VOOR ZANDVOORT EN AERDENHOUT No. 44 ZONDAG I MAART 1914 2de Jaargang. Ook een werk der liefde. Voor eiken dag. DE ZONDAGSBODE VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG abonnementsprijs Per jaargang 1.50 3 Maanden0.50 Afzonderlijke nummers„0 05 REDACTIE: G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort- Jhr. Dr. M. F. van LENNEP - Aerdenhout Adres voor de Administratie P SAAF, Burgemeester Engelbertsstr 9-13 Zandvoort - Telefoon No. 27 Advertentiën 1 5 regels0.55 Elke regel meer0.10 Dienstaanbiedingen 1 —5 regels 0 35 Elke regel meer„0 06 Bij abonnement extra korting Zondag I Maart 1914, Ned. Herv. Gemeente v.m. 10 uur: Ds. G. Posthumus Meyjes. Zij bedekt alle dingen. 1 Cor. 13 7. Een vreemd woord eigenlijk, dat de liefde alles bedekt, 't Gaat toch maar niet aan om allerlei verkeerdheden en zonden die om ons heen geschieden, stil te laten geschieden, alsof 't zoo erg niet was, de oogen er voor te sluiten, als zagen wij ze niet. Dat is wel de gemakkelijkste weg, en bewaart ons voor vele onaangenaamheden, maar 't is toch niet Christelijk? Jezus deed dit immers ook niet. Als Hij de Farizeeërs naar den tempel zag gaan met veel vertoon, om te bidden, en Hij weet dat het vorm is en vertoon, „bedekt" Hij dan die schijnvroomheid Integendeel. Hij stelt ze ten toon, schril en scherp, en de verachte tollenaar wordt door Jezus als voorbeeld gesteld. En als Hij ze noemt „witgepleisterde graven", „onreine drinkbekers, „blinde leidslieden", dan kan dat toch moeilijk heeten een „bedekken" hunner zonden Wij zeggen ook, als wij er liever niet meer over spreken, dat wij 't „met den mantel der liefde bedekken" en mogelijk is dat spreekwoord wel aan bovenstaand vers ontleend. Maar waar den Ghristen tot taak gesteld is tegen de zonde te strijden in eiken vorm, op elke plaats, in zichzelf en om zich heen, er met alle macht tegen te protesteeren, en er zich tegen te verzetten, waar moeten wij dan heen met dit woord, dat als taak der Christelijke liefde voorschrijft het bedekken, bepaaldelijk van des naasten zonde? Want over des naasten gedrag gaat het toch blijkbaar in dit vers. Wij moeten toch in de eerste plaats de waarheid willen, en als wij des naasten zonde zien, en doen alsof we ze niet zien, zondigen wij dan tegen de waarheid niet O, dat men in naam der waarheid zoo liegen durft. De waar heid betrachten is iets, de waarheid in liefde betrachten is meer. En dat is wat ook Paulus bedoelt met boven staand vers. Wat wij er mee moeten doen Hoe we 't moeten han- teeren 't Wordt al wat duidelijker als men weet dat het oorspronkelijk woord voor „bedekken", beteekent „voor zich houden", t niet rondbazuinen, geen ruchtbaarheid geven. Maar we zijn toch ook eigenlijk niet zoo dom dat we niet weten zouden wat Paulus hier wil. Als we met des naasten zonde eens t zelfde doen als met onze eigene. Merkwaardig, als we iets verkeerds, iets doms, iets on handigs, iets onchristelijks doen of gedaan hebben, hoe we dat weten te „bedekken". Hoe we alles vermijden, wat die daad in 't licht stelt, van te voren al onze maatregelen nemen, argumenten zoeken om ons en onze daad te kun nen verdedigen als 't moet. Wat wordt er een moeite ge daan om onze zonden te bedekken, met de helft dier moeite zouden we ze overwinnen, zei een wijs man. Welnu, laat ons dan diezelfde methode van bedekken volgen bij den naaste. Onze invloed op hem zal er te grooter door worden. Door de waarheid te betrachten in lie/de heeft nog nooit iemand kwaad gedaan. Dit geheim wordt alleen gekend door hen die „de liefde der waarheid" hebben aangenomen (2 Thess. 2 10). Zij zien op het voorhoofd huns naasten geschreven „gesteld niet tot toorn, maar tot verkrijging der zaligheid". En als gij dat leest op 't voorhoofd ook van hen die kwaad doen, dat ook zij door God gesteld zijn tot verkrijging der zaligheid, gelijk als ook gij, zult gij dan nog den moed hebben uwe zonden te „bedekken" en de hunnen te openbaren? Laat ons bidden om met die vindingrijkheid, waarmee wij eigen zonden bedekken, tegen de liefdeloosheid van ons natuurlijk oordeelen te strijden. Laat ons bidden om liefde, want die maakt vindingrijk, ook om des naasten zonde te bedekken. Een beroemd schilder der oudheid zou het portret schilderen van Alexander den Groote. Nu had Alexander een diep litteeken aan zijn voorhoofd. De schilder zeide als ik het litteeken behoud, zullen Alexanders bewon deraars zich er aan ergeren, en als ik het weglaat, is 't geen goede gelijkenis. Wat zal ik doen Hij kwam op een gelukkigen inval hij stelde den koning voor leunend op zijn elleboog, met den vinger op het voorhoofd, toevallig het litteeken bedekkende. Nu wou ik maar vragen Kunnen ook wij elkander niet voorstellen met den vinger op het litteeken, inplaats van het litteeken nog dieper voor te stellen, dan het al is En heeft die schilder ook maar iets van de waarheid laten vallen, toen hij de liefde voor zijn kunststuk liet gelden De liefde bedekt alle dingen. prof. Dr. ObBINK. Verzameld door C. B. Beklagen wij ons niet te zeer, wanneer wij het wat hard hebben zoodra er geen moeite meer bestaat, is het einde der wereld nabij. C. Wagner. Het is de taak van alle vrouwen en meisjes een engel des vredes te zijn in haren huiselijken kring. Alfr. de Musset. Het Christelijk geloof kan een streng onderzoek naar de feiten waarop het rust. uitnemend goed verdragenwant wel verre van met Pilatus te vragen „wat is waarheid bezit dat geloof de kennis der waarheid èn als taak èn als belofte. Harnack. De Heer eischt niet, dat gij aanstonds rusteloos voor Hem zult werken, maar eenvoudig, dat gij Hem in u zult

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1914 | | pagina 1