H. J. CARELS. Zending. Vragenbus- Advertentien- MOOIE FOX Kastpapier, Kastranden, Closetrollen Allerlei- VAN Burgem. Engelbertstraat 12 Jb BOON, BLOEMIST De Mac-All Zending in Frankrijk. Het was in 1871, dat een vroom predikant uit Schotland, de heer Robert Mac All, met zijn echtgenoote een vacantie- reisje naar Parijs maakte. De stad droeg nog de sporen van den vreeselijken tijd, door haar doorgemaakt, eerst gedurende het lange beleg, later door de nog schrikwek kender Commune met haar burgeroorlog en bloedige ge vechten in de straten, haar „pétroleuses" en verbrande gebouwen. Droevig waren de heer en mevrouw Mac All door dit alles getroffen, maar meer nog, evenals indertijd Paulus in Athene ziende dat de stad zoo zeer afgodisch was". Ja, afgodisch, niet in dien zin, dat afgoden van hout en steen werden aangebeden, maar heidensch, zonder God. Aan de eene zijde een machtige roomsche kerk, die haar aanhangers bij honderdduizenden telde, maar in den grond paganistisch, verloren in bijgeloof en dooden vor mendienst daarnaast een steeds machtiger groeiende volks schare, van God en godsdienst meer en meer vervreemd, verzonken in grof materialisme en zonde, met het motto „ni Dieu, ni maitre". En het kleine kuddeke geloovige protestanten, verloren onder die groote menigte, zonder macht, zonder invloed om het kwaad te keeren. Mac All vergeleek het groot getal evangeliedienaren in Schot land met de weinige trouwe dienstknechten Gods in den grooten wijngaard der Fransche wereldstad, en hij vroeg zich af of de Heer hem niet wellicht hierheen riep om aan die duizenden schapen zonder herder het Evangelie te brengen, waarvan zij nooit hadden gehoord. Wel waren er vele bezwarenhij moest, niet jong meer, zijn geliefd arbeidsveld in Schotland verlaten om een nieuw vaderland te zoekenhij moest aan lieden, wier taal hij niet sprak, het Evangelie brengen en dus eerst die vreemde taal nog leeren, voor een Schot geen geringe moeilijkheidhij moest, ongeroepen en zonder uitzicht op eenig traktement, dien werkkring aanvaarden. Maar niets schrikte hem af. Hij en zijn vrouw hadden duidelijk de roepstem Gods verstaan en in Zijn naam en kracht aanvaardden zij de taak, hun opgelegd en vestigden zich in Belleville, een der Parijsche voorsteden, een broeinest der Commune en der anarchistische troebelen, met een zeer beruchte be volking. Mac All kende, toen hij begon, slechts twee Fransche zinnen: „God heeft u lief" en „ik heb u lief". Welnu, die liefde was machtiger dan ongeloof en vijand schap en zou overwinnen. (Wordt vervolgd), v. L. (Niet onderteekende vragen worden niet beantwoord.) Vraag. Naar aanleiding van een stukje in den Zondags bode van 3 Mei j.l. over den Vrouwenkrans, voel ik mij gedrongen U beleefd te verzoeken mij te zeggen welke bedoeling U geeft aan 2 Timotheus 3 vs. 7? Antwoord. Paulus waarschuwt Timotheus tegen de aanstaande booze tijden. Dan zullen de menschen zelf zuchtig, geldgierig enz. enz. zijn. In vs. 5 vermaant de (teef) 1 jaar oud, billijk te koop Pension „Sonnewende" (bij de Passage). ZANDVOORT. verkrijgbaar in SAAF's Boekh, Apostel zijnen zoon Timotheus om zich van hen af te keeren. Er waren dus reeds van die menschen, wier gedrag in vs. 6 zóó wordt omschreven: „die in de huizen insluipen en nemen de vrouwkens gevangen (in de nieuwe vertaling staat: „en de vrome zusjes inpakken"), die met zonden beladen zijn en door menigerlei begeerlijkheden worden gedreven." En dan wordt van die „vrouwkens" in vs. 7 gezegd dat zij altijd leeren en nimmermeer tot kennis der waarheid kunnen komen. Er is dus sprake van vrouwtjes die zich bezwaard voelen onder het gewicht van hun zonden maar erg wispelturig van aard zijn. Nieuwsgierigheid drijft haar om altijd te leeren. Daardoor laten zij zich door den eerste den beste, die maar een gedaante van godzaligheid heeft, inpakken. Maar tot inzicht in de waarheid brengen zij het nooit. is het wonder dat mij, sprekende van de moeielijke tijden die de Vrouwenkrans heeft doorgemaakt, het beeld dier „vrome zusjes" uit 2 Tim. 3 voor den geest kwam? Zijn er ook in Zandvoort geen vrome zusjes (én vrome broertjes!) die het overal zoeken; die plotseling een bevlieging krijgen voor dominé-zus' of evangelist zóódie nil eens wegloopen met kerk A, B of C, om dan weer over te loopen naar de Mormonen of meê te gaan met een pinksterbeweging; die vandaag op het punt staan van modern te worden en en morgen er overdenken of ze niet liever zullen gaan doleeren; die trouwe leden zijn van dézen krans, om dien weldra haar rug toe te keeren en zich aan te sluiten bij géne vereeuiging? Ach, die zusjes en broertjes zonder even wicht! Om tot kennis der waarheid en derhalve tot rust te komen, moeten zij hun vlinderleven vaarwel zeggen. Anders worden ze. vroeg of laat, gevangen in het kapellen- net van de geestelijke Prikkebeenen, die door hun schijn van vroomheid al zoovele argelooze vrouwkens en manne kens hebben ingepalmd. Voor deze ééne keer heb ik, ofschoon de inzendster geenabonnée is, uitzondering gemaakt op den regel dat alléén abonné's van de Vragenbus gebruik mogen maken. Verzameld door C. B. NIET OVERBODIG. De Engelsche predikant Newton vond op zekeren Zondag morgen op zijn kansel een briefje van dezen inhoud ,,lk beveel mij met den meesten aandrang in de voorbede dei- gemeente aan, aangezien ik plotseling zeer rijk ben ge worden VOOR EN TEGEN. Een Brahmin zeide tot een zendeling: ,.Wij vertrouwen u, Christenen, niet. Gij zijt niet zoo goed als uw Boek. Als dat zoo was zou geheel Indië binnen 5 jaren voor Christus gewonnen zijn." Welk een getuigenis vóór den Bijbel en tégen Christenen Eet het Broei Ondergeteekende bericht hiermede dat hij annex zijne kweekerij „FLORA" Zandv. laan 13, en zijne Snijbloemkweekerij te Heemstede, een filiaal heeft geopend tegenover den Watertoren. Beleefd aanbevelend: (heeft geen ander adres). TELEPH. INTÈRC. 54.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1914 | | pagina 3