VOOR ZANDVOORT ENAERDENHOUT
No. 45
ZONDAG 14 MAART 1915
3de Jaargang.
Een Vraag en zijn Antwoord.
DE ZONDAGSBODE
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
Abonnementsprijs
Per Jaargang voor Zandvoort 1.50
r buiten (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0C5
REDACTIE:
G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort.
Jhr. Dr. M. F. van LENNEP - Aerdenhout.
Adres voor de Administratie
P SAAF, Burgemeester Engelbertsstr. C-13
Zandvoort - Tei.efoon No. 27
Advertentiën 1—5 regels0.55
Elke regel meer0.10
Dienstaanbiedingen 1—5 regels 0.35
Elke regel meer,0 06
Bij abonnement extra korting
Zondag 14 Maart 1915, Ned. Herv. Gem., v.m. 10 uur:
Ds. J. M. CONRAD1, ëm. pred. te Haarlem.
Wat is waarheid
JOH. 18 38
Ik ben de waarheid.
JOH. 14 6
Die uit de waarheid is. hoort
mijne stem.
JOH 18 37
Jezus staat voor Pilatus en verzekert dat hij een koning
is, en dat hij geboren dit ziet op zijn aardsche geboorte
en in de wereld gekomen dit op zijn gezonden zijn
door den Vader is, opdat hij der waarheid getuigenis
zou geven. Daarop antwoordt de stadhouder: „wat is
waarheid
Wij kunnen in het hart van Pilatus niet lezen en daarom
ook slechts met eenige waarschijnlijkheid gissen in welken
zin hij dat „wat is waarheid?'' bedoelde. Vele uitleggers
van den ouden tijd hebben daarin de uitdrukking willen
lezen van een ernstig zoeken naar de waarheid. Daar hij
het antwoord van den Heiland echter niet afwacht, maar
zich terstond verwijdert, is deze uitlegging niet waarschijnlijk.
Zocht hij waarlijk ernstig naar waaarheid, dan was het nu
of nooit de gelegenheid om die te vinden. Maar daartoe
doet hij geen moeite. Anderen zien in zijn woord met
meer waarschijnlijkheid de belijdenis van den sceptischen
werelddienaar, die, zelf de waarheid niet kennende en haar
ook niet begeerende te kennen, zich niet kan voorstellen
dat zij ergens bestaat of gevonden wordt, en Jezus beklaagt
en bespot als een armen dweper, die zutlc een dwaas doel
zich heeft voorgesteld; der waarheid getuigenis te geven!
Immers met waarheid komt men niet ver, wordt men niet
rijk of machtig, in een wereld van zonde en leugen en
bedrog en geweld. .Pilatus weet er van mede te spreken.
Is het niet veel voordeeliger onwaar, oneerlijk te zijn, om
te koopen en zich te laten omkoopen, waar men kan? En
gelijk de onreine zich niet kan voorstellen dat ergens
reinheid zou bestaan, zoo meent Pilatus ookwaarheid,
gerechtigheid, zij worden nergens gevonden.
Wat is waarheid? Deze vraag kan nog heden ten
dage in verschillenden zin herhaald worden. Daar is de
agnosticus, die zich met een ongeloovig schouderophalen
afkeert van ieder die meent dat de waarheid gevonden
kan wordendaar is de zondaar, die de waarheid niet wil
zien, noch dienen, en zich dus spottend over haar uitlaat,
als bestond zij nietdaar is eindelijk ook de ernstig zoekende
ziel, die naar waarheid dorst en alles zou willen geven om
haar te bezitten. Behooren wij tot deze laatsten?
Gode zij dank, er is een antwoord. Jezus heeft gezegd
„Ik ben de waarheid". (Joh. 14 6).
Wij zouden misschien een ander antwoord verwacht
hebben, bijv.: „ik breng, ik verkondig de waarheid".
Natuurlijk is dit ook waar, wat Jezus betreft, maar zijn
woord is hooger en dieper. Hij is de waarheid zelf, de
levende openbaring der waarheid, degene die ons God
toont, uitlegt, met God vereenigt, het beeld des Vaders.
Indien wij dit goed voor oogen houden, zal het ons be
waren voor een fout, waarin zoovele christenen vallen, om
namelijk de waarheid te gaan vereenzelvigen met de een
of andere belijdenis of met een stel geloofsartikelen of een
kerkleer of zelfs met den bijbel. Men versta mij wel: ik
zeg niet dat de bijbel niet waar is, of de kerkleer of belijdenis
of geloofsartikelen geen waarheid kunnen bevattendal zij
verre. Ik geloof van ganscher harte in de waarheid van
den bijbel, maar de waarheid zelve is toch nog hooger, is
toch nog iets anders. Immers, bet kan maar al te licht
voorkomen, dat iemand den ganschen bijbel en de leer
zijner kerk als waarheid gelooft en erkent en toch nog niet,
naar het woord van Jezus, „uit de waarheid", een dienaar,
een kind der waarheid, een discipel des Heeren is.
Zuiver in de leer te zijn is goed, maar dit maakt ons nog
niet tot een bekeerde, een kind van God. Men kan de
waarheid verstandelijk aanhangen, orthodox zijn en op de
modernen afgeven en toch zeer verre staan van het konink
rijk Gods. Dit is altijd de groote fout van de roomsche
kerk geweest, dat zij de kerkleer met de waarheid is gaan
vereenzelvigen. En wij moeten, als protestanten, zorgen
niet in diezelfde fout te vervallen. Neen, de waarheid, is
een zaak des hartenwaarheid is gelijk heiligheid, gerech
tigheid.
Jezus zeide: „Ik ben de waarheid". -Om dus de waar
heid te bezitten, moeten wij tot hem gaan, hem aannemen,
in hem gelooven', ons door hem laten vernieuwen, bekeeren.
De wedergeborene ziet, heeft de waarheid, omdat hij Jezus
heeft. De niet wedergeborene heeft de waarheid niet, al
kende hij ook den ganschen bijbel van buiten en al streed
hij voor de zuiverheid van de leer zijner kerk.
Dit is een hoogst ernstige en heerlijke zaak. Die in Jezus
ingeplant is, als de rank in den wijnstok, leeft uit zijn leven,
en ontvangt van hem kracht tot waarheid, dat is tot heiligheid.
„Die uit de waarheid is, hoort mijne stem", heeft Jezus
nog tot Pilatus gezegd. Dat is, hij, wiens hart werkelijk
naar waarheid, heiligheid, gerechtigheid uitgaat, komt tot
Jezus, omdat hij in dien Heiland de vervulling van zijn
begeerte erkent. Jezus toont hem de verdorvenheid van zijn
hart, Jezus verzekert hem de vergeving van zijn zonden,
Jezus schenkt hem kracht tot waarheid en heiligheid. Die
dorst heeft, kome tot hem en drinke 1
Tot Jezus, altijd weer tot hem! v. L.
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVER1J en CHEMISCHE WASSCHERIJ
LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771.
Stoomt on verft alle soorten Dames- en Heeren-Gardernbe vlup en onberispelijk,
a*- Speciale inrichting vcor het stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen. -*a