LQttgei mg, h a a r l e m. v\f77l VOOR ZANDVOORT ENAERDENHOUT No. 25 ZONDAG 18 OCTOBER 1914 3de Jaargang. De lofzang der stilheid. DE ZONDAGSBODE VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG Abonnementsprijs Per Jaargang voor Zandvoort 1.50 buiten (franco) 2.50 Afzonderlijke nummers0-05 REDACTIE: G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort. Jhr. Dr. M. F. van LENNEP - Aerdenhout. Adres voor de Administratie P. SAAF, Burgemeester Engelbertsstr. 9-13 Zandvoort - Telefoon No. 27 Advertentiën 1—5 regels0.55 Elke regel meer 0.10 Dienstaanbiedingen 1—5 regels 0.35 Elke regel meer0.06 Bij abonnement extra korting Zondag 18 October 1914, Ned. Herv. Gemeente: v.m. 10 uur: Dr. A. H. DE HARTOG. Predikant te Haarlem. De lofzang is in stilheid tot U, o God, in Sion. Psalm 65 vs. 2a. II. De lofzang is stilheid tot U, o God, in Sion. De stilheid der dankbaarheid jegens God. Diepe dankbaarheid maakt een mensch stil. Als wij bijzonder dankbaar zijn jegens de menschen die ons bewel- dadigden, zijn wij arm aan woorden. Dan stamelt zelfs de meest bespraakte. Dan helpt 't niet of wij ons al aftobben om hetgeen ons hart vervult lucht te geven in schoone volzinnen. Een traan welt op in ons oog wij drukken, diep bewogen, de hand van onzen weldoener en, wanneer we nog iets pogen te zeggen, dan is het alleen ditdat we niet weten wat en hoe we het zeggen zullen. De diepste dank in de onuitsprekelijke dank. En zoo is het nu ook tegenover God. Niet dat wij Hem verwennen met onze erkentelijkheid voor Zijn goedheid. Ondank is niet alleen s werelds loon, maar ook en vooral Gods loon. Dadelijk klagen wij en beklagen wij ons en verdenken wij Zijn liefde en trouw. Dat is snoode ondank baarheid. lederen morgen zijn Zijne goedertierenheden nieuw. Zijn trouw is groot. Zijn genade is ons genoeg. Hij doet ons niet naar onze zonden. Hij draagt ons met onuitputtelijk geduld. Hij bereidt ons verrassingen. Hij geeft ons uit komsten. Hij hoort het gebed, Hij troost en sterkt ons op den levensweg en geeft ons voor de toekomst de meest wonder bare beloften van heerlijkheid. Wie daar goed inkomt, komt in de stemming van den ootmoed, die hem met gebogen hoofd voor God doet treden, erkennende ik ben geringer dan al uw weldadigheid en al uw trouw. Hij zoekt het antwoord op de vraag der ver legenheid wat zal ik den Heer vergelden voor al Zijn weldaden aan mij bewezen En hij zoekt totdat hij het antwoord gevonden heeft. Dan wordt het stil in Zijn hart. Hoe langer, hoe stiller. Stil van dankbare verbazing over zooveel onverdiende zaligheên. En God hoort dat dankbaar zwijgen, Hij verstaat het lied zonder woorden, dat uit het stille heiligdom des harten oprijst tot Hem, Wien het nooit, bij Zijn zegenen, te doen is om onzen dank, maar Die toch gedankt worden wil, omdat alleen aan een dankbaar hart Zijn zegeningen niet te vergeefsch zijn geschonken. De lofzang is stilheid tot U, o God, in Sion. De stilheid der liefde tot God. Wie liefheeft zal zich telkens weer gedrongen gevoelen om zijn liefde te betuigen. De liefde moet zich uiten. Dat ligt in haren aard. En toch als de liefde gehéél opgaat in haar voorwerp, wordt zij zalig-passief gaat ze over in een stil genieten in een zich rustig verlustigen in haar bezit. Menschen die elkander hartelijk liefhebben, hebben er geen behoefte aan elkaar aldoor maar liefdesverklaringen te doen ze zijn niet bang dat de een er niets van zal be grijpen als de ander niet voortdurend spreekt. Zij kunnen zwijgend bij elkander zitten, vreezend de stille atmosfeer van geluk te zullen verstoren door het minste geluid. Zoo is ook in ons verkeer met God de stilheid het teeken dat dit verkeer zeer intiem is. Het innigste gebed is het stille gebed dat wij bidden in heilige ecstase. Gods ver borgen omgang vinden zielen daar Zijn vrees in woont. En die verborgen omgang, beginnende met een spreken van ons tot Hem, gaat over in een beurtzang tusschen Hem en ons, om zijn hoogtepunt te bereiken in ons stil luisteren naar hetgeen Hij ons influistert. Een zalige be dwelming, waarin wij ervaren wat Catharina van Sienna eens zag in haar droom God tot baar komende om, haar eigen hart wegnemende, het Zijne daarvoor in de plaats te geven. De lofzang is stilheid tot U, o God, in Sion. De stilheid der verwachting van God. Wie op iets heerlijks wacht, kan ongeduldig en onrustig zijn, daar het verlangen om het begeerde te bezitten hem drijft Wie iets vreëselijks verwacht, kan het met een bevend hart verbeiden. Maar: in de vólle spanning der verwachting zal er, noch bij den een noch bij den ander, luidruchtig heid zijn, maar ernstige stilheid nu komt het. Deze ernstige stilte is er ook in het hart dergenen die instemmen met het heimweelied van den Psalmist: „Mijn ziel wacht op den Heer, meer dan de wachters op den morgen". God komt soms tot ons in onweer en stormgeloei, maar het dichtst nadert Hij ons toch in het suizen van een zachte stilte. Om die zachte stilte te kunnen hooren, moeten wij zelf heel stil zijn. Met de stilheid van de bruid, die roer loos voor het venster staat en enkel luistert, almaar luistert, of ze hem ook hoort aankomen, haren bruidegom. Met de stilheid van den vrome die, aan het einde van zijn bangen lijdensweg, stil neerligt op zijn sponde, de handen gevouwen, de oogen naar Boven gericht, wachtend, almaar wachtend, niet op den dood maar op den Heer van leven en dood, om door Hem te worden opgenomen in heerlijkheid. De lofzang is stilheid tot U, o God, in Sion. De stilheid der aanbidding Gods. De stilheid der aanbidding van Gods groote macht en Ververij en Chemische Wasscherij stoonit En verft allE S00llEn DAMES- en HEEREN GARDE- Jï nllfffniiuri Gr. Houtstraat 5a ROBE, vlug cn onberispelijk.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1914 | | pagina 1