VOOR ZANDVOORT EN AERDENHOUT
No. 46
ZONDAG 21 MAART 1915
3de Jaargang
Onvervulde Wenschen.
ff 1<
DE ZONDAGSBODE
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
Abonnementsprijs
Per Jaargang voor Zandvoort 1.50
buiten (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0 05
REDACTIE:
G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort.
Jlir. Dr. M. F. van LENNEP - Aerdenhout.
Adres voor de Administratie
P SAAF, Burgemeester Engelbertsstr. 0-13
Zandvoort - Telefoon No. 27
Advertentiën 1—5 regels 0.55
Elke regel meer0.10
Dienstaanbiedingen 1—5 regels 0.35
Elke regel meer.0 06
Bij abonnement extra korting
Zondag 21 Maart 1915, Ned. Herv. Gem., v.m. 10 uur:
Dr. L. HELDRING, pred. te Amsterdam.
Doch dit alles baat mij niet,
zoo langen tijd als ik den Jood
Mordechai zie zitten in de poort
des konings.
Esther 5 13
Ons tekstwoord is genomen uit dat boek, dat door som
mige joodsche rabbijnen, samenstellers van den kanon des
Ouden Testaments, een plaats in dien kanon onwaardig
gekeurd werd, omdat de naam van God er nergens in
voorkomt, door anderen daarentegen met recht verdedigd,
omdat die naam er op elke bladzijde tusschen de regels
te lezen staat. Immers het geheele boek is één doorloopend
getuigenis van Gods leiding, Gods Voorzienigheid.
De booze Haman, de vijand der Joden, is door den koning
met gunstbewijzen overladen eer en heerlijkheid zijn over
vloedig zijn deel. Maar als hij al die heerlijkheid en groot
heid voor zijn vrienden en zijn huisvrouw opsomt, is de
eindconclusie, waartoe hij komt „doch dit alles baat mij
niet, zoo langen tijd als ik den Jood Mordechai zie zitten
in de poort des konings."Die Jood was hem een doorn
in het oog, die Jood, dien hij haatte omdat hij zich niet
voor hem nederboog. Hij zou niet rusten totdat hij dien
Jood uit den weg had geruimd en het zien van dien Jood
vergalde hem al het genot dat hij anders uit zijn hooge
positie en de gunst van den koning had kunnen putten.
Gaat het niet nog dikwijls zoo Eén onvervulde wensch
kan al de andere vervulde wenschen ongenietbaar maken,
doen vergeten, het genot er van vergallen.
Soms is die onvervulde wensch een dwaze, zondige,
slechts getuigende van nooit te verzadigen geld- of eer- of
genotzucht.
Daar is een mensch, die een groot vermogen verzameld
heeftde wereld benijdt hem, maar hij zegt„wat baat
mij dit alles, zoolang er anderen zijn, die rijker zijn dan ik."
Daar is een mensch die een prachtige positie zich heeft
veroverd de wereld benijdt hem, maar hij zegt„wat
baat mij dit alles, zoolang ik het hoogste niet heb ver
kregen, de hoogste sport op de maatschappelijke ladder
niet heb beklommen
Zie, dit is dwaas en zondig. En de straf die die zonde
zelve medebrengt bestaat hierin, dat de mensch die zoo
denkt, nooit eenig genot van het verkregene kan smaken.
Het verlangen naar het nooit bereikte belet hem te ge
nieten van datgene wat God hem schonk en in ontevreden
heid en ondankbaarheid leeft en sterft hij.
Soms echter kan dat stil gedachte en stil uitgesprokene
„wat baat mij dit alles 7" een diep weemoedige, voor de
wereld misschien verborgene droeve werkelijkheid openbaren.
Menig rijke, door velen benijd en met wangunst aan
gezien, moet bij zich zeiven zeggen „wat baat mij dit alles,
zoolang de verborgen kwaal, waaraan ik lijd, mij alle levens
genot ontzegt
Menig hooggeplaatste, door de wereld voor een gunste
ling der fortuin aangezien, zucht bij zich zeiven „wat baat
mij dit, zoolang er geen vrede in mijn huis woont, mijn
eigen kind mij het hart breekt
O hoe menig bitter, voor de wereld soms onzichtbaar
kruis, werpt zijn zwarte schaduw over het leven en neemt
er al den zonneschijn uit wegWat doet de christen
daarmede Hij wil niet morren, niet er tegen vechten, niet
trachten het af te werpen hij brengt het tot God.
Paulus had een scherpen doorn in het vleesch, die hem
pijn deed, hem belemmerde in zijn arbeid voor den Heer.
hem veel levensgenot en werkgenot wegnam. Hij gaat er
mede naar God hij bidt herhaaldelijk „Heer, neem dien
doorn weg En de Heer verhoort, maar op andere wijze.
De doorn wordt niet weggenomen, maar de genade wordt
zóó vermenigvuldigd, dat Paulus aan die genade volkomen
genoeg heeft, en in den doorn leert roemen. Gods kracht
wordt in zijn zwakheid volbracht en wel verre dat de doorn
voortaan hem belemmert in zijn arbeid voor den Heer,
wordt die arbeid door de beproeving, door het lijden, zóó
gedragen, zóó aanvaard, des te gezegender.
Wanneer en in welken zin mag de christen dit woord
van Haman „dit alles baat mij niet, zoolang overnemen
Wanneer God hem zegent met voorspoed in zijn zaken,
zijn gezondheid, zijn gezin, dat hij dan tot zich zeiven zegge
„dit alles baat mij nog niet, zoolang ik voor dien zegen
niet dankbaar ben, zoolang die zegen mij niet tot den Heer
gebracht heeft, zoolang mijn hart onbekeerd en onweder
geboren is, zoolang ik den strijd nog niet heb aangebonden
tegen de zonde, zoolang ik Jezus Christus nog niet ken als
mijn Heiland, zoolang ik niet geleerd heb alle aardsche
goederen en winsten als niets te achten tegenover de paarl
van groote waarde."
En wanneer God hem zegent met tegenspoed, met
teleurstelling, met ziekte want ook dat alles is zegen
dat hij dan zegge„dit alles baat mij nog niet, zoolang
dat lijden niet de vrucht heeft voortgebracht, die God wil
dat het zal voortbrengen, zoolang ik de lessen niet heb
geleerd die de Heer mij wilde leeren, zoolang ik niet dichter
tot Hem ben gekomen en dan zelfs voor het lijden heb
leeren danken. Lijden kan soms te vergeefs geleden zijn,
wanneer de ziel zich verhardt en verbitterd wordt. Bewaar
mij daarvoor o Heer!'
Die zóó denkt, die zóó bidt, hem wordt alles ten eeuwi
gen bate. v. L.
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOM VERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771
Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heercn-Gariierobe vlug en onber'speljjk.
a*- Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen.