J. Lottgering,
VOOR ZANDVOORT ENAERDENHOUT
No. 24
ZONDAG 11 OCTOBER 1914
3de Jaargang
De lofzang der stilheid.
DE ZONDAGSBODE
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
Abonnementsprijs
Per Jaargang voor Zandvoort 1.50
buiten (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
REDACTIE:
G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort.
Jhr. Dr. M. F. van LENNEP - Aerdenhout.
Adres voor de Administratie
P. SA AF, Burgemeester Engelbertsstr. 9-13
Zandvoort - Telefoon No. 27
Advertentiëu 1—5 regels0-55
Elke regel meer0.10
Dienstaanbiedingen 1—5 regels 0 35
Elke regel meer006
Bij abonnement extra korting
Zondag II October 1914, Ned. Herv. Gemeente:
v.m. 10 uur: de Heer M. L. FOEKEN,
Hulpprediker te Haarlem.
De lofzang is in stilheid tot U, o God, in Sion.
Psalm 65 vs. 2a.
I.
„De lofzang klimt uit Sions zalen tot U met stil ontzag",
zóó zingen wij met de woorden van den berijmden 65sten
Psalm. En zeker mag dat „stil ontzag" wel wat meer tot
zijn recht komen in de samenkomsten der gemeente dan
doorgaans het geval is. Ook bij het gemeenschappelijk lied.
Wij zingen in het Huis des Heeren niet maar tot verpoozing
der aandacht, maar tot verheerlijking Gods. Daarom behoort
het dan ook nooit anders dan met den diepsten eerbied
te geschieden.
Evenwel, in den ónberijmden Psalm lezen wij niets van
dat „stil ontzag" waarvan de dichter spreekt. Is ontzag
trouwens niet altijd stil? Doen niet juist ontzag wekkende
gebeurtenissen ons zwijgen? Scheppen menschen die ontzag
inboezemen geen plechtige atmosfeer van stilte om zich heen?
In onze Statenvertaling luidt de tekst zóó: „De lofzang
is in stilheid tot U, o God, in Sion". Het woordje „ontzag"
ontbreekt derhalve. Maar in den oorspronkelijken tekst
staat er nóg een woordje minder, het woordje „in". Zóó
zingt de Psalmist: „De lofzang is stilheid tot U, o God,
in Sion", hetgeen beteekent: voor U, o God! is stilheid
een lofzang; ons zwijgen is U een lied.
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat een lofzang, Gode
in hoorbare klanken toegezongen, Hem niet welbehagelijk
zoude zijn. Er is óok een tijd om overluid te zingen. Soms
vloeit de mond vanzelf over van hetgeen waarvan het hart
vol is. Dan moéten wij hardop zingen, van blijdschap en
geluk en dank.
Maar: ook de stilheid heeft hare ure. Ook door te zwijgen
kunnen wij God loven. Hij hoort ook het voor de menschen
onhoorbare. Hij luistert als ons hart den Psalm der stilheid
zingt.
U, o God, is stilheid een lofzang. Doch niet elke stilheid.
Er is ook een stilheid van doffe stompzinnigheid van slappe
gedachteloosheidvan mokkenden en wrokkenden wrevel
van rustige zelfvoldaanheidvan schijnvrome berusting. In
het hart dergenen die zóó stil zijn, is het allesbehalve stil.
Het gist en kookt en bruist van binnen. Er is ook een
zwijgen, dat de beenderen doet verouderen en het levenssap
doet veranderen in zomerdroogte.
Welke stilheid dan voor God een lofzang is De inner
lijke stilheid, de in de ziel neergedaalde vrede Gods, die
alle verstand te boven gaat. Deze stilheid kan en moet
bewaard blijven ook wanneer onze mond wordt vervuld
met lachen en onze tong met gejuich. Het is de stilheid
waarvan de dichter van den 62sten Psalm spreekt, als hij
zingt: „Immers is mijn ziel stil tot God."
De lofzang is stilheid tot U, o God, in Sion.
De stilheid der overgave aan God.
Vóór het daartoe komt, moet er heel wat gebeuren. Aan
tal van rumoerige, oproerige stemmen moet het zwijgen
zijn opgelegd. Een mensch moet zich zelf geheel hebben
losgelaten en, zonder eenige terughouding, alles in de hand
Gods hebben gesteld. Maar, is dat waarlijk geschied, dan
daalt ook, met de overgave, een diepe en weldadige stilte
in het hart dat Augustinus' woord nu verstaat: „Gij hebt
ons voor U en tot U geschapen, o God daarom vindt ons
hart binnenin ons geen rust, eer het rust heeft gevonden
in U
Zulk eene stilheid klinkt in Gods ooren veel schooner
dan de jubelliederen Hem toegezongen met de lippen, ter
wijl men het hart verre van Hem hield, zoo waarachtig als
God een God is die niet aanziet noch aanhoort wat voor
oogen of ooren is. Hij ziet en hoort het hart aan. Alleen
het hart.
De lofzang is stilheid tot U, o God, in Sion.
De stilheid des vertrouwens op God.
Hij is ons vertrouwen waard. Maar: geven wij Hem ook
wat Hem toekomt Ach, wat zuchten en zorgen en bekom
meren wij ons over vele, vele dingen Wat een vragen en
jagen wat een pogen om te zien dat het inderdaad goed
gaat, zooals het gaat. Wat een kansberekening, een vrees
achtigheid en kleingeloof. En de gevolgen van dit alles
voor ons-zèlf Agitatie, onrust, angst, slingering. Vrede is
er alleen, als wij ons kinderlijk door den Vader laten
leiden Hem blindelings volgen alles aan Hem overlaten,
verzekerd dat Hij als Vader zal zorgen. Heilige kalmte is er
alleen voor het Abrahams-geloof: de Heer zal het voorzien
Is het wonder dat God in deze stille gelatenheid der ziel
zich een lofzang hoort toezingen? Wordt een vader niet
het meest verheerlijkt door zijn kind als het, in onbepaald
vertrouwen, zijn kleine en zwakke handjes neerlegt in vaders
groote en sterke hand om aan die hand hem rustig te volgen
De lofzang is stilheid tot U, o God, in Sion.
De stilheid der gehoorzaamheid aan God.
Gelooven is nietzeggen. Gelooven is altijd doendoen
den wil des Vaders, die in de hemelen is. En hoe minder
ophef en drukte wij daarbij maken, des te beter. Echte
gehoorzaamheid gaat stil haar gang. Zooals Jezus, die het
Ververij en Chemische Wasscherij stnoml en Terfl allB SDOrte11
1 DAMES- en HEEREN GARDE
ROBE, vlug en onberispelijk.
ZANDVOORT, Telef. 145.
HAARLEM, Tel. 1561 en 771.
Gr. Houtstraat 5a
HAARLEM.