wijkzuster.
Mevrouw P. M. ontvangt iederen Woensdagmiddag van 2—5' .uur.
Evangelisatie-arbeid. Zaterdag 17 Jan., 's avonds 7 uur. Zangklasse
in „Ons Huis". Zondag 18 Jan. 's avonds 7 uur Openbare Samen
komst in „Ons Huis". Dinsdag 20 en Vrijdag 23 Jan., in School A,
Houtsnijcursus, 's avonds 6 uur, klasse I 7 uur klasse 11 Woensdag
21 Jan 's avonds 7 uur, Handwerkklasse in „Ons Huis" Vrijdag
23 Jan 's avonds 6'/a uur, in „Ons HuisOpenbare Kindersamen
komst; 's avonds 8 uur, Cursus Eerste Hulp bij Ongelukken, onder
leiding van den heer F. de Stoppelaar, arts.
De Islam en de Christelijke Zending op Java.
(S I o t.)
De heer Crommelin sprak daarna over den plicht en het goed recht
der Christelijke zending. Als Crhistenen hebben wij vierkant partij te
kiezen tegen den Islam. Van een opdringen der Christelijke zending
aan Islamieten mag geen sprake zijn en dat gebeurt ook niet. Het
wordt hun niet gemakkelijk gemaakt, Christen te worden; eerst na
langen tijd van voorbereiding worden ze onder de Christenen opge
nomen ln dit verband wordt gesproken over de veel verbreide mee
ning dat de zending fanatisme kweekt. Alen zegt: een hadji is
fanatiek van nature en dat fanatisme wordt aangevuurd als hij komt
te staan tegenover een Christen-zendeling. Spreker noemt liet onwaar.
Een Javaan is zeer gemakkelijk tot fanatisme te brengen, maar
fanatieke bewegingen hebben er altoos bestaan buiten eenige Chris
telijke actie en ook de tegenwoordige relletjes, uitgaande van den
Sakirat Islam, staan geheel buiten eenige Christelijke inwerking.
Daartegenover mag geconstateerd worden de belangrijke invloed ten
goede, door de zending bewerkt. Is het niet mogelijk na te gaan en
uit te drukken welken zegen zij bracht in veler hart. allerlei uiterlijke
dingen zijn daar om dien goeden invloed te bewijzen. In tal van
voorbeelden liet de heer Crommelin het zien, hoe de nabijheid van
christendessa's gunstig werkt op de Mohammedanen. Hij besluit dan
ook met te zeggen: de Christelijke zending moet voortgaan en haar
werkwijze moet zoo goed mogelijk zijn. Wat dan te doen?
1". de bestaande Christengemeenten (25000 zielen) moeten zoo
goed mogelijk in stand worden gehouden. Zij moeten in geestelijk
en in oeconomisch opzicht versterkt worden zoodat zij eep voorbeeld
kunnen zijn.
2" Er moeten steeds meer wegen gezocht worden, die ons in
aanraking brengen met de buitenwereld (bijv. door ziekenhuizen en
bovenal door het onderwijs).
Bij alles is evenwel in het oog te houden: de zending moet het
Christendom niet opdringen maar men moet het Christendom vóór-
doen, vóór-leven. Zij moeten uit hun gewone sfeer geraken, maar,
waar men hen doordringen wil van den geest van Christus moet
men zich aanpassen aan hun behoeften en gewoonten. Zoo zal men
werken met de beste kans van slagen. Het zendingswerk is moeilijk
werk. Het eischt de beste krachten op. Wij hebben daartoe noodig
menschen met liefde en bekwaamheid. v. L.
(Niet onderteekende vragen worden niet beantwoord.)
Vraag. Kunnen wij een grens trekken tusschen eigen wil en
leiding van God? Hoever strekt de laatste?
Antwoord. God leidt ons in alle dingen, niet alleen in buiten
gewone gevallen. Maar eerst als wij bekeerd zijn, zien wij in alles
leiding Gods en zijn wij gewillig ons door Hem te laten leiden; en
de vrees voor het leven maakt plaats voor het veilig gevoel dat wij
nooit verlaten zijn. Ten opzichte van de vraag of „eigen wil" en
„leiding van God" elkaar niet uitsluiten, zou ik den vóllen nadruk
op het woord „leiding" willen leggen. Hij sleurt ons niet mede. maar
leidt ons. Dat woord geeft meteen te kennen hoe ónze houding wezen
moet; zal God ons kunnen leiden, zal Zijne leiding aan het doei
beantwoorden, dan moet bij óns aanwezig zijnde ware volgzaamheid.
Ondergeteekenden betuigen
hunnen dank voor de vele blij
ken van deelneming, ontvangen
bij het overlijden van hunne
geliefde Echtgenoote en Moeder.
J. H. GESELSCHAP Wz„
Pred. te Vaassen.
C. L. P. OLYMPE
GESELSCHAP.
Zandvoort, Jan. 1914.
Vleeschhouwerij en Varkensslachterij'
Kerkstraat 14 Telefoon 102
Beslist 1ste kwaliteit.
VRAAGT PR IJS-COURANT.
Het Varkensvleesch, door mij verkocht,
staat onder geregelden keuringsdienst
van het Abattoir te Haarlem.
Eet het
H. J. CARELS