VOOR ZANDVOORT ENAERDENHOUT
No. 50
ZONDAG 18 APRIL 1915
3de Jaargang.
BERICHT.
Zegen uit ongeloof.
DE ZONDAGSBODE
V E R S C H IJ N T E L K E N Z A T E R D A G
Abonnementsprijs
Per Jaargang voor Zandvoort 1.50
buiten (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers005
REDACTIE:
G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort.
Jhr. Dr. M. F. van LENNEP - Aerdenhout.
Adres voor de Administratie
P. SAAF, Burgemeester Engelbertsstr. 0-13
Zandvoort - Telefoon No. 27
Advertentiën 1—5 regels 0.55
Elke regel meer„0.10
Dienstaanbiedingen 15 regels 0.35
Elke regel meer006
Bij abonnement extra korting
Met het begin van den nieuwen jaargang op 1 Mei,
treden tot de redactie toe: Ds.J. A. van Leeuwen, predikant
te Bloetnendaal en Mejuffrouw C. Bienfait te Aerdenhout.
Deze laatste heeft, gelijk den meesten lezers bekend zal
zijn, reeds sedert het eerste nummer van ons blad, wekelijks
haar zeer gewaardeerde medewerking onder de letters C. B.
ons verleend. De Zondagsbode zal dan voortaan den naam
dragen van „De Zondagsbode voor Zandvoort, Aerdenhout,
Bloemendaal en Overveen". De drie predikanten-redacteuren
zullen beurtelings het hoofdartikel schrijven, terwijl Ds.
Posthumus Meyjes, als voorheen de mededeelingen uit
Zandvoort, en Ds. van Lennep het feuilleton en de zendings
rubriek voor zijn rekening neemt. Mej. Bienfait schrijft
weder „Voor eiken dag" en „Allerlei". Ook de vragenbus
blijft voortbestaan; ieder der drie predikanten houdt zich
voor vragen aanbevolen. Ds. J. A. van Leeuwen hoopt alle
mededeelingen en aankondigingen voor Bloemendaal te geven
en wacht die gaarne tijdig elke week in. Bovendien
wenschen wij nog een nieuwe rubriek te openen, onder
den naam „Leestafel", waarin boeken, die ter recensie aan
ons blad worden toegezonden, zullen worden aangekondigd
en besproken Ten einde meer ruimte voor deze nieuwe
rubrieken te winnen, is het ons voornemen zoo vaak dit
noodig mocht zijn, nog twee bladzijden aan den Zondagsbode
toe te voegen. Dit zal echter slechts mogelijk wezen, indien
het aantal abonnementen klimt, daar de drukkosten in dat
geval aanmerkelijk worden verhoogd. De abonnementsprijs
wordt nu voor Bloemendaal en Overveen, evenals voor
Zandvoort en Aerdenhout, 1.50 per jaar; voor andere
plaatsen 2.50.
DE REDACTIE.
Zondag 11 April 1915, Ned. Herv. Gem. v.m. 10 uur:
Ds. P. E. BARBAS, pred. te Haarlem.
En Thomas antwoordde en zeide
tot hemMijn Heer en mijn
God
Joh. 20 28.
Thomas is één week van zijn leven ongeloovig geweest
en bijgevolg ongelukkigwant ongeloof maakt altijd on
gelukkig. Vóór die week was hij geloovig en na die week
bleef hij geloovig tot aan zijn levenseinde en bezegelde
zijn geloof in den opgestanen Heer, volgens de overlevering,
met den marteldood. Hebben wij dan wel recht van den
ongeloovigen Thomas te spreken
Doch dat daargelaten, hebben wij, geloovige christenen
wel eens, met dankbaarheid aan Thomas, herdacht, hoeveel
wij voor ons geloof aan zijn kortstondig ongeloof te danken
hebben Laten wij dit nu doen en zien of ik dan niet
recht had van „zegen uit ongeloof te spreken.
Jezus is na zijn opstanding herhaalde malen aan zijn
discipelen verschenen wij tellen tien verschijningen, waar
van het verhaal ons in de evangeliën en I Cor. 15 bewaard
is. V/ij vertrouwen die verhalen omdat zij ons gedaan worden
door getrouwe getuigen, die allerminst den indruk maken
van aan inbeelding, lichtgeloovigheid of hallucinaties te
lijden. Maar wij vergeten niet dat het getuigenis van die
genen, die eerst ongeloovig, mistroostig waren en later dcor
het zien en herkennen van den verrezen Heer geloovig en
blijmoedig werden, voor ons de meeste waarde heeft.
Eigenlijk waren de discipelen na den dood van Jezus allen
ongeloovig en mismoedig en onderschreven zij het droevige
„wij hadden gehoopt dat hij was degene die Israël verlos
sen zou" van de Emmaüsgangers. Dat die moedelooze
Emmaüsgangers, dat die mistroostige discipelen, dat die
weenende Maria Magdalena later geloovig en blijmoedig
konden juichen „de Heer is waarlijk opgestaan bewijst
wel dat zij toch waarlijk dien Heer gezien hadden, dat er
iets gebeurd was, dat hun ongeloof in geloof kon doen
veranderen.
„Maar die allen hebben het zich maar verbeeld zoo
wordt ons van ongeloovige zijde toegeroepen. „Zij hadden
zulk een heimwee naar den Heer die van hen was heen
gegaan en hoopten zóó op zijn terugkomst en spraken er
zoo vaak en stellig met elkander over, dat zij eindelijk de
een tot den ander zeiden „zou Jezus niet nog in ons
midden zijn? ja, ik voel hem, ik zie hem, daar is hij." En
zoo eindigden zij met hem allen te zien."
Met die voorstelling van de zaak strijdt absoluut de
wezenlijke gemoedstoestand der discipelen. Zij waren nuchtere
mannen en leefden allerminst in de gedachte aan Jezus terug
komst en opstanding uit de dooden. Veeleer waren zij diep
neerslachtig, weigerachtig zich te laten troosten. En daarbij,
indien het sterke verlangen naar het wederzien van een
gestorven vriend werkelijk dien gestorven vriend voor hun
oogen kon terugtooveren, zoodat zij hem allen zagen niet
alleen, maar met de prediking van dien opgestanen Heer
de wereld ingingen en bereid waren voor de waarheid
daarvan het leven te laten, dan vragen wij, waarom hebben
zij ons het geheim van die toovermacht niet nagelaten
Kan honger en het sterk verlangen naar brood, voedzaam
brood op de tafel tooveren Ach, de belegeringen van
Haarlem en Leiden hebben ons wel het tegendeel geleerd
Maar zelfs al verwierpen wij al de andere getuigenissen
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771.
Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe ving en onberispelijk,
gar- Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen, -rag