Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 24
ZONDAG 10 October 1915
4de Jaargang
Predikbeurten.
Een stellige weigering.
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
R E D A C T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr Dr. M F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej. C. B1ENFAIT - Aerdenhout
Adres voor de Administratie:
P. SA AF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENTIËN:
1—5 regelsf 0.55
Elke regel meer0.10
Dienstaanbiedingen, 1 5 regels 0.35
Elke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Ned. Herv. Gem. Zondag 10 October 1915.
Zandvoort, v. m. 10 uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES,
Doopsbediening.
Bloemendaal, v.m. 10 uur: Ds. J. A. VAN LEEUWEN,
Doopsbediening.
's av. 61/2 Ds. J. A. VAN LEEUWEN.
Doch de wijzen antwoordden, zeggende:
Geenszins, opdat er misschien voor ons
en voor u niet genoeg zij.
Wat hebben wij te antwoorden aan degenen die ons
vragen „Geeft ons van uwe olie, want onze lampen gaan
uit 1"? Hébben wij een antwoord Gaan ónze lampen niet
uit? En hebben wij olie genoeg om ze brandende te houden^.
Het antwoord der wijze maagden was een kort en krachtig
„geenszins aldus nader toegelicht„opdat er misschien voor
ons en voor u niet genoeg zij De bedoeling is als wij
onzen voorraad met u deelen, komen wij allen te kort.
Maar was dat niet zelfzuchtig om die anderen zoo in ver
legenheid te laten? Zeggen zij zélf niet: „opdat er mis
schien voor ons en voor u niet genoeg zij' Was het niet
meer in den geest der liefde geweest als zij, juist om
gekeerd, hadden gesproken: „hier is wat wij misschien wel
kunnen missen misschien hebben wij zoo wel met ons tienen
genoeg' En, als zij de kans om te kort te komen niet
durfden te loopen terwille van den Bruidegom, hadden ze
dan niet haar brandende lampen moeten geven aan haar
gezellinnen en liever zelf buiten de feestzaal moeten blijven,
dan lijdelijk toe te zien dat die anderen zouden worden
buitengesloten? Klinkt dat „geenszins! niet onbarmhartig
hard? Zijn die wijze maagden wel anders dan wereld-wijs
Maar waarom berispte Jezus haar dan niet, al was 't maar
met een enkel woord Krijgen wij nu niet den indruk dat
hij haar stellige weigering goedkeurt? Altijd worden, bij
de behandeling dezer gelijkenis, de dwaze maagden hard
gevallen om haar zorgeloosheid. Maar érger dan zorgeloos
heid is liefdeloosheid. Wordt het niet langzamerhand tijd
de wijze maagden eens als afschrikwekkende voorbeelden
op de kaak te stellen
Zeker, zij hadden haar olie moeten deelen öf wegschen
ken. Maar: als wij zoo redeneeren, vergeten wij dat die
tien maagden geen historische personen zijn, maar zinne
beeldige figuren, gelijk ook die lampen en de olie sym
bolische beteekenis hebben.
Olie in de lamp, wil hier zeggen innerlijk licht, gees
telijke kracht, geloof. En nu vraag ikis dat mede-deelbaar?
Kan iemand daarvan weggeven Is er wel iets zóó per
soonlijks, als het geloof? Natuurlijk is een geloovige niet
bang om zelf niet genoeg over te houden, als hij van zijn
geloof iets zou weggeven. De woorden„opdat er misschien
voor ons en voor u niet genoeg zij'' dienen in de gelijkenis
alleen ter illustratie en kunnen niet worden overgebracht.
Maar wél moet een geloovige de bede „geef mij van uwe
olie!" beantwoorden met het besliste „geenszins". Een
voudig omdat het hem ónmogelijk is. Als het een quaestie
van willen was, zou hij anders spreken. Want hij wil juist
wél mededeelen Zóó sterk is dal willen, dat hij zijn eigen
„geenszins!" telkens zelf weerspreekt door het onmogelijke
altijd weer te beproeven. Een geloovige tracht uit den schat
zijns harten in anderer gebrek te voorzien. Hij spreekt
woorden van bemoediging en opbeuring hij wijst den weg
om tot vrede te komen; hij reikt oriënteerende lectuur uit;
wederlegt de ingebrachte bezwaren; argumenteertgetuigt
dringt aan verwijst naar Hem, die in allen zielenood
voorziet; zelfs dringt hij zijn levens-olie soms, zonder dat
opzettelijk te bedoelen, aan anderen op. Maar altijd blijkt
het weer opnieuw dat het niet gaat. Alle inspanning om
van eigen overvloed aan hen die niet hebben mede te
deelen ten spijt, is het einde geen ander dan het schijn
baar zoo harde en wreede „geenszins
Misschien zegt iemand nu dat dit een troostelooze be
schouwing is. Maar dan antwoord ik het is geen be
schouwing, het is een feit, door de ervaring bevestigd. En
als men dan herneemtdes te ergerdan zijn ook de
bezitters niet zalig te spreken, als ze alleen zélf van hun geeste
lijk bezit kunnen genieten, zonder er iets van te kunnen geven
aan arme hongerende en dorstende zielen, dan vraag ik
wie zegt u dat een geloovige, niet vermogende wat hij zou
wenschen, daarom absoluut niets vermag? Neen, niemand
kan een ander geloof geven. Maar daarom kan hij toch
voor dien ander veel zijn en veel aan hem doen.
Hij kan hem b.v. zijn belangstelling, zijn sympathie
geven. En dat is niet weinig. Wie gevoelt dat een ander
met hem mede-lijdt en deelt in zijn ellende, weet zich niet
meer verlaten. En het besefer is een hart, dat mij ver
staat, is uiterst weldadig.
Dan, een geloovige vermag menigmaal ook dit de be
zwaren tegen het geloof bij den ongeloovige uit den weg
te ruimen. Zoo kiemt soms de vatbaarheid om te gelooven in
een ongeloovig hart. En aan die vatbaarheid kan zich dan
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771.
Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe vlug en onberispelijk.
am Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens. Bedden en Matrassen,