VOOR ZANDVOORT EN AERDENHOUT
No. 44
ZONDAG I MAART 1914
2de Jaargang.
Ook een werk der liefde.
Voor eiken dag.
DE ZONDAGSBODE
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
abonnementsprijs
Per jaargang 1.50
3 Maanden0.50
Afzonderlijke nummers„0 05
REDACTIE:
G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort-
Jhr. Dr. M. F. van LENNEP - Aerdenhout
Adres voor de Administratie
P SAAF, Burgemeester Engelbertsstr 9-13
Zandvoort - Telefoon No. 27
Advertentiën 1 5 regels0.55
Elke regel meer0.10
Dienstaanbiedingen 1 —5 regels 0 35
Elke regel meer„0 06
Bij abonnement extra korting
Zondag I Maart 1914, Ned. Herv. Gemeente
v.m. 10 uur: Ds. G. Posthumus Meyjes.
Zij bedekt alle dingen.
1 Cor. 13 7.
Een vreemd woord eigenlijk, dat de liefde alles bedekt,
't Gaat toch maar niet aan om allerlei verkeerdheden en
zonden die om ons heen geschieden, stil te laten geschieden,
alsof 't zoo erg niet was, de oogen er voor te sluiten, als
zagen wij ze niet. Dat is wel de gemakkelijkste weg, en
bewaart ons voor vele onaangenaamheden, maar 't is toch
niet Christelijk? Jezus deed dit immers ook niet. Als Hij
de Farizeeërs naar den tempel zag gaan met veel vertoon,
om te bidden, en Hij weet dat het vorm is en vertoon,
„bedekt" Hij dan die schijnvroomheid Integendeel. Hij
stelt ze ten toon, schril en scherp, en de verachte tollenaar
wordt door Jezus als voorbeeld gesteld.
En als Hij ze noemt „witgepleisterde graven", „onreine
drinkbekers, „blinde leidslieden", dan kan dat toch moeilijk
heeten een „bedekken" hunner zonden Wij zeggen ook,
als wij er liever niet meer over spreken, dat wij 't „met
den mantel der liefde bedekken" en mogelijk is dat
spreekwoord wel aan bovenstaand vers ontleend. Maar
waar den Ghristen tot taak gesteld is tegen de zonde te
strijden in eiken vorm, op elke plaats, in zichzelf en om
zich heen, er met alle macht tegen te protesteeren, en er
zich tegen te verzetten, waar moeten wij dan heen met
dit woord, dat als taak der Christelijke liefde voorschrijft
het bedekken, bepaaldelijk van des naasten zonde? Want
over des naasten gedrag gaat het toch blijkbaar in dit vers.
Wij moeten toch in de eerste plaats de waarheid willen,
en als wij des naasten zonde zien, en doen alsof we ze
niet zien, zondigen wij dan tegen de waarheid niet O,
dat men in naam der waarheid zoo liegen durft. De waar
heid betrachten is iets, de waarheid in liefde betrachten
is meer. En dat is wat ook Paulus bedoelt met boven
staand vers.
Wat wij er mee moeten doen Hoe we 't moeten han-
teeren 't Wordt al wat duidelijker als men weet dat het
oorspronkelijk woord voor „bedekken", beteekent „voor
zich houden", t niet rondbazuinen, geen ruchtbaarheid
geven. Maar we zijn toch ook eigenlijk niet zoo dom dat
we niet weten zouden wat Paulus hier wil. Als we met
des naasten zonde eens t zelfde doen als met onze eigene.
Merkwaardig, als we iets verkeerds, iets doms, iets on
handigs, iets onchristelijks doen of gedaan hebben, hoe
we dat weten te „bedekken". Hoe we alles vermijden, wat
die daad in 't licht stelt, van te voren al onze maatregelen
nemen, argumenten zoeken om ons en onze daad te kun
nen verdedigen als 't moet. Wat wordt er een moeite ge
daan om onze zonden te bedekken, met de helft dier
moeite zouden we ze overwinnen, zei een wijs man.
Welnu, laat ons dan diezelfde methode van bedekken
volgen bij den naaste. Onze invloed op hem zal er te
grooter door worden. Door de waarheid te betrachten in
lie/de heeft nog nooit iemand kwaad gedaan. Dit geheim
wordt alleen gekend door hen die „de liefde der waarheid"
hebben aangenomen (2 Thess. 2 10). Zij zien op het
voorhoofd huns naasten geschreven „gesteld niet tot toorn,
maar tot verkrijging der zaligheid". En als gij dat leest op
't voorhoofd ook van hen die kwaad doen, dat ook zij door
God gesteld zijn tot verkrijging der zaligheid, gelijk als
ook gij, zult gij dan nog den moed hebben uwe zonden
te „bedekken" en de hunnen te openbaren?
Laat ons bidden om met die vindingrijkheid, waarmee
wij eigen zonden bedekken, tegen de liefdeloosheid van
ons natuurlijk oordeelen te strijden. Laat ons bidden om
liefde, want die maakt vindingrijk, ook om des naasten
zonde te bedekken.
Een beroemd schilder der oudheid zou het portret
schilderen van Alexander den Groote. Nu had Alexander
een diep litteeken aan zijn voorhoofd. De schilder zeide
als ik het litteeken behoud, zullen Alexanders bewon
deraars zich er aan ergeren, en als ik het weglaat, is 't
geen goede gelijkenis. Wat zal ik doen Hij kwam op een
gelukkigen inval hij stelde den koning voor leunend op
zijn elleboog, met den vinger op het voorhoofd, toevallig
het litteeken bedekkende.
Nu wou ik maar vragen Kunnen ook wij elkander niet
voorstellen met den vinger op het litteeken, inplaats van
het litteeken nog dieper voor te stellen, dan het al is
En heeft die schilder ook maar iets van de waarheid laten
vallen, toen hij de liefde voor zijn kunststuk liet gelden
De liefde bedekt alle dingen. prof. Dr. ObBINK.
Verzameld door C. B.
Beklagen wij ons niet te zeer, wanneer wij het wat hard
hebben zoodra er geen moeite meer bestaat, is het einde
der wereld nabij. C. Wagner.
Het is de taak van alle vrouwen en meisjes een engel
des vredes te zijn in haren huiselijken kring.
Alfr. de Musset.
Het Christelijk geloof kan een streng onderzoek naar de
feiten waarop het rust. uitnemend goed verdragenwant
wel verre van met Pilatus te vragen „wat is waarheid
bezit dat geloof de kennis der waarheid èn als taak èn
als belofte. Harnack.
De Heer eischt niet, dat gij aanstonds rusteloos voor
Hem zult werken, maar eenvoudig, dat gij Hem in u zult