J. Lottgering. VOOR ZANDVOORT ENAERDENHOUT No. 6 ZONDAG 7 JUNI 1914 3de Jaargang. De zonde tegen den Heiligen Geest. DE ZONDAGSBODE VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG abonnementsprijs Per Jaargang voor Zandvoort 1.50 buiten (franco) 2.50 Afzonderlijke nummers 005 REDACTIE: G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort- Jhr. Dr. M. F. van LENNEP - Aerdenhout. Adres voor de Administratie P SA AF, Burgemeester Engelbertsstr. 9-13 Zandvoort - Telefoon No. 27 Advertentiën 1 5 regels0.55 Elke regel meer„0.10 Dienstaanbiedingen 1—5 regels 0 35 Elke regel meer006 Bij abonnement extra korting Zondag 7 Juni 1914, Ned. Herv. Gemeente: v.m 10 uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES. (Doopsbediening.) i. Voorwaar ik zeg u, dat al de zonden den kinderen der menschen zullen vergeven worden, en allerlei lasteringen, waarmede zij zullen gelasterd hebben Maar zoo wie gelasterd zal hebben tegen den Heiligen Geest, die heeft geene vergeving in der eeuwigheid, maar hij is schuldig des eeuwigen oordeels. Markus III vs. 28, 29. Tot recht verstand van hetgeen bedoeld is met de zonde tegen den Heiligen Geest, van welke zonde Jezus zélf ver klaard heeft dat zij onvergefelijk is, dat zij de éénige zonde is, waarvoor in der eeuwigheid geen vergiffenis is, dient te worden gelet op hetgeen den Heer aanleiding gaf zoo te spreken. Jezus heeft een wonder verricht; een bezetene, die tevens blind en stom was, is door Hem genezen. De schare die van dit wonder getuige was, werd daardoor bewogen, tot de erkenning van Jezus als den Christus. De Farizeën daarentegen zeiden dat de Heer de duivelen uitwierp door den duivel en gingen zelfs zóóver, dat zij te kennen gaven dat Jezus zelf van den duivel bezeten was. Dit oordeel berustte niet op een vergissing en was niet toe te schrijven aan een misverstand. De uitgesproken be schuldiging werd enkel en alleen ingegeven door den haat, dien zij Jezus toedroegen, door hun vijandschap tegen de waarheid. Ook de Farizeën wisten wel dat Jezus door den Geest Gods en niet door den duivel de duivelen uitwierp. Toch doen zij het opzettelijk voorkomen, als was Jezus' macht over de démonen Hem verleend door den overste van hen. Zoo bedoelen zij de meening ingang te doen vinden dat in Jezus niet het Koninkrijk Gods, maar het Rijk van den booze tot Israël is gekomen. In dit verband nu, naar aanleiding van het genoemde voorval, spreekt de Heer van de lastering tegen den Heiligen Geest. Daaronder is derhalve te verstaan de moedwillige, opzettelijke, welbewuste onteering van den Heiligen Geest. Zij is geenszins hetzelfde als het niet gelooven in den Heiligen Geestevenmin is zij te vereenzelvigen met het bedroeven, het uitblusschen of het wederstaan van, nóch met het liegen tegen den Heiligen Geest. Men kan de gaven des Heiligen Geestes minachten zijn Godheid betwijfelen en ontkennen men kan zelfs ónwetend tegen Hem zondigen en in die zonde ten einde toe volharden, zónder dat men getroffen wordt door het vonnis „geen vergeving in eeuwigheid". De zonde tegen den Heiligen Geest bestaat hierin dat men de waarheid Gods, tegen de overtuiging des verstands, de verlichting des gewetens en de inspraak des harten in, loochentdat men willens en wetens aan den booze toe schrijft wat werking is des Heiligen Geestes. Vraagt iemand maar wat zou van zulk een lastering de drijfveer kunnen zijn 7 ik wijs er op dat de Farizeën, die haar uitspraken, zeer goed begrepen dat zij voor hun ongeloof geen verontschuldiging hadden, als zij erkenden dat Jezus door den Geest Gods de duivelen uitwierp. Maar zij willen niet in Hem gelooven. En om nu dien onwil tegenover de schare èn tegenover zichzelf te rechtvaar digen, zeggen zij Hij heeft den duivel Wat zullen wij dan naar Hem hooren Er gaat dus aan de lastering tegen den Heiligen Geest veel vooraf. Van Gods zijde een openbaring van Zijn liefde in Christus, de nabijheid van Zijn koninkrijk, een krachtige manifestatie van den Heiligen Geest. En van 's menschen zijde een innerlijke verlichting, zoo levendig en zoo krachtig, dat men die met geweld moet onderdrukken om haar goddelijk karakter te kunnen loochenen. Maar, is die lastering eenmaal bedreven, dan is zij ook niet meer te vergeven, nu niet en in der eeuwigheid niet. Alle zonden kunnen vergeven worden. En alle lasteringen, waarmede de menschen zullen gelasterd hebben. Alleen voor de zonde tegen den Heiligen Geest is geen vergiffenis die zondaar is schuldig des eeuwigen oordeels. Waarom Is Gods genade niet machtig zelfs zulk een zware schuld te werpen in de diepten der zee Is Gods liefde dan niet zoo vol ontferming, dat zij zelfs zulk een misdaad kwijtscheldt? Is dan het bloed der verzoening, door Jezus Christus, Gods Zoon, vergoten, niet toereikend om ook zulk een ongerechtigheid te bedekken Waarom is er voor de lastering tegen den Heiligen Geest geen vergeving? Hierom nietwie zoover komt, dat hij den Heiligen Geest lastert, verkeert in den staat van verharding, die hem onvatbaar maakt voor berouw, verootmoediging, schuldbe lijdenis. Zijn geweten is als met een brandijzer toegeschroeid. - Hij zal geen vergeving vragen in der eeuwigheid. Hij wil geen vergeving ontvangen in der eeuwigheid. God kan hem met zijn ontfermende liefde niet bereiken. Hij moét daarom in zijn zonde sterven. Hij heeft zichzelf uitgesloten van de mogelijkheid der begenadiging en dus van haar werkelijk heid. Hij behoeft niet meer geoordeeld te worden. Hij heeft zichzelven veroordeeld, in der eeuwigheid. P M. Ververij en Chemische Wasscherij Gr. Houtstraat 5a HAARLEM. Stoomt en verft alle soor en DAMES- eo HEEREN GARDE ROBE, vlug en onberispelijk. ZANDVOORT. Telef. 145. HAARLEM. Tel. 1561 en 771

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1914 | | pagina 1