Kantoor boeken SAAF's Boekhandel. G. KUIPER Zending. Vragenbus. Advertentien. VAN Maandagavond 8 uur vergadert de Vrouwenkrans in „Ons Huis". Donderdagavond 8 uur is er Bidstond ten huize van den heer van Brummelen. Aan P. te A. Ondanks groote zorgvuldigheid bij de correctie, blijven er nog altijd drukfout-duiveltjes over. Natuurlijk moest, in het No. van de vorige week, in het Hoofdartikel, 2de kolom, regel 18 van boven „Wij" staan in plaats van „mij". En voor „Grimmen" leze men „Grimm" in de fragmenten uit „Paul's ontwaken". Wij zullen op bovengenoemde „duiveltjes" jacht blijven maken. Maar vergeet niet dat wij maar één proef krijgen en er voor een „revisie" geen tijd is. Dat in aanmerking genomen, gaat het nog al, dunkt mij, met de drukfouten in den Zondags bode. Aan M. te Z. Wees gerust! De „enquête" van den Kerkeraad heeft met Kerkelijke belasting niets niemendal te maken. Het is ons heusch niet om de wol van de schapen te doen Evangelisatie-arbeid. Zaterdag, 31 Januari, 's avonds 7 uur, kindersamenkomst in „Ons Huis". Zondag, 1 Februari, 's avonds 7 uur, openbare samen komst in „Ons Huis". Spreker: de heer S. L. Veenstra uit Den Haag. Maandag, 2 Febr., 's avonds 7 uur, vergadering van alle werkers in de Evangelisatie, ten huize van den heer Schmidt. Dinsdag 3 en Vrijdag 6 Febr., houtsnijcursus in School A, 's avonds 6 uur, klasse 17 uur, klasse II. Woensdag, 4 Febr., 's avonds 7 uur, handwerkklasse in „Ons Huis". Vrijdag, 6 Febr., ö1/» uur, vertelavond in „Ons Huis'; 8 uur, cursus „Eerste Hulp bij ongelukken" voor dames, onder leiding van den heer F. de Stoppelaar arts. Zaterdag, 7 Febr., 's avonds 8 uur, Anti-drankbetooging in „Ons Huis". Bidstonden worden gehouden ten huize van den heer Schmidt, Woensdag- en Zaterdagavond 8 uur. Van v. S. werd f 2 50, van G. P. f2.50 en van W. K. f5.ontvangen voor de Wijkverpleging uit dank voor genoten hulp van de zuster. De zegen van het Evangelie. (Slot) Een andere, zeer verbreide gewoonte, vooral in Afrika, was het slachten en begraven van vrouwen, slaven en slavinnen, bij de be grafenis van een koning of opperhoofd, opdat de doode niet eenzaam in de andere wereld zou aankomen, maar begeleid zou worden door zijn echtgenooten en slaven, die hem verder konden blijven dienen. Jonge vrouwen werden dikwijls aan zeer oude opperhoofden uitge huwelijkt of liever door haar ouders hun verkocht, en wisten dat, zoodra hun echtgenooten stierven, zij op wreede wijze zouden wor den omgebracht. Toen de zendeling Fuller in 1845 te Calabar, op de Westkust van Afrika kwam, waren alle heidensche praktijken daar in vollen gang. In dat zelfde jaar stierf een der koningen van dat gewest. In zijn graf werden vele ongelukkigen ter dood gebracht en mede onder het zand bedolven. Vele jaren daarna is de kleinzoon van dien- zelfden koning ouderling van de christelijke gemeente aldaar ge worden en las eiken dag den Bijbel met de zijnen. Toen dezelfde zendeling Fuller een opperhoofd over al die wreede gebruiken aansprak, antwoordde deze „beweert gij dan dat, wanneer ik sterf, mijn zonen mij in een ledig graf moeten leggen, zonder iemand naast mij?" En toen de zendeling daarop een bevestigend antwoord gaf, zeide het opperhoofd tot hem gij zij teen dwaas!" Daarop kwamen zijn zonen en vroegen: „Vader, wat zegt de blanke?" „Hij zegt dat, wanneer ik sterf, gij jongens mij ineen eenzaam graf moet nederleggen De zonen lachten en zeiden: „Vader hij is gek; gelooft hem niet! Hij is een vreemdeling. Wat weet hij er van Laat hem loopen Wat gebeurde? Datzelfde opperhoofd leefde nog lang genoeg om het te beleven, dat de gewoonte om levenden bij de dooden te begraven, werd afgeschaft. Vele jaren later stond in zijn stad, niet ver van zijn huis, een klein kerkje, en de prediker in dat kerkje was niemand anders dan een van zijn zonen, die het Evangelie van den Heer Jezus verkondigde. Is de Zending in die streken ook noodeloos of onnut geweest? v. L. (Niet onderteekende vragen worden niet beantwoord.) Vraag: Kunnen menschen een volkomen waarheid kennen? Zoo niet, waarom bestaat de Zending dan Antwoord: U bedoelt zekerof voor den mensch een volkomen kennis der waarheid mogelijk is? Op diè vraag' antwoord ik: dat niemand kan zeggen wat de waarheid is. De Psalmist zingt„uw goedheid, Heeris hemelhooguw waarheid tot den wolkenboog" (Ps. 68::!) zóó hoog als het firmament boven ons hoofd is, zóó gaat de waarheid al onze begrippen en formules oneindig ver te boven. Zelfs Jezus zag geen kans 0111 in een paar woorden te zeggen wat de waarheid is. Hij heeft zich een leven van lijden getroost, alleen maar 0111 van haar getuigenis te. gevenhaar, zoo mogelijk, aan de menschen te laten zien. En dan nóg eindigt Hi, met te beloven, alsof de kennis der waarheid dim pas beginnen zou„de Geest zal u in al de waarheid leiden". Maar: scherp hebben wij te onderscheiden tusschen eene vol- komene en eene genoegzaam-zuivere kennis der waarheid. De eerste is onbereikbaar; de laatste is mogelijk. Niet langs den weg van zinnelijke waarneming en verstandelijke redeneeringmaar langs den weg der geestelijke ervaringd.i langs den weg des geloofs. Er is een zienlijke wereld. Haar leeren wij kennen door onze vijf zin tuigen. Ieder zintuig geeft echter alleen zekerheid op zijn eigen terrein. En de daarop verkregen zekerheid is voor ieder orgaan even zeker. Ik weet met evengroote zekerheid dat dit er zóó uitziet, als ik weet dat dat zoo smaakt. Maar er is ook een onzienlijke wereld. Geen mijner vijl zintuigen brengt me daarmede in contact. Ook hier heb ik het zintuig, le gebruiken dat alleen op zijn eigen terrein dienst kan doen, het 6de zintuig het geloof. Wat ik door het geloof versta, versta ik even goed als -vat ik door mijn oogen zie en hoor met mijn ooreu. Alleen de zekerheid des geloofs is een andere zekerheid echter geen mindere. Door het geloof heb ik geen volledige, maar wél ware kennis der waarheid. Wij zien nu als in een spiegel. Maar wij zien dan toch. En wat ik door het geloof van de waarheid heb gezien, is mij een eramn^s-waarheid geworden: maar één Naain is er onder den hemel ter zaligheid gegeven. Die ervaring dringt den geloovige dien Naam alom bekend te maken. De christelijke zending is drang der harten: om in de wereld Hém te prediken, dien wij, door persoonlijk geloof, hebben leeren kennen als Dengene, die alleen de macht heeft ons onrustig hart tot rust te brengen en die dat doet door het ter ruste te leggen aan Gods Vaderhart. verkrijgbaar in Vleeschhouwerij en Varkensslachterij Kerkstraat 14 Telefoon 120 Beslist 1ste kwaliteit. VRAAGT PR IJS-COURANT. Het Varkensvleesch, door mij verkocht, staat onder geregelden keuringsdienst van het Abattoir te Haarlem. Eet het Brood H. J. CA

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1914 | | pagina 3