J. VAN VESSEM SPIJKER AUTO'S Zending. LUXE BROODBAKKERIJEN GEBR. J. VAN DER WERFF ONZE Electrische Deeg-Kneed-Machine ONZE Verdeelmachine ONZE Electrische Beschuit-Snijmachine ONZE Krentenv/aschmachine WAARBORGEN DE GROOTSTE ZINDELIJKHEID LUKE BROOD-, KOEK- EN BESCHUITBAKKERIJ Kleverparkweg 10 HAARLEM Telefoon 1070 Eevett alle soorten brood vervaardigd van de beste grondstoffen Delaunay Belleville- en Peugeot-Auto's GEBR. BEEKMAN R. BLOEMENDAAL. C. BEEKHUIS, Zandvoort. Handel in Brandstoffen en Schelpen Vraag. Is het niet onrechtvaardig dat God de zonde der vaderen aan de kinderen bezoekt? Waarom doet Hij iemand schuldeloos lijden onder het kwaad van een ander niet alleen, maar soms levenslang onder een ongeluk dat dien ander trof? Antwoord. Op het eerste deel van uw vraag antwoord ik dat de menschen geen losse, naast elkaar staande, elkander niet rakende individuen zijn, maar organisch samenhangen met heel het geslacht. Krachtens de wet der solidariteit, d.i. van den onderlingen samenhang, der lots- gemeenschap, die, naar het bestel van den Schepper de geschiedenis der menschheid beheerscht, en ook op zedelijk gebied zich doet gelden, deelen de kinderen in de gevolgen der zonde hunner vaderen. Deze wet Gods dient mede om de zonde te beteugelen. Wie haar niet laat om haar heil- looze uitwerking op zichzelven, late haar althans uit over weging dat hij in zijn eigen val onverbiddelijk anderen mêesleept. Wat het tweede deel van uw vraag betreft, daarvan kan niemand u een verklaring geven, want hier is een der verborgene dingen, die voor den Heer onzen God zijn, d.i. die Hij zichzèlven heeft voorbehouden. Het is aanmatiging in Zijn geheimen te willen doordringen. Bovendien is het vruchteloos, want Hij laat er toch niemand achter komen. Heeft uw God zóó weinig crediet bij u, dat gij twijfelt aan Zijn rechtvaardigheid omdat gij Hem niet kunt controleeren Zou Hij niet weten waarom Hij iets doet of toelaat, als gij zulks niet begrijpt? Begrijpt gij soms Zijn liefde Niemand begrijpt dat God in menschen welbehagen heeft. Is dit nu echter voor u een reden om de liefde Gods in twijfel te trekken? Onteer uw God niet en kwel uzelf niet door al die in den grond der zaak zoo onbescheiden en hoogmoedige „waarom's?" Wij hebben iets anders en iets béters te doenbiddend te onderzoeken waartoe de raadselen van het Godsbestuur moeten dienen? Wie daarmede ernst maakt, heeft geen tijd om naar het waarom te vragen. P. M. Wat zegt gij TEGEN de Zending? Zeg het niet! j1) I Tegen de zending? Zouden er nog menschen te vinden zijn. die tegen de zending spreken? In onze twintigste eeuw, die op een eeuw volgde welke wel eens de zendingseeuw bij uitnemendheid is ge noemd? Niet weinige, voorwaar. Die dat niet weet, mag wel waarijik een vreemdeling in Jeruzalem genoemd worden. Wat Paulus van de Joden te Rome omtrent het christendom hoorde: „wat deze sekte aangaat, ons is bekend dat zij overal tegengesproken wordt", kan, met de kleine verandering van „sekte" in „zaak" vaak genoeg op de zending worden toegepast. Toch is de toestand beter dan voor vijftig of zestig jaar. Gelijk het christendom zelf, naarmate het toenam en meer bekend werd, de beste apologie voor het christendom bleek te zijn, zoo gaat het en zal het meer en meer de zending gaan. Aan haar vruchten zal men haar kennen. Echter heerscht vooral op dit gebied bij zeer velen de schromelijkste onkunde en de mensch is nog altijd geneigd, evenals in de gelijkenis, verontschuldigingen te zoeken ten einde te ontkomen aan datgene wat hem opofferingen kost, hetzij in tijd, moeite of geld. Eer.ige van die verontschuldigingen en bezwaren tegen de zending willen wij te zamen afluisteren en trachten te weerleggen, altijd voor diegenen, wien het om waarheid te doen is en die niet zoo door vooroordeelen verblind zijn, dat zij voor degelijke argumenten onvatbaar blijken. Waar veel tegenstand tegen de zending uit onkunde en onverschilligheid voortkomt, daar blijft overigens het beste geneesmiddel tegen dien afkeer, onderzoek van wat de zending is en tot stand gebracht heeft, en verder belang stelling in de dingen van Gods Koninkrijk, welke wederom alleen op den weg van persoonlijke bekeering gevonden wordt. En nu komen de bezwaren aan het woord. 1. Zeg niet: Zending is onzin en ik geef er niet om. Wie zijt gij. die zoo spreekt? zijt gij onbekeerd, kent gij den Heer niet. dan is het waarlijk geen wonder dEt gij niet 0111 zending geeft, of het moest zijn als een soort beschavingsfactor. Eer gij er aan zoudt denken het Evangelie aan de heidenen te brengen, moet gij het eerst tot uw eigen hart laten komendan spreken wij elkander nader. Tot dien tijd oordeelt gij als een blinde over de kleuren. Maar gij zegt: „neen, ik ben een christen, ik noem mij een discipel des Heeren." Dan kunt gij ook niet ernstig bedoelen wat gij daar zeidet. Want uw Meester, uw Heiland noemde de zending niet onzin. Hij gaf zelfs een zeer duidelijk bevel daaromtrent. „Wat is uw marschorder vroeg eens de hertog van Wellington aan een predikant die, evenals gij, het nut der zending in twijfel trok. „Uw marsch order luidt: gaat heen in de geheele wereld, predikt het Evangelie aan alle creaturen, en daarmee uit!" Daarmee uit; kort en krachtig niet waar maar voor den christen moet het woord van zijn Heiland het einde van alle tegenspreking zijn. Gij zegt: zending is onzin, tijdverlies, geldverlies Met andere woorden, gij weet het beter dan uw Heer, gij zijt wijzer dan Hijuw Heiland vergist zich. Kunnen wij ons discipelen van Jezus noemen en tegelijk bespotten want daarop komt het eigenlijk neer, het zendingsbevel dat Hij gaf? Vvordt vervolgdM. F. v. L. Op het Christ. Nat. Zendingsfeest te Houdringen aan deBildt, in den zomer van 1898 werd door mij over dit onderwerp een toe spraak gehouden, welke hier eenigszins uitgewerkt en gewijzigd volgt. Zij verscheen eerst in de .Lichtstralen op den akker der wereld".— De hoofdgedachte en veel daarnaast ontleende ik aan: „Do not say" or the Church's excuses for neglecting the heathen", by J Heywood Horsburgh M. A. (C. M. S. missonary in Mid-China), een boekje dat op het einde der vorige eeuw in Londen verscheen en vele uitgaven beleefde. M. F. v, L. Dr. Mezgerstraat 48 Tel. No 130 Hiermede vervullen wij den treu- rigen plicht, U in kennis te stellen van het onverwacht overlijden van onze innig geliefde Moeder, Behuwd- en Grootmoeder, mejuffrouw PETRONELLA ZWEMMER, Wed. van den Heer Jacob Koning, in den ouderdom van bijna 66 jaren. Aerdenhout, A. P. VAN ZADEL KONING. J. VAN ZADEL en Kinderen Zandvoort, P. A. KONING. J. KONING JZN. E. G. KONING DRIEHUIZEN en Kind. Zandvoort, 5 Juli 1915. Kerkplein 7. leverbaar op korten termijn, terstond leverbaar PAKVELDSTRAAT 14. LEVERING IN AERDENHOUT ZONDER PRIJSVERHOOGING

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1915 | | pagina 5