VOOR ZANDVOORT ENAERDENHOUT
No. 49
ZONDAG 11 APRIL 1915
3de Jaargang
BERICHT.
Een groot gevaar.
DE ZONDAGSBODE
VERSCHIJNT EL KEN ZATERDAG
Abonnementsprijs
Per Jaargang voor Zandvoort 1.50
buiten (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers
0.05
REDACTIE:
G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort.
Jhr. Dr. M. F. van LENNEP - Aerdenhout.
Adres voor de Administratie
P. SAAF, Burgemeester Engelbertsstr. 9-13
Zandvoort - Telefoon No. 27 -
Advertentiën 1—5 regels0 55
Elke regel meer0.10
Dienstaanbiedingen 1—5 regels 0.35
Elke regel meer006
Bij abonnement extra korting
Met het begin van den nieuwen jaargang op 1 Mei,
treden tot de redactie toe: Ds.J. A. van Leeuwen, predikant
te Bloemendaal en Mejuffrouw C. Bienfait te Aerdenhout.
Deze laatste heeft, gelijk den meesten lezers bekend zal
zijn, reeds sedert het eerste nummer van ons blad, wekelijks
haar zeer gewaardeerde medewerking onder de letters C. B.
ons verleend. De Zondagsbode zal dan voortaan den naam
dragen van „De Zondagsbode voor Zandvoort, Aerdenhout,
Bloemendaal en Overveen". De drie predikanten-redacteuren
zullen beurtelings het hoofdartikel schrijven, terwijl Ds.
Posthumus Meyjes. als voorheen de mededeelingen uit
Zandvoort, en Ds. van Lennep het feuilleton en de zendings
rubriek voor zijn rekening neemt. Mej. Bienfait schrijft
weder „Voor eiken dag" en „Allerlei". Ook de vragenbus
blijft voortbestaan; ieder der drie predikanten houdt zich
voor vragen aanbevolen. Ds. j. A. van Leeuwen hoopt alle
mededeelingen en aankondigingen voor Bloemendaal te geven
en wacht die gaarne tijdig elke week in. Bovendien
wenschen wg nog een nieuwe rubriek te openen, onder
den naam „Leestafel", waarin boeken, die ter recensie aan
ons blad worden toegezonden, zullen worden aangekondigd
en besproken Ten einde meer ruimte voor deze nieuwe
rubrieken te winnen, is het ons voornemen zoo vaak dit
noodig mocht zijn, nog twee bladzijden aan den Zondagsbode
toe te voegen. Dit zal echter slechts mogelijk wezen, indien
het aantal abonnementen klimt, daar de drukkosten in dat
geval aanmerkelijk worden verhoogd. De abonnementsprijs
wordt nu voor Bloemendaal en Overveen, evenals voor
Zandvoort en Aerdenhout, 1.50 per jaar; voor andere
plaatsen 2.50.
DE REDACTIE.
Zondag 11 April 1915, Ned. Herv. Gem. v.m. 10 uur:
Ds. P. E. BARBAS, pred. te Haarlem.
(Doopsbediening).
En Jezus zeide: Ziet toe en wacht u van
de gierigheid; want het is niet in den
overvloed gelegen, dat iemand leeft
uit zijn goederen.
Lukas 12 15.
Om den zin goed te verstaan, moeten wij eerst de ver
taling verbeteren. Er staat eigenlijk„Ziet toe en wacht u
voor alle hebzucht, want al heeft iemand overvloed, hij
heeft toch het leven niet uit zijn goederen De gierig
heid waartegen Jezus waarschuwt, is niet die ondeugd,
welke bij ons gewoonlijk met dien naam wordt aangeduid
een onzinnig sparen en schrapen, en zichzelven nauwelijks
het noodige gunnenneen het is liefde tot het geld, de
begeerte, de zucht om te hebben, steeds meer te hebben.
Komt het eerste, wat wij gierigheid noemen, betrekkelijk
zelden voor, ten minste in die overdreven mate, het tweede
is helaas, zoo algemeen, dat een bekend roomsch geeste
lijke eens zeide in zijn lange loopbaan van biechtvader
nog nooit een biechteling te hebben aangetroffen, die er
zich van beschuldigde. Dit klinkt paradoxaal, maar het
komt omdat die algemeene ondeugd in ons arglistig hart
maar al te gemakkelijk vergoelijkt, ja met den naam van
deugd gesierd wordt. Die liefde tot het geld, die heb
zucht is toch een groot gevaar Waarom? De Heiland zegt
het ons in de gelijkenis die op deze woorden volgt: Zij
maakt ons in de oogen van God, den heiligen God, den
kenner der harten tot een dwaas, terwijl wij misschien
meenen o zoo voorzichtig en zoo wijs en zoo verstandig
te zijn, en de wereld dit ook van ons zegt.
Welke was de dwaasheid van den rijken man uit de
gelijkenis? Zij was tweeledig: ten eerste, dat hij meende
zijn leven in zijn macht te hebben en lange jaren te kun
nen vroolijk zijn en genieten van zijn goederen, terwijl zijn
ziel in dienzelfden nacht van hem afgeëischt wordt, en
ten tweede en deze dwaasheid is veel ernstiger dat
hij, hoewel rijk naar de wereld, niet rijk was in God, zoo
dat hij meende het leven te hebben uit zijn goederen, en
daaraan genoeg te hebben.
Daarom zegt de Heiland in onzen tekst„al heeft iemand
overvloed, hij heeft toch het leven niet uit zijn goederen",
noch het leven des lichaams zijt gij één enkel oogenblik
van dat leven zeker? noch bovenal dat der ziel, dat
gansch andere goederen noodig heeft om van te leven.
Deze waarschuwing geldt niet slechts voor de rijken
naar de wereld, hoewel dezen haar wel bijzonder ter harte
mogen nemen; immers rijkdom brengt maar al te vaak
hebzucht, liefde tot den rijkdom mede en als gevolg daar
van een willen houden van dat geld, een niet kunnen af
staan en geven van het zijne, een afschuwelijke zaak, die
door den apostel afgoderij genoemd wordt. Ik zeide straks,
dat gierigheid in den zin van overdreven, ziekelijke schraap
zucht niet zoo heel vaak voorkomt; deze hebzucht, het
niet willen en kunnen „geven" komt helaas, ontzaglijk
veel voor, juist bij rijken. Hoe weinigen zijn waarlijk mild
en overvloedig in het gevenEn deze zonde vindt men
evengoed bij kerkgaande, belijdende christenen als bij die
genen welke men gewoonlijk wereldsche menschen noemt.
Deze waarschuwing, zeide ik, geldt niet slechts voor
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771.
Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe vlug en onberispelijk.
Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen. -sug