2e Blad van „De Zondagsbode" van Zondag 18 Juli 1915. Voor eiken dag. Mededeelingen. als zonde. De eerste van deze bedenkingen is oorlog wordt nergens in den Bijbel verboden. Zelfs wordt hij in den Oud-Testamentischen tijd gevoerd op Gods bevel. Vooral in den aanvang van Israels volkshistorie. En niet zoo'n klein beetje ook. Afmaken, uitroeien, verbranden. Zelfs zonder Roode Kruis, dat o, bittere, vlammende veroordeeling van menschenmoord in massa wat meer eerst moedwillig aan flarden schoot, wêer zoo goed en kunstig mogelijk hersielt. Zeker, zulke dingen komen in het Oude Testament voor. Bij menigte. Zie b.v. Deut. 13:15 en 16, enz. enz. Maar ik zou toch drie dingen willen vragen. Ie. Hebben de volken, die thans oorlog voeren, opdracht daartoe ont vangen van God, gelijk Israël dien ontving of meende ont vangen te hebben Zoo niet, dan kan men toch „oorlog" zoo' in het algemeen moeilijk verdedigen met een beroep op het O. Test. 2e. Staan wij nog in 1915 op het stand punt van het O. Test.; en is in het „vervullen" van wet en profeten, d.i. in het vol-maken, in het geven van den vollen inhoud aan het voorloopige, óók niet begrepen vervulling van het gebod: gij zult niet dooden? Jezus heeft dat gebod volgemaakt op Zijn Heilandswijze, door het negatieve„gij zult niet", om te zetten in het positieve „gij zult" b.v. hebt uwe vijanden lief; zegent die u vloeken enz. Maar dat sluit toch oorlog vrijwel uit. 3e. Is alles geoorloofd, wat niet met zooveel woorden is verboden Op deze manier: oorlog wordt in den Bijbel niet verboden. Dus oorlog is goed is geoorloofd naar den wil van God. Dat is werkelijk een prachtige argumentatie. Ge moet die eens toepassen bij 'n paar andere dingen. Bijvoorbeeld bij slavernij en polygamie. Slavernij wordt nergens in den Bijbel verboden. Dus slavernij is goed; we moesten allemaal een troepje slaven houden. Polygamie wordt nergens in den Bijbel verboden, 't Is dus onzin, om verkeerd te vinden, dat 'n man meerdere vrouwen heeft. Zult ge u misschien zelfs beroepen op Abraham, Jakob, David toch geen „ongodisten of atheïsten", maar zeer vrome mannen. Of nog mooier, zult ge misschien zeggen, dat het Nieuwe Testament alleen voor „opzieners" beveelt, dat zij „ééner vrouwe man" moeten zijn. En het er voor gewone menschen, die geen „opziener" zijn, dus niet zoo precies op aankomt, (zie 1 Tim. 3 2). Tot zulke dwaasheden komt niemand, waar het slavernij en polygamie betreft. Ieder voelt de leugen in deze argu mentatie het is niet verboden dus het is goed. Is die leugen er dan niet als het 't probleem van den oorlog geldt? Hoe kan men dan beweren: de Bijbel verbiedt den oorlog nergensdus hij is goed niet tegen den wil van God, tegen den geest van Christus. Dat begrijp ik niet. De tweede bedenking is deze. Oorlog zal er altijd blijven, omdat in den mensch altijd zonde en verkeerdheden zullen blijven. Jezus heeft terecht gezegd uit het hart van den mensch komen voort: doodslagen. Zoolang dus de harten der menschen vol van zonden zijn, is de bron der daden troebel, en tot die daden zal blijven behooren oorlog voeren. Volkomen juist. Als alle gewetens wakker werden, en alle harten Christus toebehoorden, dan zou niemand er meer aan denken om oorlog te voeren. We hebben geen illusie, dat het ooit zoover zal komen. Maar is dat een reden, om niet met alle geoorloofde middelen mede te arbeiden aan de verwezenlijking van vrede op aarde 't Zou er prachtig met ons uitzien, als we naar dien regel eens handelden, waar het andere zonden geldt. Zie maar eens. Stelen zal nooit ophoudener zullen altijd dieven blijven. Doen we nu maar niets om de menschen 't onderscheid te leeren tusschen mijn en dijn Dronkenschap zal wel nooit op houden er zullen altijd dronkaards blijven. Dus geen hand uitsteken tegen dat kwaad? Ontucht zal wel nooit ophouden. Dus laat maar voortkankeren die zonde? Zoo redeneert niemand. Tenminste geen christen. En nu oorlog. Oorlog zal wel nooit ophouden. Maar zeg dan hetzelfde als bij die andere zonden :wij willen er tegen strijden, zoo goed we kunnen. Zeg dan hetzelfde als bij die andere vijanden van Gods heerlijkheid en Christus' zegepraalwij moeten mede werken om dat kwaad te bestrijden. Als de gewetens wakker worden zal dat ook gebeuren. BI. J. A. v. L. Verzameld door C. B. Wat gij u van iemand, dien gij innig liefhebt, vóór alles herinnert, dat zijn niet de woorden, die hij gesproken, en niet de gebaren, die hij gemaakt heeft, het zijn de stilten, die gij samen doorleefd hebt. Maeterlinck. Wie de gerechtigheid bemintde gerechtigheid grijpt hem en hij wordt zelf gerechtigheid. Meester Eckhart. Er zijn menschen die beweren dat de wetenschap het christendom reeds heeft weerlegd. Deze bewering is even onzinnig, als wanneer iemand verklaarde dat de wetenschap de zon had weerlegd. Sachsse. Men kan geen Christen zijn, zonder zijn tijd aan te klagen. Naumann. Eigenaardig is het in 't leven dat, wanneer men in 't geheel niet aan geluk of aan ongeluk denkt, maar enkel aan strenge, volhardende plichtsvervulling, het geluk van zelf komt, ook bij een leven van moeite, strijd en ontbering. Von Humboldt. Nog heden staan Babel en Jeruzalem tegenover elkander, doch met Jeruzalem in het hart kunnen wij veilig door Babel wandelen, maar wie Babel in 't hart heeft, is zelfs in Jeruzalem niet veilig. Da Costa. Hoeveel vervelende dingen doet men om de verveling te ontvluchten. Comtesse Diane. Zandvoort. De Kerkvoogdij der Ned. Herv. Gemeente te Zandvoort maakt bekend dat bij haar, in antwoord op de door haar rondgezonden circulaire, bedoelende de stichting van een fonds ten bate van het godsdienst-onderwijs alhier, aan jaarlijksche bijdragen is ingekomen een bedrag van f 202.50 en aan giften in ééns een totaal van f 15.—. Geen vrijheid hebbende de namen der inteekenaren te vermelden, aan gezien dezen van vergunning daartoe bij hunne inschrij vingen niet hebben doen blijken, dankt de Kerkvoogdij allen, die zoo hebben medegewerkt. Evenwel, hoe groot haar dankbaarheid jegens deze enkelen zij, toch wil de Kerkvoogdij niet verbergen dat zij zeer teleurgesteld is door het stilzwijgen door verreweg de meeste Zandvoortsche gegoede gemeenteleden bewaard. Daarom beveelt zij bovengenoemd fonds dringend aan in den daadwerkelijken steun van hen, die de circulaire niet beantwoordden en toch zeker in de termen vallen een gave te schenken. Voorts deelt de Kerkvoogdij mede dat zij, die de Ned. Herv. Kerk te Zandvoort bij uiterste wilsbeschikking willen gedenken, daarbij geen namen van Kerkvoogden hebben te vermelden, maar het legaat aldus te bestemmen: „Aan de Kerkvoogdij der Ned. Herv. Gemeente te Zandvoort". Namens de Kerkvoogdij voornoemd, J. HOLLENBERG, Penningmeester. De Kerkvoogden stellen, ten behoeve van de in Zand voort vertoevende Badgasten, seizoenkaarten verkrijgbaar, geldig voor eene (niet persoonlijke en tot ultimo September geldende) zitplaats in de Ned. Herv. Kerk, tegen den prijs van f 2.50. Men vervoege zich met zijn aanvrage bij den Koster. Voor meisjes, tijdelijk alhier in betrekking, bestaat ge legenheid om eiken Woensdagavond, 8 uur, in „Ons Huis", een gezellig avondje bij te wonen, onder leiding van de Wijkzuster en Mej. Koning. De verwachte derde gave van f 10.voor de Kraam- vrouwen-vereeniging is 1.1. Zondag niet gecollecteerd „onder de preek". N.N. gaf f 10.met de bijvoeging „na de preek van uw man". Dat was Zondag vóór 3 weken Vóór den daarop volgenden Zondag gaf X f 10.met de

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1915 | | pagina 3