J. Lottgering. VOOR ZANDVOORT ENAERDENHOUT No. 29 ZONDAG 15 NOVEMBER 1914 3de Jaargang. Allerheiligen. HAARLEM. DE ZONDAGSBODE VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG Abonnementsprijs Per Jaargang voor Zandvoort 1.50 buiten (franco) 2.50 Afzonderlijke nummers0 05 REDACTIE: G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort. Jhr. Dr. M. F. van LENNEP - Aerdenhout. Adres voor de Administratie P. SAAF, Burgemeester Engelbertsstr. 9-13 Zandvoort - Telefoon No. 27 Advertentiën 1—5 regels0.55 Elke regel meer0.10 Dienstaanbiedingen 1—5 regels 0.35 Elke regel meer0.06 Bij abonnement extra korting Zondag 15 November 1914, Ned. Herv. Gemeente: v. m. 10 uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES. Alle de heiligen groeten U. Filipp. IV vs. 22a. 11. Ook in het Boeddhisme, dat eenige eeuwen ouder is dan het Christendom, vindt men een zeer ontwikkelden heiligen-dienst. De voornaamste heilige is de Boeddha zelf, van wien uitdrukkelijk geleerd wordt dat hij mensch was. Naast hem worden zijn voornaamste vereerders en discipelen heilig geacht, benevens de voorgangers van den Boeddha uit dezelfde wereldperiode, evenals zijn opvolger, de eerst komende Boeddha, Maitreya, de vriendelijke, genaamd. Naar Boeddhistische voorstelling vergaat de wereld met vaste tusschenruimten om telkens herboren te worden. In die groote wereldperioden verschijnen reeksen van Boeddha's die telkens de deugdwet hernieuwen en de menschheid verlossen uit den eeuwigen kringloop van gedurig in nieuwe bestaansvormen geboren te worden en te sterven. Een buitengewone uitbreiding heeft in dezen godsdienst de ver eering van beelden en reliquieën gekregen. Eindeloos groot is het aantal monumenten, waarin deelen van het lichaam van den Boeddha geacht worden te rusten. Het allerheiligste daaronder is een der oogtanden van den meester, die op het eiland Ceylon wordt bewaard. Ja, zelfs de schaduw van den Boeddha wordt in sommige kloosters vertoond. En daar het in het Boeddhisme voor een vroom en verdienste lijk werk geldt om de beeldtenis van zijn stichter te ver menigvuldigen, is het aantal van dergelijke afbeeldingen, van de kleinste tot de reusachtigste afmetingen, ontelbaar geworden, terwijl het vroom bedrog, dat in Rome met beelden gepleegd wordt, ook in het Boeddhisme wordt ge vonden er zijn beelden die de ledematen bewegen, welker oogen lichten of wier geheele gestalte een zacht schijnsel uitstraalt. Wat nu den Roomschen heiligen-dienst aangaat, niet zelden meent men dat de „heiligen" geen gewone menschen zijn geweest. Maar dit is een dwaling. Ook zij waren zon daren gedurende hun aardsche leven. Evenwel hebben zij zich op de een of andere wijze zóó verdienstelijk gemaakt voor God, dat zij niet alleen hun begane overtredingen hebben goedgemaakt, maar nog een batig saldo van goede werken overhielden die aan andere menschen, welke een tekort aan verdienstelijkheid hebben, door middel van de Kerk ten goede kunnen komen. Rome onderscheidt n.l. tusschen goddelijke geboden, voor allen verplichtend, en z. g. n. evangelische raadgevingen, die niet iedereen is ge houden om op te volgen. De Roomsche heiligen hebben én die geboden én die raadgevingen (als daar zijn vrij willige armoede en eeuwige zuiverheid) opgevolgd. Zij vol brachten dus méér voor eigen heil dan stipt noodzakelijk was, een uitkomst voor vele arme zondaren die nu van die overtollige goede werken hun aandeel kunnen ontvangen. Hoe men weet wie als heiligen moeten worden beschouwd en behandeld Oorspronkelijk besliste de stem des volks daarover, totdat de Kerk het recht der heiligverklaring of Canonisatie zichzelve ging voorbehouden. De oudste offi- cieele heiligverklaring is die van Ulrik van Wurtemberg in het jaar 993. Thans heeft zij eerst na een formeel proces plaats, dat soms wel een eeuw kan duren. Aan de heilig verklaring gaat de zaligverklaring vooraf. Maar niet iedere beatificatie leidt tot canonisatie. Ook tot de zaligen kan men bidden en hunne reliquieën worden vereerd. Maar alleen tot der heiligen eere mogen kerken worden gebouwd en alleen hun r«iiquieën mogen in de altaren geplaatst worden, gelijk ook der zaligen hoofd wel stralen mag dra gen, terwijl de volkomen aureool alleen den heiligen toe komt. De gang der procedure wordt gekenmerkt door allerlei formaliteiten en bijzonderheden, vereischten van ondertee- keningen, eedsafleggingen, attestaties, enz. Minstens twee mirakelen moeten geconstateerd worden als door den can- didaat-heilige verricht, hetzij bij zijn leven, hetzij na zijn dood door zijn reliquieën. Eindelijk breekt de dag der ca nonisatie aan. In de prachtig versierde St. Pieterskerk zit de Paus op zijn troon, omgeven door het geheele pauselijk hof, in tegenwoordigheid van het corps diplomatique en een uitgelezen schare van genoodigden. Het besluit wordt af gekondigd met deze woorden „In den naam der heilige en ondeelbare Drievuldigheid, tot groei en glorie van het Katholieke geloof, op gezag van onzen Heer Jezus Christus, der heiligen Petrus en Paulus en van het onze, na rijp be raad en op de stem van onze broeders de Kardinalen der heilige roomsche Kerk, van den raad der Patriarchen, Primaten, Aartsbisschoppen en Bisschoppen verklaren wij N. N. tot heiligen belijder (of heiligen martelaar)". Dan volgt de pauselijke mis, wordt een volle aflaat verkondigd en een dag bepaald, waarop het feest van den heilige wordt gevierd. En voor het eerst wordt de nieuwe heilige met het gebruikelijke „ora pro nobis bid voor ons, aangeroepen. De gezamenlijke kosten van een canonisatieproces komen op de som van 125.000 gulden. Wordt vervolgd.) P. M. Ververij en Chemische Wasscherij Gr. Houtstraat 5a Stoomt en verft alle soorten DAMES- en HEEREN GARDE ROBE, vlug en onberispelp. ZANDVOORT, Telef. 145. HAARLEM, Tel. 1561 en 771.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1914 | | pagina 1