WAARSCHUWING. Bouwkunde. N.V. AMSTERDAMSGHE NAAIMACHINEHANDEL a; j. w. denekamp, Zending. Vragenbus. Pn vE d» 6eeü? SCerkstpaat te Zandvoortr, HAARLEM - Barteljorisstraat 4 - Telefoon 2472 Steuncomité. Laagste inschrijver voor het vervoer van 700 H.L. cokes van Heemstede naar Zandvoort, bleek A. Schuiten, voor f 44.70. lntusschen gaf M. Hollenberg toe zegging van gratis vervoer van 100 H.L.zoodat A. Schuiten 600 H.L. zal vervoeren voor f 38.40 en mogelijke meerdere hoeveelheden voor f 6.40 de 100 H.L. Nog ontving het Comité van K. de som van f 5. Burgerlijke Stand van Zandvoort. 9—16 Oct. 1914. Ondertrouwd: D. van Zetten en M. Stok. Getrouwd: A. Visser en A. Koper. Geboren: Zoon van J. M. Seders—Vink. Zoon van M. Koper—v. Keulen. Overleden: Mr. Q. van Tienhoven, 73 jr. M. Loos—Vooijs, 93 jr. De Medische Zending in Noord-Afrika. (Slot.) De zendeling-arts, Dr. Cliurcher heeft ook in Susa, een stad in Tunis, den arbeid begonnen en dezen ook ver buiten die stad uit gebreid. Een ziekenhuis is er nog niet, maar wel een barak, waar kranken voor korten tijd opgenomen kunnen worden- Jaarlijks komen ongeveer 4000 zieken daar, velen van zeer ver verwijderde streken, om in de polikliniek hulp en troost te zoeken. Dr. Cliurcher zoekt ook zijn patiënten in de omliggende plaatsen op en tracht op deze wijze nieuwe aanknoopingspunten te vinden. Op deze tochten heeft hij veel ongemakken te verduren, des daags in de gloeiende zon, op hobbelige wegen in een wagen zonder veeren reizende, des nachts door allerlei insekten geplaagd, die het uiterlijk van den reiziger des morgens veel doen gelijken op een van de pokken herstellende. Bij aankomst in een dorp gaat er een omroeper rond en verkondigt luide: -de dokter van Susa is gekomen en brengt gratis geneesmid delen mede." Dan komen de zieken uit de hutten en scharen zich rondom den geneesheer. Eerst wordt er godsdienstoefening gehou den en later wordt ook geen enkele gelegenheid verzuimd om het zaad des Evangelies uit te strooien. De stille arbeid der zendeling-artsen is niet te vergeefs en menig maal mogen zij vernemen, dat Gods Woord de harten heeft getrof fen. Een vroegere patient ontmoette eens Dr. 'Churcher en vroeg hem om een ander evangelie, daar hij het evangelie van Mattheus, dat hij vroeger gekregen had, gelezen had en gaarne nog meer wilde weten. Ook kwamen zijn dorpsgenooten des avonds tot hem om met hem te lezen. Zulke ervaringen bemoedigen den zendeling om, trots alle moeilijkheden en gevaren, vol te houden. Het jaar 1907 pracht moeilijkheden van bijzonderan aard. Dr. Churcher werd toen namelijk voor de Fransche rechters in Sfax ge roepen, beschuldigd van de wet te hebben overtreden, daar hij geneesmiddelen gaf en als apotheker werkzaam was, terwijl hij zich alleen als geneesheer opgegeven had. Op de tafel stonden, als stille en toch welsprekende getuigen, medicijnfleschjes uit de zendings apotheek met etiketten en bijbelwoorden er op. De zendeling werd tot een boete veroordeeld. Toen hij vergunning vroeg om verder te praktiseeren, werd hem dit toegestaan, onder voorwaarde dat hij geen woord over godsdienst zou zeggen. Hij legde toen echter ter stond zijn vergunningsbrief weder neder, zeide aan den ambtenaar, dat de reden van zijn verblijf in het land juist was om als zendeling werkzaam te zijn en nam de gelegenheid te baat om enkele ernstige woorden ook tot dien ambtenaar te richten. Deze gaf den zendeling toen met een onvriendelijk woord den vergunningsbrief weder terug hij mocht dus wel voortgaan met praktiseeren, maar de recepten moest hij door een Italiaansch apotheker in de stad laten gereed maken. Onder de zieken, die zich aanmelden, zijn zeer vele chirurgische gevallen en oogziekten. Vooral de vaak voorkomende beten van kameelen zijn moeilijk te genezen. De verregaande onachtzaamheid omtrent wonden, die het volk eigen is, vermeerdert natuurlijk steeds het lijden en maakt de genezing dikwijls onmogelijk. Zulke gevallen vereischen veel geduld en zelfverloochening van de zijde der artsen, doch daardoor zijn de mohammedanen ook in de gelegenheid een treffend aanschouwelijk onderwijs in de christelijke liefde te zien. Toen een mohammedaansche vrouw eens afschuwelijke wonden van een patient door de vrouw van Dr. Churcher zag verbinden, riep zij uit: „dit is ongehoord! Men heeft mij altijd geleerd, dat alle Christenen naar de hel gaan, doch ik zie duidelijk, dat gij ten minste naar den hemel zult gaan." Zoo wint de zendeling-arts, op het voor beeld van den Heiland, die het land doorging, goeddoende, door de hulp die hij aan het lichaam geeft, de harten der menschen. v. L. (Niet onderteekende vragen worden niet beantwoord.) Vraag. Is de uitdrukking: „iets onder de voorwaarde van Jacobus doen" aan den Bijbel ontleend? En wat wil men daarmee zeggen Antwoord. Wat men „de voorwaarde van Jacobus" pleegt te noemen, lezen we in den zendbrief van den Apostel Jacobus. Hfst. 4 vs. 15. De Apostel neemt in de voorgaande vei zen de plannen-makers onder handen. Dezen voert hij in vrs. 13 zoo sprekende in „wij zullen heden of morgen naar zulk een stad reizen (een andere lezing heeft: „wij zullen heden èn morgen reizen", hetgeen nog brutaler is) en „wij zullen aldaar een jaar overblijven, en wij zullen koopmanschap drijven en wij zullen winst doen." Dan gaat Jacobus hen hartelijk uitlachen„gij die niet weet wat morgen geschieden zal." Met souvereine luchthartigheid beschikkende over heel een jaar, zijn ze niet eens zeker van den dag van morgen. Immers is hun leven een dump, der verdwijning nabij. In plaats van te doen alsof we over de toekomst hadden te beschikken, voegt ons 't ootmoedige „indien de Heer wil en wij leven zullen, zoo zullen wij dit of dat doen." Jacobus bindt het „wij zullen" dus aan twee voorwaarden wij zullen indien de Heer wil èn wij zullen indien wij leven. Deze dubbele voorwaarde is wel wat vreemd, want als de Heer wil dat wij dit of dat doen zullen, zullen we natuurlijk ook leven. De kantteekenaren onzer Statenvertaling vermelden een andere lezing van vers 15, die ongetwijfeld de voorkeur verdient. Deze luidt zoo: „in plaats dat gij zoudt zeggen: indien de Heer wil, zoo zullen wij leven èn dit of dat doen." Zoo krijgen we niet twee voorwaarden maar één enkele „zoo de Heer wil". Derhalvezeg gerust hardop of denk veilig bij uzelf: „ik zal", maar altijd onder de voorwaarde van Jacobus, dusik zal, als de Heer wil dat ik zal. Natuurlijk is het volstrekt niet de bedoeling van den Apostel dat we bij al onze plannen voortdurend de woorden „indien de Heer wil" zullen gebruiken. Laten we toch nooit meenen dat we God voor onze plannetjes kunnen winnen door een paar vrome woorden, of dat Hij kleingeestig genoeg is om op schoolmeester achtige wijze te controleeren of we wel altijd de letters „D. V." gebruiken (afkomstig van het Latijnsche „Deo Volente" „indien God wil".) Het „D. V." moet bij al ons doen en laten in ons hart staan geschreven. Of we het uitspreken of neerschrijven, is van niet het minste belang. Het plannen maken buiten God om en het plannen maken tegen God in, moet plaats maken voor het plannen maken met God, d. w. z. in plaats dat we zeggen: „ik zal" moeten we zeggen: „Hij zal". EEN DAGMEISJE GEVRAAGD, bij L. TEN BROEKE, Zandvoort. Ondergeteekende, Bouwkundige te Haarlem, Lange Begijnestraat 22, belast zich met het maken van PLANNEN en uitvoeren van BOUW WERKEN, tegen zeer billijke conditiën, en tevens met den aan- en verkoop van Bouwterreinen. Inlichtingen gratis. BOUWKUNDIGE. (Tijdelijk Opzichter bii den bouw der 34 Arbeiderswoningen der Gem. Zandvoort.) Hiermede berichten wij, dat de heer niet meer voor ons optreedt als agent en zijn voortaan onze Naaimachines alléén verkrijgbaar te HAARLEM, Barteljorisstraat 4. v/h A. LEWENSTE1N,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1914 | | pagina 3